وزارت کار اعلام کرد:

کاهش حوادث ناشی از کار در کشور

کاهش حوادث ناشی از کار در کشور
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۲ | ۱۳۹۹/۱۲/۱۶

بر اساس اعلام وزارت کار حوادث ناشی از کار در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کمتر از پنج نفر فوتی ثبت شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه یا مواقعی اتفاق بیفتد که نیروی کار در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد.

یکی از تبعات سوء رشد تکنولوژی در جوامع بشری، بروز حوادث مختلف از جمله حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی است که همه ساله تعداد بی شماری از نیروهای انسانی را در واحدهای صنعتی و تولیدی دچار مشکلات فراوان می‌کند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی می گوید: میزان حوادث ناشی از کار در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کمتر از پنج نفر فوتی ثبت شده و میزان جراحتها نیز به ازای هر صدهزار نفر کمتر از ۶۳ نفر بوده است.

او از تشکیل ۳۵۰۰ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی ۵۰ تا ۵۰۰ نفری خبر داده و می گوید: بالا بردن سطح آگاهی بهداشتی و ارزیابی وضعیت بهداشت جسمی و روحی کارگران توسط خانه‌های بهداشت صورت می گیرد و در حوزه فنی و ایمنی نیز بازرسانی از سوی وزارت کار به جهت حفظ مسایل ایمنی کارگران در اختیار آنها قرار می گیرد.

طبق قانون، مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بازرسان کار مطابق ماده ۹۶ قانون کار، به عنوان ضابطین قضایی وظیفه دارند برابر آیین نامه‌ها و مقررات مربوطه به وظایف خود عمل کنند.

بر اساس بازرسی های انجام گرفته از کارگاههای مشمول قانون کار توسط اداره بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۸ تعداد آسیبهای شغلی ثبت شده مشمولین قانون کارنسبت به سال قبل از آن کاهش ۲.۵ درصدی داشته است.

وزارت کار علیرغم کمبود تعداد بازرسان کار، تلاش کرده تا میزان حوادث کار و آسیب های شغلی در حد استانداردهای سازمان جهانی کار حفظ شود.

حاتم شاکرمی معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می گوید: وزارت کار از جمله دستگاههایی بود که از همان ابتدای شیوع کرونا در راستای حفظ و صیانت از نیروهای انسانی شاغل درکارگاههای کشور، مسئولیت تشدید بازرسی در کارگاههای مشمول قانون کار را برعهده گرفت و بازرسان کار با اولویت مقابله با کرونا، نظارت بر کارگاهها را افزایش دادند.

او با اشاره به انجام سالانه بیش از ۴۰۰ هزار فقره بازرسی از کارگاهها می گوید: بازرسان کار به منظور رعایت نکات ایمنی در کارگاهها، تحویل تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی به کارگران توسط کارفرمایان را با جدیت در دستور کار قرار دادند. وزارت کار در بحث رعایت مسایل مربوط به حفاظت ایمنی در کارگاهها اهتمام بسیاری داشته و تامین تجهیزات حفاظت فردی در کارگاهها، تشدید بازرسی از کارگاه‌ها با اولویت مقابله با کرونا و اصلاح آیین نامه های حفاظت فنی از جمله اقدامات وزارت کار بوده است.

معاون وزیر کار در عین حال با اشاره به پایین بودن آمار حوادث کار در کشور می گوید: در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت قابل قبولی در بحث حوادث کار داریم به نحوی که نرخ حوادث کار در ایران ۵.۵ درصد است و اهتمام بازرسان کار باعث شده تا نرخ حوادث کار در کشور در همین سطح حفظ شود.

بر اساس اعلام کارشناسان بیشترین آمار تلفات نیروی کار و ارقام و اعداد حوادث ناشی از کار متعلق به حوادث ساختمانی و پس از آن بخش معدن است.

حوادث شغلی به هر صورت و درجه‌ای که باشد برای کارگر، کارفرما و جامعه زیان‌های اقتصادی بسیاری در بردارد که هزینه‌های درمانی، خسارت ناشی از توقف کار به دلیل حادثه و خسارات پرداختی در صورت از کارافتادگی از جمله آنها به شمار می رود.

مطابق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی چنانچه کارگر به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد و حادثه‌ای برای وی رخ دهد، حادثه ناشی از کار محسوب شده و کارگر حق بهره مندی از تمام مزایای مندرج در قانون کار و قانون تامین اجتماعی را دارد.

ایسنا

برچسب ها:

حوادث ناشی از کار 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman