نصب سینک روکار (طریقه نصب سینک ظرفشویی)

نصب سینک روکار (طریقه نصب سینک ظرفشویی)
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۴ | ۱۴۰۰/۰۱/۲۸

امروزه در تمامی آشپزخانه های منازل کوچک و بزرگ سینک ظرفشویی وجود دارد و یک وسیله جدایی ناپذیر از آشپزخانه است. بنابراین نحوه ی نصب سینک روکار بسیار مهم است.

به گزارش اخبار ساختمان، سینک ها از لحاظ نوع نصب در آشپزخانه، به دو نوع روکار و توکار تقسیم میشوند و نصب آنها نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در این مطلب ما سعی داریم تا اطلاعاتی در رابطه با نحوه نصب سینک توکار و همچنین آموزش نصب سینک ظرفشویی توکار در اختیارتان قرار دهیم. همانطور که می دانید سینک ظرفشویی یکی از لوازم مهم و کاربردی در آشپزخانه می باشد که بارها در طول روز مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که این وسیله نقطه اتصال میان آب و فاضلاب آشپزخانه است، باید در هنگام نصب آن دقت زیادی داشته باشید. هر گونه اشکال و ایرادی در نصب آن می تواند موجب دردسرهایی همچون نشت آب و پساب سینک به آشپزخانه یا کابینت را به همراه داشته باشد.

اگر قصد خرید انواع سینک آشپزخانه، را دارید می توانید برای خرید سینک ظرفشویی، از سایت های دیجیکالا و سیلوریراق، سینک ظرفشویی روکار، سینک ظرفشویی توکار، تک لگن، دولگن، سرامیکی و گرانیتی در برند های مختلفی همچون: اخوان، استیل البرز و.. با قیمت ارزان و کیفیت عالی سفارش دهید.

 

طریقه نصب سینک روکار به چه صورت است؟

 

امروزه در تمامی آشپزخانه های منازل کوچک و بزرگ سینک ظرفشویی وجود دارد و یک وسیله جدایی ناپذیر از آشپزخانه است. بنابراین نحوه ی نصب سینک روکار بسیار مهم است. البته این امکان وجود دارد که بعضی از آشپزخانه ها دوتا باشد. در این صورت قرار دادن سینک ظرفشویی شاید کار چندان پیچیده ای نباشد و در عمل مشکلی به وجود نیاورد، متنها هر فردی را بهر کاری ساخته اند؛ پس متخصصان در این زمینه اگر این کار را برای شما انجام دهند کیفیت نهایی بیشتری دارد، اما در شرایط خاصی امکان کمک گرفتن از چنین افرادی وجود ندارد. ما در این مطلب درمورد شیوه نصب سینک روکار، به صورت اصولی و کاملا کاربردی می پردازیم تا اگر اختمالا خودتان خواهان نصب سینک هستید؛ دست به کار شوید.

 

با یک بررسی ساده متوجه شده اید که سینک های ظرفشویی انواع مختلفی دارند؛ و اگر بخواهیم آنها را دسته بندی کنیم باید سینک ها را به دو نوع روکار و توکار تقسیم کنیم. آن دسته از سینک هایی که بر روی لبه کابینت قرار می گیرند روکار و آنهایی که در دل کابینت قرار می گیرند سینک توکار نامیده میشوند. امروزه در بازار اکثر این وسایل را استاندارد می سازند و به همین علت کسانی که در زمینه کابینت سازی فعالیت دارند، صفحاتی به اندازه استاندارد برای این سینک ها در نظر می گیرند. بنابراین در هنگام خرید سینک، ابتدا اندازه ای را که در نظر گرفته شده است را بگیرید.

مشخصات کابینت سینک روکار

 

 

البته معمولا کابینت سازها به صورت اصولی 120 سانتی متر را در نظر دارند. اما این تنها اندازه طول کابینت می باشد و عرض کابینت باید همیشه در اندازه 60 سانتی متری دیده شود. در هنگام خرید سینک ظرف شویی روکار، در نظر داشته باشید که سینک ها به صورت دو لبه و یک لبه فروخته میشوند. منظور اینکه یک لبه گرد دارند یا دو لب گرد. سینک هایی که دارای دو لب گرد هستند معمولا برای فضاهایی در نظر گرفته میشوند که از هر دو طرف آزاد هستند؛ جایی مثل اپن و یا میز وسط آشپزخانه.

 

آموزش نصب سینک ظرفشویی روکار

 

لبه های این مدل از سینک ها بر روی کابینت قرار می گیرد و نصب آنها نسبت به مدل توکار راحت تر می باشد. در ابتدا باید مکان نصب سینک ظرفشویی روکار را در آشپزخانه مشخص کنید. البته اندازه ظرفشویی خریداری شده باید کاملا متناسب با مکان انتخاب شده باشد. توجه داشته باشید که گیره ها و اتصالات لازم و متناسب با سینک خود را به همراه آن خریداری کرده باشید. البته برخی از شرکت ها تمامی لوازم مورد نیاز آن را به مشتری عرضه می کنند. در اولین مرحله پس از آماده سازی محل نصب، سینک را به پشت برگردانید، گیره ها و سایر اتصالات لازم مانند شیر و دریچه آب و ... را بر روی آن نصب کنید.

 

دریچه آب باید با استفاده از چسب محکم شود و چسب های اضافی آن پاک شود. سپس سینک را با دقت تمام بر روی کابینت قرار دهید. در آخر، گیره های سینک را پیچ داده و سفت کنید. پس از قرار گرفتن سینک ظرفشویی بر سر جای خود بسته و کاملا محکم کنید. بعد از آن باید لوله های ورودی به فاضلاب را که در زیر ظرفشویی قرار می گیرند را ببندید. حال با بازکردن شیرآب، از نصب سینک خود اطمینان پیدا کنید. در پایان کار اگر مشکلی در نصب مشاهده نکردید، لبه های ظرفشویی را با استفاده از چسب سیلیکونی آب بندی کنید.

سیفون سینک ظرفشویی را چگونه نصب کنیم؟

 

 

سیفون سینک ظرفشویی معمولا به همراه خود سینک در بسته بندی آن قرار داده میشود. انتخاب اتصالات فاضلابی متناسب با نوع سینک اهمیت زیادی دارد. سینک های یک قلو تنها به یک خروجی نیاز دارند؛ اما مدل دوقلو آن باید دو خروجی داشته باشد. که به خروجی اول و فاضلاب شبکه میشود و یا بهم وصل و در نهایت آب خارج میشود. البته نوع سه یا چهار خروجی آب هم دارند.

 

برای اتصال سیفون ظرفشویی ابتدا باید پنجره خروجی آب از سینک را وصل کنید. این کار بسیار ساده است. تنها کافی است که قسمت رویی آن را از سایر قسمت ها جدا کنید و از روی و درون سینک عبور دهید و قسمت زیرین را با تعبیه واشرها به آن وصل کنید. برخی از سیفون ها با پیچ و مهره و برخی از آنها خودشان حالت مهره ای دارند.

 

اگر خروجی آب بیشتر بود برای هر دو تا چند خروجی این پنجره ها را به همین صورت وصل کنید. معمولا خروجی آب روی سینک به یکی از این راه های خروجی وضل میشود و دارای شیلنگ و یا لوله باریک تری می باشد. قبل از محکم کردن پیچ مهره های پلاستیک باید هر کدام را با یک واشر هم اندازه که مشخص است، آب بندی کنید. در هنگام سر هم کردن اتصالات فاضلاب سینک، در نظر داشته باشید که تمامی لوله ها کمی بلند در نظر گرفته شوند تا پس از بررسی و اندازه گیری هر مقدار از لوله را که نیاز دارید استفاده کنید و مقدار اضافی آن را برش دهید.

 

مراحل تبدیل سینک توکار به روکار:

  1. انتخاب و خرید سینک جدید
  2. جدا کردن شیرآب
  3. باز کردن سیفون و زیر آب ظرفشویی
  4. جدا کردن سینک قدیمی
  5. تمیزکاری محل نصب
  6. چسب کاری قسمت های اتصال
  7. قراردادن سینک جدید در محل نصب
  8. بستن شیر و سیفون زیر آب

تفاوت سینک روکار و توکار، کدام بهتر است؟!

 

 

عموما سینک ها در دو دسته ی توکار و روکار قرار می گیرند. بنابراین اولین موضوع در خرید سینک انتخاب نوع آن می باشد. اگر بخواهیم رو راست باشیم هرگز نمی توان گفت که سینک ظرفشویی روکار بهتر است یا توکار! اما هر کدام از این مدلها دارای مزایا و معایبی هستند و انتخاب مدل مناسب تنها به انتظارات و سلیقه شما بستگی دارد. پس بهترین کار این است که درباره هر کدام از این مدل ها و تفاوتشان اطلاعاتی داشته باشید که در نهایت بتوانید تصمیم بگیرید که کدام سینک برای آشپزخانه شما مناسب می باشد.

*  مقایسه زیبایی و ظاهر سینک توکار و روکار

نمی توان از این موضوع چشم پوشی کرد که زیبایی، سهم زیادی در انتخاب محصول دارد. در مقایسه سینک روکار و توکار باید بیان کرد که مدل توکار ظرافت و زیبایی بیشتری دارد؛ و در اکثر آشپزخانه ها مدرن و حرفه ای از سینک توکار استفاده میشود. از لحاظ تنوع نیز مدل سینک ظرفشویی روکار، در شرایط خوبی قرار دارد و با انواع فرم های مربع، دایره، مستطیل و ... قابل خریداری می باشد. اگر زیبایی آشپزخانه برای شما اولویت می باشد بهتر است که یکی از مدل های توکار را انتخاب کنید.

*  شیوه نگهداری سینک ظرفشویی توکار و روکار

در مدل توکار، رطوبت و قطرات آب به سادگی می توانند وارد سطح داخلی کابینت شوندو به همین دلیل خشک کردن اطراف سینک بعد از هربار استفاده ضروری می باشد. باقی ماندن آب و رطوبت بعد از مدتی می تواند موجب پوسیدگی آن شود. اما اگر حوصله خشک کردن همیشگی اطراف سینک را ندارید بهتر است از مدل های روکار استفاده کنید. در سینک روکار اگر آب به اطراف پخش شود روی صفحه سینک و در محدوده لبه قرار می گیرد. به همین دلیل نگرانی به خاطر آسیب رساندن به صفحه کابینت اطراف آن وجود ندارد.

*  تفاوت های نصب سینک توکار و روکار

در طرز نصب سینک روکار، صفحه کابینت به صورت عرضی برش داده میشود و لبه های سینک روکار نصب شده، روی کابینت قرار می گیرد. در ادامه به کمک چسب آکواریوم یا نوار آب بندی دور تا دور سینک پوشیده میشود. ولی در نصب سینک توکار، به کمک شابلون و یا متر صفحه کابینت مطابق با ابعاد سینک برش داده میشود. سپس سینک درون این فضا قرار می گیرد، به گونه ای که لبه ی آنن پایین تر از سطح کابینت قرار می گیرد. در اخر بست ها محکم میشود و آب بندی دور سینک انجام میشود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman