رییس بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی مطرح کرد:

کاهش حوادث ناشی از کار در بجنورد

کاهش حوادث ناشی از کار در بجنورد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۹ | ۱۴۰۰/۰۱/۳۱

رییس بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: پارسال ۲۳۶ حادثه ناشی از کار در استان به وقوع پیوست که چهار مورد نسبت به سال ۹۸ کمتر بود.
به گزارش اخبار ساختمان، علی قلیپور با بیان این که در این بازه زمانی ۹۸ درصد حوادث کار برای مردان اتفاق افتاده است اظهار داشت: بجنورد با ۱۱۱ فقره حادثه بیشترین آمار را در این زمینه داشت.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین حوادث اتفاق افتاده ناشی از کار در صنعت ساختمان و پس از آن در امور خدماتی، کشاورزی و معدن روی داده است.

قلیپور افزود: عامل ۴۱ درصد این حوادث سقوط افراد و اشیا و سپس درگیری بین ماشین آلات و برخورد با تجهیزات و پس از آن برق گرفتگی و حریق بوده است.

وی اصلی ترین عامل سقوط افراد و اجسام را نبود حفاظ گذاری در پرتگاه ها، ایجاد نشدن جایگاه کار مناسب و استفاده نشدن از سامانه های مناسب کار بیان کرد و گفت: بر اساس یافته های آماری در بین شاغلان صنعت ساختمان، آرماتوربندها بیش از دیگر بخش ها با حوادث کار مواجه هستند.

وی اظهار داشت: با وجود کاهش حوادث ناشی از کار در سال ۹۹ تعداد فوتی ها در این سال ۱۳ نفر بود در حالی که تعداد فوتی های سال ۹۸، ۱۱ نفر ثبت شد.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیشترین حوادث منجر به فوت در صنعت ساختمان با هفت مورد و پس از آن در حوادث بخش کشاورزی بوده است.

وی اظهار داشت: با وجود این که بخش کشاورزی استان به لحاظ وقوع حوادث ناشی از کار در رتبه چهارم قرار دارد اما رتبه این بخش به لحاظ تعداد افرادی که در این حوادث جان خود را از دست داده اند دوم است.

وی اظهار داشت: با بررسی و تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار در بخش کشاورزی در سال قبل مشخص شد ۶ درصد از حوادث ناشی از کار استان در سال ۹۹ در بخش کشاورزی و باغداری و دامپروری بوقوع پیوسته است.

وی خاطرنشان کرد: شاید به نظر تعداد حوادث در این بخش زیاد نباشد ولی نکته قابل تامل و قابل توجه، حوادث منجر به فوت در این بخش است که متاسفانه ۲۵ درصد از کل حوادث فوتی استان در سال ۹۹ را به خود اختصاص داد و بعد از بخش ساختمان در رتبه دوم حوادث منجر به فوت قرار دارد.

وی درگیری بین اجزا و قطعات چرخنده ماشین آلات، سقوط از بلندی و خفگی ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن را به ترتیب بیشترین عامل وقوع حوادث در بخش کشاورزی در سطح استان برشمرد.

قلیپور افزود:در بررسی این حوادث توسط بازرسان کار مشخص شد بیشتر افرادی که از بین رفته اند فاقد گواهینامه رانندگی و راهبری ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی بودند که به دلیل آشنا نبودن با خطرات کار با این دستگاه ها دچار حادثه شده اند.

وی با بیان این که گاز گرفتگی با مونو اکسید کربن در چادرهای اسکان موقت و استفاده نشدن از سامانه مناسب کار در ارتفاع در زمان برداشت میوه از دیگر علل بروز حوادث منجر به فوت در سال ۹۹ در بخش کشاورزی بوده است افزود: یکی دیگر از کانون های خطر در روستاها و حاشیه شهرها استخرهای ذخیره آب کشاورزی است.

وی گفت: به دلیل رعایت نشدن ضوابط فنی و ایمنی منطبق بر آیین نامه ایمنی استخرهای ذخیره آب در زمان ساخت و بهره برداری و به خصوص حفاظ گذاری نشدن موثر در اطراف آنها به منظور جلوگیری از افراد متفرق با غرق شدگی در این استخرها مواجه هستیم.

وی گفت: بر اساس اطلاعات رسیده به این اداره کل در سال ۹۹، هفت مورد حادثه غرق شدگی منجر به فوت در استخرهای ذخیره آب کشاورزی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش آموزش های ایمنی در محیط کار افزود: در سال ۹۹ با وجود کرونا و با هدف کاهش حوادث کار به ویژه در بخش کشاوزی ۱۳ هزار نفر ساعت آموزش ایمنی حوادث کار برگزار شد که امسال براساس برنامه ریزی های انجام شده و فراهم شدن زیرساخت های آموزش مجازی این کلاس ها افزایش خواهد داشت.

در خراسان شمالی ۱۰۴ هزار و ۸۳۵ نفر کارگر بیمه شده در ۳۳ هزار و ۹۸۶ کارگاه مشغول به کار هستند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman