تاثیر نمای ساختمان‌ ها در ایجاد حس روحی

تاثیر نمای ساختمان‌ ها در ایجاد حس روحی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۸ | ۱۴۰۰/۰۱/۳۱

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه سبک‌های به‌کارگرفته‌شده در نماهای ساختمانی باید ایرانی باشند، گفت: وجود این ویژگی در جذب افراد در آن مکان موثر است و نماها در شکل‌گیری شخصیت افراد آن منطقه و ایجاد حس آرامش روحی روانی اثر دارند.
به گزارش اخبار ساختمان، خلیل حیدری با بیان اینکه نمای ساختمان نقش موثری در ایجاد آرامش روانی افراد دارد، اظهار کرد: وقتی‌که شما در شهری مانند شهر یزد که نمای بصری آرامی دارد، زندگی می‌کنید آرامش خاصی به افراد تلقین می‌شود.

مدرس گروه معماری آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد با بیان اینکه نمای رومی (نئوکلاسیک) ریشه در فرهنگ غرب دارد، افزود: ویژگی‌های به‌کار گرفته شده در نمای رومی در فرهنگ، تاریخ و گذشته ایرانیان نبوده است، به‌همین دلیل حس غربت به افراد دست می‌دهد که از آن با عنوان حس ناامنی یاد می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه نمای غربی و نمای رومی کاملا منطبق با موقعیت جغرافیایی، سابقه تاریخی و سلیقه هنر مردم آن کشورها چیده شده است، تصریح کرد: تحمیل کردن آن در جامعه‌ای که فرهنگ، نگاه، خواستگاه، تاریخ و جغرافیای آن متفاوت است کاملا امر بی‌هویتی را برای افراد ساکن در آن جامعه شکل می‌دهد و باعث می‌شود از هنر کشور خود نیز بی‌بهره بمانیم.

این مدرس دانشگاه یکی از اصلی‌ترین ویژگی سبک‌های بناهای شهری را داشتن قالب ارجاع هویتی دانست و ادامه داد: بدین معنا که این عناصر نشان‌دهنده هویت تاریخی، اقلیمی، فرهنگی، مذهبی و ... آن شهر است.

حیدری با تاکید بر اینکه سبک‌های به کارگرفته‌شده در نماهای ساختمانی باید ایرانی باشند، گفت: وجود این ویژگی در جذب افراد در آن مکان موثر است و نماها در شکل‌گیری شخصیت افراد آن منطقه و ایجاد حس آرامش روحی روانی اثر دارند.

وی با بیان اینکه مطلبی تحت عنوان «حس مکان در زمان» وجود دارد، گفت: در تکمیل این مطلب باید گفت به‌عنوان مثال زمانی که در میدان تاریخی قدم می‌زنیم، معماری آن، حس مکان را به انسان القا می‌کند، این حس مکان با حس زمان عجین شده و ما را به گذشته‌های خود می‌برد، پس متوجه می‌شویم که در گذشته دارای چنین هویتی بوده‌ایم و این حس تعلق بین همه هموطنان مشترک است.

حیدری اضافه کرد: ایجاد این حس خوشایند، این فضا و میدان را برای ایرانیان اجتماع‌پذیر می‌کند و می‌توان از این میدان به‌عنوان یکی از زیباترین مثال‌های فاکتور اجتماع‌پذیری نام برد، یعنی همه دوست دارند در چنین میدانی قدم بزنند، اگر ساختمان یا فضایی فاکتور اجتماع‌پذیری را نداشته باشد، اجتماع‌گریز می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: افراد برای درک یک محیط به یک سری فاکتورها نیاز دارند، آن فاکتورها اگر ریشه هویتی و فرهنگی داشته باشند مطلوب هستند و می‌توانند مکان خاطره را در ذهن افراد ایجاد کند، اما در نمای رومی این مسئله وجود ندارد.

ایسنا

برچسب ها:

نمای ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman