سهم 85 درصدی مسکن از حقوق کارگران

سهم 85 درصدی مسکن از حقوق کارگران
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۳ | ۱۳۹۹/۱۲/۰۹

افزایش قیمت زمین و مسکن در یکسال اخیر باعث شد تا خانه دار شدن کارگران به موضوعی سخت و رویایی تبدیل شود.
به گزارش اخبار ساختمان، افزایش قیمت زمین و مسکن در یکسال اخیر سبب شد تا خانه‌دار شدن کارگران به موضوعی سخت و رویایی تبدیل شود. اواخر هر سال، تعیین حداقل دستمزد کارگران به کانون توجه رسانه‌های کشور تبدیل می‌شود اما دیگر مشکلات آن‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

برخورداری از مسکن، یکی از مشکلات مهم قشر زحمتکش جامعه یعنی کارگران است که کمتر مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرد. اگرچه دولت‌ها برنامه‌های گوناگونی در خصوص حل معضل مسکن کارگران ارائه داده‌اند اما این قشر برای تامین مسکن با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ کدام از طرح ها تا کنون عملیاتی نشده است.

ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرکار درباره مسکن کارگران معتقد است:کارگران و جامعه هدف این وزارتخانه عموماً از ضعیف‌ترین اقشار از نظر اقتصادی هستند و از این حیث باید طرح‌های هدفمند و مفیدی برای تأمین مسکن ارزان قیمت برای آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته با فرض ثابت ماندن قیمت مسکن، 109 سال طول می‌کشد که یک کارگر که در دهک اول تا سوم جامعه قرار دارد، بتواند برای خودش 60 متر مسکن تهیه کند و این مسئله نشان‌دهنده اهمیت اجرای طرح‌های حمایتی در این زمینه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: از سوی دیگر هر فردی باید حداقل سرانه درآمدی حدود 10 هزار دلاری داشته باشد تا «زمان تأمین مسکن» از نظر توانمندی اقتصادی‌اش به پنج سال تقلیل پیدا کند. البته در این میان ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد مانند این که احتمال دارد دهک متقاضی به ویژه جامعه کارگری در طول سالیان تغییر کند که این مشکل ممکن است برای افراد با درآمد ثابت با یک بیماری سخت اتفاق بیفتد.

صادقی‌فر ادامه داد: در این زمینه یک ورودی به نام حقوق و دستمزد داریم که تورم سبب شده است تا بخش بزرگی از این ورودی به سمت سبد معیشتی یعنی غذا سوق پیدا کند و در ادامه نیز اولویت‌های دیگری مانند آموزش و بهداشت و درمان قرار می‌گیرد؛ بنابراین توان این اقشار برای برنامه‌ریزی و حرکت به سمت نیازهایی مانند مسکن کمتر و کمتر شده و در سنوات متمادی حاضر هستند تا از کیفیت زندگی‌شان صرف نظر کنند، اما به عنوان مثال اجاره نامه‌هایشان را تمدید کنند.

وی با تأکید بر اینکه نخستین اولویت بر اساس شرایط مذکور و البته پس از شغل، تامین مسکن است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی همه تلاش و اهتمامش را روی تولید مسکن ارزان قیمت قرار داده و در این زمینه بسیار جدی است، اما قیمت مسکن از نیمه دوم سال گذشته تا کنون رشد بی سابقه‌ای داشته و امکان خرید مسکن برای بسیاری از اقشار کمتر برخوردار جامعه را به آرزویی تبدیل کرده است.

سهم 85 درصدی مسکن در سبد هزینه ها

حمیدرضا امام قلی تبار، فعال کارگری درباره سهم مسکن در دستمزد کارگران گفت: اگر متوسط حقوق و مزایای دریافتی قانونی ماهیانه یک کارگر در حالت خوشبینانه سه میلیون و پانصد هزار تومان باشد سهم هزینه مسکن تقریباً 85 درصد درآمد خانوار کارگری را با خود می بلعد.

وی درباره مشکلات کارگران گفت: این روزها جامعه ی کارگری کشورمان برای تامین معیشت خانواده ی خود روزهای سختی را سپری می کند. این اتفاق در سایه سونامی افزایش قیمت ها و نابرابری درآمد و هزینه ی خانوارها بوجود آمده است که منجر به حذف اقلام زیادی از کالاهای ضروری سبد معیشت و در نتیجه کوچک شدن سفره آنان شده است.

وی ادامه داد: در این میان اقلامی در سبد معیشت کارگران وجود دارد که هرگز قابل حذف نبوده و حتی با کوچک شدن آنها باز هم سهم زیادی از درآمد خانوارها را با خود می بلعد. مسکن بعنوان یکی از نیازهای اساسی خانوارها قلمداد شده و حذف آن از نیازهای ضروری افراد غیرممکن خواهد بود. براساس اطلاعات اداره آمار، سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای کشور در سال 93، 33 درصد و درسال 96 معادل 35 درصد بوده است.

وی بیان کرد: اما در سال 98 این سهم به حدود 49 درصد رسیده است. آمار فوق از سوی مرجعی که اراده حاکمیتی در آن تاثیرگذار بوده و به گواه کارشناسان مستقل بصور شبهه محافظه کارانه تنظیم می شود باز هم در نوع خود قابل تاًمل است. با این حال در سال جاری سهم مسکن در سبد معیشت خانوارها به مراتب درصد بالاتری را نشان میدهد این موضوع فشار بر اقشار آسیب پذیر جامعه را به مراتب تشدید کرده است.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman