آرامش بهاری در بازار مسکن مشهد

آرامش بهاری در بازار مسکن مشهد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۰ | ۱۴۰۰/۰۱/۱۵

آغاز هرسال به طور معمول با افزایش قیمت مسکن همراه بوده است و کارشناسان نیز رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را برای قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ پیش بینی کرده اند، اما با ورود به سال نو این دیدگاه‌ها نیز حداقل برای فصل بهار تغییر کرده است.

به گزارش اخبار ساختمان، قیمت مسکن و آینده پیش روی آن، چه برای کسانی که خانه دارند و چه برای کسانی که برای خانه دار شدن تلاش می‌کنند، همواره جذاب است. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اسفند سال گذشته در مقایسه با اسفند ۹۸ بالغ بر ۹۳/۷ درصد افزایش یافته است که این تورم، ۵۵ درصد بیشتر از تورم نقطه‌ای سال گذشته است.

آغاز هرسال به طور معمول با افزایش قیمت مسکن همراه بوده است و کارشناسان نیز رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را برای قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ پیش بینی کرده اند، اما با ورود به سال نو این دیدگاه‌ها نیز حداقل برای فصل بهار تغییر کرده است و آن طور که می‌گویند، احتمالا شاهد ثبات نسبی و حتی کاهش قیمت در این بازار باشیم. کاهش التهابات بازار‌های مختلف و احتمال افزایش درآمد‌های ارزی ایران به دلیل افزایش فروش نفت، جزو دلایلی است که سبب شده است پیش بینی‌ها درباره افزایش قیمت مسکن در بهار تعدیل شود.

در این گزارش قصد داریم براساس اظهارنظر کارشناسان و عوامل مختلف مؤثر بر بازار، وضعیت بازار مسکن در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد را بررسی کنیم. همچنین برای بررسی وضعیت قیمت کنونی واحد‌های مسکونی، در جدول زیر نگاهی به میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز و بیشتر از ۱۰ سال ساخت در مناطق مختلف مشهد می‌اندازیم.

میانگین قیمت مسکن در مشهد

اکنون قیمت هر مترمربع واحد مسکونی دارای سند در نواحی مختلف مشهد حدودا بین ۱۰ تا ۷۰ میلیون تومان است که براساس پیش بینی‌ها تا اواخر بهار این محدوده قیمتی تغییر نخواهد کرد.

چنان که می‌دانید، زمان در ماه فروردین برای رونق گرفتن بازار و تعیین قیمت کوتاه است. از سوی دیگر آغاز ماه رمضان در انتهای این ماه دلیلی مضاعف برای کاهش معاملات و ثبات نسبی قیمت در فروردین خواهد بود. همچنین ادامه ماه رمضان در اردیبهشت و به دنبال آن نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، باعث ادامه این رویه در دومین ماه بهار خواهد شد.

وضعیت بازار در آخرین ماه بهار باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری، پایان مهلت ثبت نام در سامانه املاک و نامشخص بودن تصمیم گیری‌های کشور در حوزه سیاست خارجی، مانند ماه‌های فروردین و اردیبهشت خواهد بود، از این رو به گفته کارشناسان، کاهش معاملات و به دنبال آن ثبات یا کاهش قیمت مسکن در بهار ۱۴۰۰ دور از ذهن نخواهد بود.

 



کاهش قیمت مسکن در بهار

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد معتقد است که قیمت‌ها در بهار امسال نه تنها بیشتر نمی‌شود، بلکه با کاهش هم مواجه خواهد شد.

علی اصغر مرادزاده وضعیت بازار مسکن در بهار سال جاری را وابسته به چند عامل دانست و گفت: افزایش بهای دستمزد کارگری و هزینه تمام شده مواد اولیه همیشه دو عامل اصلی در افزایش قیمت مسکن با آغاز سال نو بوده است، اما امسال وزنه عواملی که باعث کاهش یا ثبات قیمت در بازار مسکن می‌شوند، سنگین‌تر است.

او درباره این عوامل این طور توضیح داد: عواملی ازجمله کاهش معاملات در ماه رمضان، پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری، بحث‌های داخلی حوزه مسکن مانند ثبت نام در سامانه املاک و نامشخص بودن تأثیر برخی عوامل مانند تصمیم گیری‌های کشور در عرصه سیاست‌های خارجی، همه باعث کاهش معاملات در بهار و ثبات یا کاهش قیمت در این فصل سال خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد افزود: اگر ثبت نام سامانه شناسایی واحد‌های مسکونی جدی گرفته شود، واحد‌هایی که هستند و به زودی شناسایی می‌شوند، آمار بالایی خواهند داشت که اگر بنا بر عرضه این واحد‌های خالی باشد، بخشی از کمبود عرضه جبران و به دنبال آن بخشی از تقاضای بازار تامین خواهد شد که همین موضوع دلیل مهمی برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن خواهد بود.

وی افزود: افزایش عرضه مسکن در خرداد، می‌تواند سبب کاهش قیمت مسکن در مشهد و به خصوص مناطق نوساز شهر بشود.

به گفته مرادزاده، قبلا پیش بینی می‌شد که قیمت مسکن در سال جدید ۳۰ درصد افزایش یابد، اما باتوجه  به سنگین بودن وزنه عوامل کاهشی حتی اگر شاهد کاهش قیمت مسکن تا پایان خرداد نباشیم، به طور حتم افزایش قیمت نخواهیم داشت و به نوعی با ثبات در این بازار روبه رو خواهیم بود. البته در این ماه ها، کاهش بیشتری را در میزان معاملات مسکن خواهیم دید. براساس این پیش بینی ها، تورم مسکن در فصل بهار متوقف خواهد شد و دست کم افزایش قیمت پیش بینی شده ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای این بازار در اولین فصل سال ۱۴۰۰ روی نخواهد داد.

شهرآرا نیوز


برچسب ها:

بازار مسکن ،مشهد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman