بررسی تاثیرات قیمت آهن در تعیین قیمت مسکن

بررسی تاثیرات قیمت آهن در تعیین قیمت مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۴۳ | ۱۳۹۸/۰۵/۰۶

این روزها صنعت ساختمان رکود تورمی بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند که این نابسامانی دیر یا زود زندگی بیشتر افراد جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به گزارش اخبار ساختمان، در این مقاله تأثیر قیمت مقاطع فلزی به خصوص میلگرد و تیرآهن را بر بی ثباتی بازار مسکن تحلیل خواهیم کرد و فرصت‌های سرمایه گذاری در این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در سال جاری با توجه به تحریم‌های پیش بینی نشده، بی ثباتی قیمت ارز و حساسیت قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن الات به این موضع، نیاز به برنامه‌ای منسجم برای مهار رکود بازار ساختمان بیش از پیش احساس می‌شود، در غیر این صورت باید منتظر بحران در تأمین مسکن باشیم.

بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه مسکن اعتقاد دارند در نیمه دوم سال ۹۸ افزایش قیمت مسکن از تورم عقب خواهد ماند اما این تحلیل را نمی‌توان به عنوان یک خبر امیدوارکننده دانست، به این دلیل که رشد قیمت باز هم به اندازه‌ای خواهد بود که فشار زیادی به اقشار مختلف جامعه به خصوص قشر متوسط و ضعیف تحمیل کند.

مهمترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت مسکن کدامند؟

عوامل تأثیرگذار بر قیمت مسکن را می‌توان از آن دسته مسائلی دانست که اختلاف نظر بسیاری در مورد آن وجود دارد. فاکتورهای تأثیر گذار بر بازار مسکن به اندازه‌ای گسترده‌اندکه موضوع بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش به تأثیر قیمت آهن بر صنعت ساختمان سازی می‌پردازد که البته وزنه بسیار سنگینی در این حوزه به حساب می‌آید.

عوامل دیگری مانند عرضه و تقاضا، وضعیت کلان اقتصادی، نرخ بهره بانکی و فاکتورهای بیشمار دیگری نیز تأثیرات چشمگیری دارند که پرداختن به آن باعث طولانی شدن بیش از اندازه متن خواهد شد و بررسی جداگانه می‌طلبد.

قیمت میلگرد و تیرآهن: وزنه‌هایی سنگین در تعیین قیمت مسکن

به دلیل حجم بالای مصرف مقاطع فلزی در تولید ساختمان، بخش زیادی از هزینه‌های ساخت صرف خرید این قطعات می‌شود. به همین دلیل کوچک‌ترین افزایش در قیمت پروفیل‌های ساختمانی مانند تیرآهن، میلگرد، نبشی و دیگر آهن آلاتی که معمولاً اسکلت ساختمان را شکل می‌دهند تأثیر چشمگیری در قیمت مسکن به همراه خواهد داشت. به طور مثال در مورد میلگرد باید بدانیم:

تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. حجم استفاده از این محصول به اندازه‌ای بالا است که حتی کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد. انتخاب مناسب چنین کالای مهمی تاثیر بسیاری در تعیین موفقیت و شکست پروژه خواهد داشت.

قیمت آهن چگونه باعث بی ثباتی بازار مسکن می‌شود؟

نرخ آهن به ۲ صورت مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت مسکن تأثیرگذار است. طبق آنچه گفته شد به دلیل مصرف بالای مقاطع فلزی در ساختمان سازی، تأثیر مستقیم این محصولات در هزینه‌های صنعت ساختمان بسیار زیاد است؛ بطوریکه افزایش ۱۰۰ درصدی در قیمت هر یک از مصالح فلزی پرکاربرد در ساختمان مانند میلگرد، تیرآهن و اتصالات آهنی باعث رشد ۱۸ تا ۲۰ درصدی در نرخ مسکن خواهد شد. برای موفقیت در بازار مسکن باید در نظر داشته باشید:

«با توجه به تغییر شرایط حاکم بر بازار، شاهد نوساناتی در قیمت محصولات فولادی از جمله تیرآهن هستیم که از متریال‌های اولیه و اساسی در سازه‌ها به شمار می‌آید. خرید تیرآهن در زمان و با قیمت مناسب می‌تواند یکی مهمترین از عوامل موفقیت در بازار رقابتی صنایع مختلف باشد.»

افزایش قیمت آهن الات آثار روانی نیز به همراه خواهد داشت که موجب افزایش قیمت مصالح دیگر خواهد شد. افزایش ناشی از این اثر به مراتب می‌تواند شدیدتر از رشد حاصل از اثر مستقیم باشد و ممکن است موجب به وجود آمدن شرایط اضطراری در مسکن شود.

افزایش قیمت آهن تأثیر خود بر قیمت مسکن را با وقفه چند ماهه نشان می‌دهد.

بسیاری از فعالان حوزه مسکن معتقدند افزایش قیمت آهن آلات علاوه بر افزایش آنی قیمت مسکن، در طول همان سال موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد و با یک وقفه زمانی چند ماهه بیشتر تأثیر خود را نشان خواهد داد.

بازار تعهدی مصالح، طرح پیشنهادی دولت برای کنترل قیمت مسکن

هزینه مصالح ساختمانی چیزی حدود ۸۰ درصد قیمت مسکن را به خود اختصاص می‌دهند. در حال حاضر مصالح بعد از تولید به دست بنک دار می‌رسد و بعد از آن به ترتیب از انباردار، عمده فروش و خرده فروش می‌گذرد تا به دست سازنده ساختمان برسد.

این زنجیره تأثیر زیادی در افزایش قیمت مسکن دارد و دولت با ایجاد بازار تعهدی سعی در حذف واسطه‌ها دارد تا بتواند اندکی از التهاب این روزهای بازار مسکن بکاهد.

در طرح بازار تعهدی، طبق قراردادی بین بانک مسکن، بنیاد مسکن و شرکت‌های تامین کننده مصالح ساختمانی، سازنده مسکن نیاز یکساله مصالح خود را اعلام می‌کند و تولید کننده طبق برنامه ریزی قبلی به تولید خواهد پرداخت و با نوسان تقاضا روبرو نخواهد شد.

در طرح بازار تعهدی، قیمت مصالح ۲۸ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت!

طبق پیشبینی کارشناسان، در بازار تعهدی امکان تامین مصالح با قیمت ۲۸ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار امکان پذیر است. این کاهش قیمت در بسیاری از مصالح مانند تیرآهن و میلگرد تاثیر چشمگیری در قیمت مسکن خواهد داشت.

در مورد تاثیر گذاری این طرح اختلاف نظر فراوانی بین کارشناسان وجود دارد. عده زیادی اعتقاد دارند این طرح قابل اجرا نخواهد بود، اما در مقابل بسیاری از صاحب نظران عقیده بر تاثیر میان مدت این طرح دارند و البته بعضی باور دارند تا پایان تابستان با پیاده سازی فاز اجرایی این طرح بازار مسکن واکنش مثبتی نشان خواهد داد.

سرنوشت بازار مسکن چه خواهد شد؟

نوسانات در قیمت ارز، تحریم‌ها و آثار روانی آنها بر بازار باعث اختلاف نظر بسیاری در مورد آینده بازار مسکن شده است. هرچند در تابستان ۹۸ شاهد کنترل بی سابقه بانک مرکزی در قیمت دلار بودیم به نحوی که قیمت دلار به رقم ۱۱ هزار تومان هم رسید. نکته مهمی که وجود دارد جلب اعتماد به افزایش دوباره پیدا نکردن قیمت دلار است.

بنابراین بسیاری اعتقاد دارند به دلیل بی ثباتی موجود در قیمت دلار و تحریم‌های احتمالی، رکود بازار مسکن همچنان ادامه خواهد داشت، اما قیمت مسکن همگام با نرخ تورم رشد نخواهد کرد و سرمایه گذاری در صنعت ساختمان شاید تصمیم مناسبی نباشد.

البته باید منتظر اجرای فاز دوم بازار تعهدی تا پایان تابستان باشیم تا شاید این طرح عظیم با کاهش قیمت مواد اولیه موجب کنترل رکود مسکن شود.

سرمایه گذاری در بازار مسکن پر ریسک خواهد بود

با توجه به غیر قابل پیشبینی بودن قیمت آهن آلات و تاثیر بسیار آن در بازار مسکن، اگر قصد ورود به این حوزه را دارید، باید خودتان را برای ریسک بسیار بالا آماده کنید.

آنچه واضح است و اکثر کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند، ریسک کمتری در بازار طلا و بورس وجود دارد که رشد بیشتری را نسبت به مسکن تجربه خواهند کرد.

با این حال اگر به عنوان یک فعال در صنعت ساختمان باید در نظر داشته باشید با کاهش قدرت خرید مردم، خانه‌هایی با متراژ کمتر از جذابیت اقتصادی بیشتری برخوردار هستند و خانه‌های بزرگ‌تر رکود بالاتری را تجربه خواهند کرد.

مهر

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،میلگرد ،آهن ،مصالح ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman