مصوبه مجلس برای حذف معافیت مالیاتی صادرات قیر؛

تهدید جدید برای بازارهای مصرف قیر ایران

تهدید جدید برای بازارهای مصرف قیر ایران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۸ | ۱۳۹۹/۱۲/۱۲

مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در رابطه با حذف معافیت مالیاتی صادرات قیر، نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی این بخش ایجاد کرده‌است. آنطور که عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت‌گاز و پتروشیمی خبر داده، این مصوبه می‌تواند تهدیدی جدی برای حذف کامل‌تر ایران از بازارهای مصرف قیر در سطح بین‌المللی باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در رابطه با حذف معافیت مالیاتی صادرات قیر، نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی این بخش ایجاد کرده‌است. آنطور که عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت‌گاز و پتروشیمی خبر داده، این مصوبه می‌تواند تهدیدی جدی برای حذف کامل‌تر ایران از بازارهای مصرف قیر در سطح بین‌المللی باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در رابطه با لغو معافیت مالیاتی صادرات قیر، این تصمیم را موجب لطمه به بازارهای صادراتی قیر کشور و جایگزینی دیگر کشورها از جمله در بازارهای هدف ایران عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، وحید شیخی این موضوع را در سی‌و‌هفتمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران مطرح کرد و با بیان اینکه پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی صادرات قیر از سوی کمیسیون عمران مجلس و به منظور تنظیم قیمت این فرآورده در بازار داخل، مطرح و به تصویب رسیده‌است، گفت: به‌رغم تاکید موادی از قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار مبنی بر نظرخواهی از بخش‌خصوصی برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، در این رابطه هیچ‌گونه مشورتی با فعالان اقتصادی و تشکل‌های حوزه صادرات فرآورده‌ها صورت نگرفت و این طرح که از سوی کمیسیون عمران مجلس ارائه شده بود، به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه با تصویب این طرح، عملا ارزآوری 2/1 میلیارد دلاری صادرات قیر کشور مورد تهدید جدی قرار گرفته، از دست رفتن بخشی از بازار صادراتی قیر ایران را مخاطره‌ای جدی‌تر قلمداد کرد و افزود: در حال حاضر، قیر تولیدی کشور عراق با کیفیتی به مراتب پایین‌تر از قیر ایران و البته با قیمت کمتر، می‌رود تا جایگزین قیر ایران در بازارهای صادراتی شود که فعالان اقتصادی کشور سال‌های متمادی برای به دست آوردن آن تلاش کرده‌اند.

شیخی با اشاره به اینکه قیمت بالای قیر در بازارها به عرضه قطره‌چکانی پالایشگاه‌ها و مدیریت عرضه این فرآورده در بورس، برمی‌گردد، تصریح کرد که شرکت‌های تولیدی قیر در کشور به طور خودسرانه قیمت این فرآورده را بالا نمی‌برند و نرخ این محصول نیز تابعی از دیگر شاخص‌ها از جمله نرخ ارز و قیمت نفت جهانی نفت کوره است.

اتاق تهران

برچسب ها:

معافیت مالیاتی ،قیر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman