فرزند بیاورید، 2.5 متر خانه بخرید!

فرزند بیاورید، 2.5 متر خانه بخرید!
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۷ | ۱۳۹۹/۱۲/۱۰

بر اساس مصوبه امروز مجلس خانوارهایی که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می‌ شوند، می‌توانند از وام ۲۰ ساله ۷۰ میلیون تومانی بهره‌مند شوند. اما نکته جالب این است که با این وام در تهران فقط می‌توان ۲٫۵ متر خانه خرید.
به گزارش اخبار ساختمان، امروز عصر نمایندگان مجلس طرحی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیشنهاد پرداخت وام خرید مسکن به برخی از خانوارها را تصویب کردند. براساس این طرح، خانوارهایی که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می‌شوند می‌توانند وام خرید ۷۰ میلیون تومانی مسکن را دریافت کنند.

البته این وام تنها به خانوارهایی پرداخت می‌شود که صاحب فرزند سوم شوند و فاقد مسکن باشند. این طرح با اولویت مناطق محروم اجرا می‌شود و بودجه در نظر گرفته شده برای آن هزار میلیارد تومان است.

این اولین باری نیست که نمایندگان مجلس، در بودجه طرح‌هایی را در جهت حمایت از فرزندآوری خانوارها تصویب می‌کنند. سوال مهمی که وجود دارد این است که با این وام ۷۰ میلیونی خرید مسکن، چند متر خانه در تهران می‌توان خرید؟

برای مثال بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خانه در تهران بیش از متری ۲۸ میلیون تومان است. بر این اساس با وام ۷۰ میلیون تومانی پیشنهادی مجلس، یک خانواده تنها می‌تواند ۲٫۵ متر خانه بخرد.

مجلس اعلام کرده این وام با اولویت مناطق محروم پرداخت می‌شود. اما با این وام در دیگر استان‌ها چند متر خانه می‌توان خرید؟ کمترین قیمت مسکن مربوط به استان کهکیلویه و بویر احمد و ایلام است که هر متر زمین در این دو استان به تزتیب ۳٫۲ و ۴ میلیون تومان قیمت دارد. اما در این دو استان هم با این وام نمی‌توان بیشتر از ۲۰ متر از یک واحد مسکونی را خرید. این همان نکته‌ای است که بسیاری از مردم بر آن تاکید می‌کنند و می‌گویند چنین مشوق‌هایی نمی‌تواند موثر و کارامد باشد.

تجارت نیوز

برچسب ها:

تسهیلات مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman