رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:

واسطه گری از بازار سیمان باید حذف شود

واسطه گری از بازار سیمان باید حذف شود
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۲ | ۱۴۰۰/۰۲/۱۶

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی بر رعایت قیمت مصوب سیمان از درب کارخانه تا مصرف‌کننده نهایی تاکید کرد و گفت: سهمیه سیمان‌فروشان متخلف تعلیق می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، حبیب امین زاده در نشست مشترک اعضای کمیته فنی تنظیم بازار استان با مدیران شرکت سیمان صوفیان، افزود: تولید، تامین، توزیع، نظارت و مصرف از عمده مولفه‌هایی است که باید در همه کالاهای پرمصرف مورد رصد دائمی و سیستمی قرار گیرد.

وی ادامه داد: رعایت قیمت مصوب سیمان از درب کارخانه تا مصرف‌کننده نهایی، نیاز به حذف واسطه گری و جلوگیری از دست به دست شدن این کالا دارد.

امین زاده با اشاره به نحوه تامین سیمان مورد نیاز استان، گفت: بخشی از نیاز استان از طریق کارخانه سیمان صوفیان و بخشی دیگر از طریق واحدهای تولیدی واقع در استان‌های همجوار با مسئولیت شرکت سیمان صوفیان تامین می شود که لازم است در هر دو مسیر نظارت‌های سیستمی نظیر ثبت اطلاعات واحدهای تولیدی و توزیعی در سامانه های جامع تجارت و همچنین انبار و مراکز نگهداری کالا به صورت جدی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه عدم ثبت اطلاعات در این سامانه ها به منزله تخلف عرضه خارج از شبکه و احتکار است، خاطرنشان کرد: رعایت درصد منطقی هزینه حمل و نقل در تفاوت قیمت سیمان تولید داخل استان با تامین شده از واحدهای تولیدی استان های همجوار، از سوی مراکز توزیعی ضروری است.

امین زاده در ارتباط با نحوه نظارت بر توزیع سیمان نیز گفت: نظارت روزانه بر توزیع سیمان، بر اساس لیست های اعلامی از سوی اتحادیه مصالح ساختمانی تبریز برای عاملان توزیع مصارف مردمی، شرکت‌های بتن ساز و تولیدکنندگان قطعات بتنی و طرح‌های صنعتی و همچنین معاونت امور عمرانی استانداری برای پروژه های عمرانی مهم و زیربنایی به معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت در حال انجام است.

وی افزود: بر این اساس کشف هرگونه تخلف در واحدهای خرده و عمده فروشی سیمان به ویژه گرانفروشی و احتکار، باعث تعلیق سهمیه واحد یادشده به مدت یک ماه می شود.

دبیرکارگروه تنظیم بازار آذربایجان شرقی در واکنش به درخواست مدیران مجتمع سیمان صوفیان مبنی بر صادرات مقطعی سیمان به یکی از کشورهای همسایه، تاکید کرد: با وجود شرایط فعلی، صادرات آن با وجود التهاب در بازار، توجیه ندارد.

امین زاده خاطرنشان کرد: هر چند واحدهای تولیدی برای نوسازی ماشین آلات و بهسازی خطوط تولید نیاز به ارز حاصل از صادرات دارند؛ اما می‌توان از مسیرهای دیگر برای تامین ارز گام برداشت.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman