معرفی محصول؛

معرفی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

معرفی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۲ | ۱۴۰۰/۰۱/۲۰

همان‌طور که می دانید سنگ یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین مصالح ساختمانی است که از گذشته تا امروز بخش جدایی‌ناپذیر زندگی و ساخت‌وسازها به‌حساب می‌آید. درگذشته مردم از سنگ برای احداث خانه استفاده می‌کردند و اهمیت سنگ را نسبت به فلز بالاتر می‌دانستند.

به گزارش اخبار ساختمان، در عصر حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی استخراج سنگ آسان‌تر شده و کاربرد آن در صنعت ساختمان‌سازی به‌طور چشمگیر افزایش‌یافته است. سنگ‌ها دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند که قابل‌مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نیستند، شاید مهم‌ترین ویژگی‌های آن را بتوان در دوام و مقاومت بسیار بالا، جلا پذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه‌ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیرقابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و بسیاری از موارد دیگر دانست.

به‌طورکلی کاربرد و استفاده از سنگ‌ها نیز در جهت پوشش دیوار داخلی ساختمان، نماکاری، زیرسازی جاده‌ها، کف خیابان و پیاده‌رو و تزئینات مختلف است.

حال با توجه به این مقدمه از شما درخواست داریم با ما همراه شده تا با انواع سنگ‌های ساختمانی و کاربردهای وسیع آن بیشتر آشنا شوید. این مقاله راهنمایی جامع بر انواع سنگ ساختمانی و کاربردهای آن است.

ویژگی‌های یک سنگ ساختمانی مناسب

* بافت سنگ

سنگ باید ساختمانی سالم داشته باشد، به‌طوری‌که شیار، ترك و رگه‌های سست نداشته باشد و بدون پوسیدگی و یكدست و یكنواخت باشد.

* جذب آب

سنگ ساختمانی نباید قابلیت جذب آب زیاد را داشته باشد، بنابراین نباید در آب متلاشی و حل شود.

* پاكیزگی

سنگ ساختمانی نباید آلوده به مواد طبیعی و مصنوعی باشد، درواقع باید کاملاً تمیز در دسترس باشد.

* پایداری سنگ در برابر عوامل محیطی

سنگ طبیعی باید شرایط فیزیكی و شیمیایی محیط را تحمل نماید لذا باید در برابر باد، یخبندان، تغییرات دما و در صورت وجود جریان آب و همه عوامل فرسایش مقاومت كند.

* پایداری مكانیكی

تاب فشاری برای قطعات باربر نباید كمتر از 150 كیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد.

انواع سنگ ساختمانی

به‌طورکلی سنگ‌ها ازنظر طرح، رنگ، جنس و کیفیت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که شرح چند مورد از کاربردی‌ترین‌های آن شامل:

۱. سنگ مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی آهکی به رنگ سفید و شفاف است که در برابر شرایط جوی تا حد خوبی مقاوم‌ است، ولی به دلیل امکان هوازدگی در برابر شرایط آب و هوایی و احتمال کدر شدن تحت تابش نور عمدتاً در داخل ساختمان به کار می‌رود. به‌طورمعمول برش این سنگ در جهت موازی و عمود بر لایه‌ها است که زیبایی چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند. همچنین تنوع رنگ، قابلیت سابش و صیقل فوق‌العاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سنگ است که آن را جزء سنگ‌های گران‌قیمت دسته‌بندی کرده است.

۲. سنگ گرانیت

گرانیت جزء سنگ‌های آذرین با منشأ آتش‌فشانی است که از سختی و استحکام قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است. جالب است بدانید که از سنگ گرانیت به‌عنوان یکی از بهترین پوشش‌های کف برای ساختمان‌ها نام برده می‌شود که درعین‌حال می‌توان از اندر نمای بیرونی ساختمان‌ها بخصوص در مناطق بسیار سرد به‌عنوان یک سنگ بادوام با درصد نفوذ کم آب و میزان انبساط و انقباض کم استفاده نمود. از طرف دیگر با توجه به قیمت بسیار مناسب این سنگ و دوام آن و ثباتی که در رنگ خود دارد می‌توان آن را به‌عنوان یک سنگ نمای بسیار ایده آل در نظر گرفت.

۳. سنگ تراورتن

سنگ تراورتن ازجمله سنگ‌هایی است که به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های مورداستفاده چه در نمای بیرونی ساختمان و چه در دکوراسیون داخلی ساختمان شناخته می‌شود.

کاربرد سنگ تراورتن به‌طورمعمول در نمای ساختمان، کف‌پوش، پله، سرویس‌های بهداشتی و سایر موارد دیگر است. ازجمله معروف‌ترین سنگ‌های تراورتن، سنگ تراورتن حاجی‌آباد است که در کل دنیا شناخته‌شده است. این سنگ دارای طرح ابر و بادی و موجدار است و از قابلیت برشکاری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. سنگ حاجی‌آباد برای استفاده در نماکاری ساختمان و لابی هتل‌ها گزینه‌ای بسیار ایده آلی است.

درباره‌ی ویژگی‌های این محصول نیز می‌توان مطرح کرد که با توجه به تخلخل بالایی که این نوع سنگ دارد از آن می‌توان به‌عنوان یک عایق طبیعی نیز استفاده کرد. سنگ تراورتن در مقایسه با سنگ گرانیت قیمت مناسب‌تری دارد ازاین‌رو استفاده از آن نیز رایج‌تر است.

دلایل مقبولیت تراورتن

* مقاومت بالا
* زیبایی و قیمت مناسب
* برش و صیقل پذیری ایده آل
* وجود تخلخل جهت چسبیدن به ملات

۵. سنگ کوارتز

سنگ کوارتز نوعی سنگ دگرگونی بسیار سخت است که در اثر فشار و گرمای بسیار زیادی که به ماسه‌سنگ در لایه‌های زمین واردشده به وجود آمده است. این سنگ سطحی زبر و سخت و درعین‌حال بلوری دارد و می‌توان آن را در رنگ‌های قرمز، خاکستری و قهوه‌ای دید. از طرفی کوارتز سنگی با ظاهری شبیه مرمریت اما با مقاومت بیشتر و از طرف دیگر مشابه گرانیت ولی سخت‌تر از آن است. لازم به ذکر است که قیمت سنگ کوارتز نسبت به سایر سنگ‌ها پایین‌تر است.

۶. سنگ مرمریت

برخلاف آنچه ممکن است در اولین لحظه که نام این سنگ را می‌شنوید به ذهنتان برسد باید اذعان کنیم که سنگ مرمریت هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارد. جالب است بدانید که این نوع سنگ آب را جذب نمی‌کند اما در برابر هوازدگی و باران‌های اسیدی مقاومت کمی دارد که همین مقاومت کم باعث شده که این سنگ تنها در داخل ساختمان به‌کاربرده شود.

همچنین لازم به ذکر است که سنگ‌های مرمریت خود به سه دسته سنگ چینی، سنگ کریستال و سنگ ابری دسته‌بندی می‌شوند. دراین‌بین سنگ مرمریت کریستال بافتی دانه درشت و بلورین دارد و سنگ مرمریت ابری نیز از نوارهای غیر موازی حاصل از تجمع کانی‌های روشن و تیره تشکیل می‌شود.

۷. ماسه‌سنگ

شاید تعجب کنید اگر متوجه شوید که ماسه‌سنگ حاصل تجمع ماسه‌ها در کف جویبارها می‌باشد و به همین دلیل است که این سنگ جزء سنگ‌های رسوبی در نظر گرفته می‌شود. به‌طورکلی می‌توان ماسه‌سنگ را به رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه‌ای در بازار مشاهده کرد و همین تنوع رنگ عاملی برای تطبیق‌پذیری بالای این نوع سنگ در صنعت ساخت‌وساز است. از ماسه‌سنگ می‌توان در کف‌پوش، دیوار پوش، پوشش سقف، بالکن‌ها و استخرها استفاده کرد.

۸. سنگ گابرو

این سنگ نوعی سنگ آذرین درونی است که دارای رنگ تیره و بافتی درشت است. رنگ گابرو سبز، سیاه و خاکستری مایل به سبز است که با صیقل‌کاری جلوه‌ای بی‌نظیر پیدا می‌کند. سنگ گابرو ازجمله سنگ‌هایی است که در ساخت کانتر کابینت، کاشی کف و سنگ نما ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. مقاومت سنگ گابرو در برابر هوازدگی بالا است، به همین دلیل از آن برای نماکاری ساختمان و کف‌پوش استفاده می‌کنند.

۹. سنگ آنتیک

سنگ آنتیک در دسته سنگ‌های دکوراتیو قرار دارد که از قرار دادن خرده‌سنگ‌های تراورتن در کنار یکدیگر ساخته می‌شود. جالب است بدانید که کاربرد این نوع سنگ در استفاده به‌عنوان سنگ تزئینی در نمای داخلی و بیرونی ساختمان و محوطه‌سازی باغ‌ها است.

۱۰. سنگ کریستال یا چینی

سنگ کریستال یا چینی یکی دیگر از گونه‌های سنگ‌های آهکی دگرگونی است که بلورهای ریز آن در سطح سنگ قابل‌رؤیت است. این سنگ به دلیل دارا بودن کوارتز بیشتر از خاصیت سختی بالاتری نیز برخوردار است. همچنین جالب است بدانید که وجود ناخالصی در این نوع سنگ موجب ایجاد رگه‌های خاکستری یا مشکی، سبز، صورتی یا قرمز، زرد در بافت آن شده است.

لازم به ذکر است که تخلخل این سنگ پایین و جذب آب آن کم است، بنابراین این سنگ در محیط‌های مرطوب به‌خوبی قابلیت استفاده دارد.

۱۱. سنگ ازاره

سنگ ازاره که بانام سنگ تیشه نیز شناخته می‌شود نوعی سنگ کاربردی در ساختمان‌سازی به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها است که عموماً از این سنگ در پایین‌دیواره‌ها استفاده می‌شود.

۱۲. سنگ مصنوعی

سنگ‌های مصنوعی (اونیکس) نوعی متریال تزئینی و دکوراتیو می‌باشد که از ترکیب سنگ‌های طبیعی با مواد افزودنی دیگر به دست می‌آید. این نوع از افزودنی‌های خاص قابلیت اعمال وزن کم به ترکیب سنگ طبیعی را داشته و درنتیجه نصب سنگ‌های اونیکس با سهولت انجام می‌پذیرد.

ویژگی‌های سنگ مصنوعی

* مقاومت فیزیکی و حرارتی بالا
* نفوذ رطوبت پائین، فرسایش کمتر و وزن پایین
* تنوع در رنگ باقابلیت اجرای طرح‌های مختلف
* قابلیت چسبندگی بیشتر به دیوار یا کف
* مقاومت به یخ بستن تا پنجاه درجه سانتی‌گراد زیر صفر
* مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و نیز مقاومت رنگ در مقابل تشعشعات خورشید

به‌طورکلی کاربردهای سنگ‌های مصنوعی شامل استفاده در حمام و آشپزخانه، استفاده برای ستون‌های منزل در کنار استفاده در کف و نماهای داخلی و خارجی ساختمان است.

 

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت های سنگ طبیعی و مصنوعی

۱۳. سنگ گنیس

گنیس نوع دیگری از سنگ‌های دگرگونی است که طی فرآیند دگردیسی گرانیت به وجود می‌آید. گنیس ازجمله سنگ‌های مقاوم و بادوام است به‌طوری‌که وزن مخصوص آن ۲.۶۹ و مقاومت بالایی در برابر خردشدگی دارد. همچنین ازجمله کاربردهای این نوع سنگ می‌توان در روسازی و استفاده به‌عنوان سنگفرش نام برد.

۱۴. سنگ دیوریت

یکی دیگر از سنگ‌هایی که برای نماکاری ساختمان، کف و پله‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد سنگ دیوریت است. سنگ دیوریت نوعی سنگ آذرین دانه‌درشت است که بافت دانه‌های آن به‌صورت شکل دار، هم‌اندازه یا بدون شکل است. این سنگ دارای رنگ‌بندی خاکستری، خاکستری تیره و خاکستری مایل به سبز است.

۱۵. سنگ توف

این نوع از سنگ ازجمله انواع سنگ‌های خاكسترآتشفشان بوده كه به علت چسبندگی كم ذرات آن در اثر هوازدگی پوسته‌پوسته می‌شود و به‌صورت دانه‌های ریز از آن جدا می‌شود. این سنگ را به علت سبزی چشم‌نوازی كه دارد در کار دیوار سازی، پارك سازی و دیوارهای حائل استفاده می‌شود.

کاربردهای وسیع انواع سنگ

همان‌طور که در این مقاله نیز اشاره کردیم سنگ‌ها به دلیل مقاومت و پایداری در برابر عوامل مختلف در ساختمان‌سازی به‌وفور مورداستفاده قرار می‌گیرند. در عصر حاضر به دلیل آسان شدن عملیات استخراج سنگ، استفاده از آن در حال گسترش است و در مکان‌های مختلف ساختمان از آن استفاده می‌شود. ازجمله موارد کاربرد سنگ‌ها در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. پوشش دیواره‌های داخلی ساختمان

جالب است بدانید که استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می‌بخشد. اصولاً در این راستا از سنگ‌هایی با ظاهر خاص و زیبا استفاده می‌شود، علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود.

درواقع مصارف سنگ در پوشش داخلی شامل پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی، ساختمان‌های اداری، فروشگاه‌ها، سالن‌های غذاخوری و هر مکان در دیدی می‌باشد.

۲. نماکاری ساختمان‌ها

یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، نماکاری ساختمان است. همان‌طور که می دانید در راستای پیاده‌سازی نمای ساختمان از سنگ‌های بادوام و مقاوم استفاده می‌شود تا در برابر عوامل مختلف محیطی دچار آسیب نشوند. شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، یخبندان، گردوغبار، باران‌های اسیدی، آلودگی هوا و بسیاری عوامل دیگر ازجمله مواردی است که بر مقاومت سنگ اثر می‌گذارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا قبل از سنگ‌کاری نما و خرید سنگ به بررسی کانی‌های آن بپردازید چراکه سنگ‌هایی که دارای کانی آهن هستند مقاومت بالایی در برابر فرسودگی ندارند و در برابر آب‌وهوا اکسید می‌شوند. علاوه بر آن اگر ناخالصی در قسمتی از سنگ دیده شود می‌تواند منجر به تخریب آن گردد.

لازم به ذکر است که سنگ نما را بر اساس منطقه و شرایط آب و هوایی که ساختمان در آن بناشده انتخاب می‌کنند. برای مثال سنگ‌هایی که تخلخل کمی دارند برای مناطق سردسیر مناسب هستند زیرا یخبندان و یا وزش باد منجر به تخریب آن‌ها نخواهد شد. در کل سنگ نما به دلیل قرار گرفتن در هوای آزاد و شرایط متغیر جوی باید از پایداری لازم برخوردار باشد تا انتخاب مناسبی برای نما به‌حساب بیاید.

۳. سنگ‌های کف‌سازی

سنگی که برای راه‌پله و کف سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه‌ای بالایی برخوردار باشد. علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. همچنین لازم به ذکر است که ازجمله سنگ‌هایی که برای کف و پله‌ها مناسب است شامل سنگ‌های کوارتز و گنیس می‌شود.

۴. سنگ‌های پوشش دیواره‌ها

سنگ‌هایی که برای دیوارها و شالوده به کار می‌روند به‌صورت نامنظم و بدون شکل خاص چیده می‌شوند و به‌طورکلی برای صرفه‌جویی در هزینه ساخت‌وساز از سنگ‌هایی که در منطقه دیده می‌شوند استفاده می‌شود. همچنین در راستای پر کردن فاصله بین سنگ‌ها نیز از تکه‌های ریزتر سنگ استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که سنگ‌های متخلخل و سنگ‌هایی که دارای لایه‌بندی بوده و قابلیت انحلال آن‌ها بالاست، برای دیوار و شالوده مناسب نیستند؛ اما سنگ‌های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار می‌باشند. به‌طورکلی نیز ماسه‌سنگ و سنگ آهکی ازجمله گزینه‌های مناسب برای دیوار و شالوده به شمار می‌آیند.

۵. سنگ‌های دکوراتور و مناسب برای زیباسازی فضا

به‌طورکلی سنگ‌هایی که از رنگ و ظاهر مناسبی برخوردار هستند و علاوه بر دوام بالا مقاومت خمشی و کششی خوبی نیز دارند در تزئینات داخلی ساختمان کاربرد دارند. این سنگ‌ها برای تزئین دیوار شومینه، ستون‌ها، قاب درب و پنجره و بسیاری از مکان‌هایی بااهمیت در بحث زیبایی به کار می‌روند.

نکات مهم در هنگام خرید سنگ

* به یاد داشته باشید که هر سنگ با توجه به ویژگی فیزیکی و شیمیایی که دارد برای مکان خاصی مناسب است؛ بنابراین در هنگام خرید سنگ حتماً باید به محلی که سنگ را برای آن تهیه می‌کنیم توجه بیشتری داشته باشیم. به‌عنوان‌مثال تراورتن برای نمای خارجی، مرمر برای تزئین نمای مجلل داخلی، مرمریت برای کف فرش و نمای داخلی، گرانیت برای کف‌پوش و پله بسیار مناسب است و متناسب با شرایط محیطی هر محیط انتخاب می‌شود؛ بنابراین توجه به این نکته ازجمله مسائل ضروری است.
* دقت کنید که ظاهر سنگ مورد خریداری باید بدون ترک، درز، خلل و فرج، پوسیدگی و رگه‌های سست باشد. لازم به ذکر است که با ضربه زدن روی سنگ با استفاده از جسمی فلزی می‌توان تا حدودی به وجود ترک و شیار آن پی برد. درواقع شنیدن صدای شیشه مانند، حاکی از عدم وجود ترک در بافت سنگ است.
* در هنگام خرید سنگ، بارگیری و حمل حتماً نظارت کافی را داشته باشید، چراکه در بسیاری از موارد، سنگ در یکی از این مراحل ممکن است آسیب ببیند.

قیمت انواع سنگ

قیمت انواع سنگ‌های ساختمان با توجه به کیفیت و نوع آن تعیین می‌شود. درواقع در بررسی قیمت سنگ، ارزان و گران بودن آن مفهوم زیادی نداشته و تفاوت قیمت به دلیل تفاوت در کیفیت و نوع سنگ است. برای مثال سنگ نما تراورتن قیمتی متفاوت از سنگ گرانیت دارد. همچنین و به‌طورکلی محل استخراج سنگ، تنوع در ساختار و کیفیت سنگ نیز در تعیین قیمت آن مؤثر است.

و در آخر...

همان‌طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید سنگ‌ها دسته‌بندی بسیار متمایزی دارند. سنگ مرمر، مرمریت، گرانیت، ماسه‌سنگ و ده‌ها نمونه خاص دیگر برای مصارف ساختمان‌سازی راهی بازار شده است. همچنین همان‌طور که دیدید برخی از این محصولات قابلیت استفاده داخلی و برخی دیگر را برای نمای بیرونی را دارند.

تمام این مطالب در راستای افزایش اطلاعات شما جمع‌آوری و تحقیق‌شده که در پایان امید است مطالب پیش رو پیرامون معرفی انواع سنگ‌ها موردتوجه شما عزیزان قرارگرفته باشد و با استفاده از مطالبی جامع همچون راهنمای پیش رو حرفه‌ای انتخاب و خرید کنید.

پرشین سازه


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman