نمودار قیمت مسکن سینوسی شده است؛

بی ثباتی قیمت ها بازار مسکن را آشفته کرده است

بی ثباتی قیمت ها بازار مسکن را آشفته کرده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۵ | ۱۳۹۹/۱۲/۰۳

با وجود کاهش شیب رشد قیمت مسکن در سه ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل اما هنوز تهیه مسکن برای مردم دغدغه اصلی آنها است.

به گزارش اخبار ساختمان، با وجود کاهش شیب رشد قیمت مسکن در سه ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل اما هنوز تهیه مسکن برای مردم دغدغه اصلی آنها است دلیل این کاهش قیمت سه ماهه نیز مشخص است؛ انتشار اخباری مبنی بر عزم مجلس شورای اسلامی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و طرح تصویب‌شده الزام دولت به ساخت یک میلیون مسکن در سال آینده.

هرچند تنها تاثیر این اخبار سبب کاهش نسبی قیمت های مسکن شد اما قطعا اجرای این مصوبات تاثیر بیشتری بر کاهش قیمت خواهند گذاشت هرچند به نظر می‌رسد دولت در این موضوع کوتاهی کرده تا آنجا که به گفته کارشناسان بازار زمین ومسکن، قیمت مسکن در دولت دوازدهم بیش از ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و به ارقامی نجومی در کلانشهرها رسیده است.

این در حالی است که قیمت مسکن پس از این کاهش محسوس مجددا در یک ماه اخیر افزایش یافته و کارشناسان سیاست‌های پولی را یکی از عوامل اصلی رشد قیمت مسکن می‌دانند همچنان که رئیس اتحادیه مشاوران املا ک گفته: در شرایطی که قیمت‌ها در بازار مسکن روند نزولی به خود گرفته بود اعلام رشد قیمت در دی ماه از سوی مراکز آماری به نوعی ترمز ریزش قیمت‌ها را کشید و باعث شد بازار به ثبات برسد.

 

بیشتر بخوانید: رکورد اثرگذاری زمین بر نرخ مسکن شکست

تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه‌ای

محسن احمدی راد یکی از مشاوران املاک تهران است که به کار ساخت و ساز در این زمینه نیز مشغول است. وی در این رابطه می‌گوید: تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه‌ای را شاید بتوان اصلی ترین دلیل افزایش نرخ مسکن در سال‌های اخیر و به ویژه یک سال جاری دانست که با توجه به نوسان غیرقابل پیش‌بینی بازار ارز و بورس بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت سرمایه گذاری در این بازار سوق داده تا از سرمایه‌های کوچک خود محافظت کنند.

این مشاور املاک همچنین دخالت‌های دولت در نرخ گذاری مسکن را بی موقع و دردسرساز دانسته و می‌افزاید: گاهی دولت با طرح های خود می‌کوشد از بار مشکلات بخش مسکن بکاهد در حالی که این کار دولت دخالت است و باعث تشدید گرانی‌ها می‌شود.

به گفته وی هم اکنون میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران ۴/۲۷ میلیون تومان است که هیچ سنخیتی با درآمدهای بخش قابل توجهی از مردم ندارد. این یعنی با وجود اقدامات مناسبی که توسط نمایندگان مجلس در این بازه زمانی انجام شده اما هنوز سیاست‌های اجرا شده ناکافی است و در کنار رشد قیمت مسکن، میزان اجاره‌بها هم روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع را نیز محمود محمودزاده معاون مسکن وزیر راه‌ و شهرسازی گفته و اینگونه توضیح داده: تنها دلیل فاصله زیاد قیمت ساخت و فروش مسکن، برخورد سرمایه‌ای با مسکن است، به همین دلیل از اواخر سال گذشته اقداماتی تحت عنوان سامانه اسکان املاک، برای شناسایی واحدهای خالی انجام شد، با این امید که مالکان، واحدهای خالی خود را به بازار عرضه کنند.

 

بیشتر بخوانید: کالبدشکافی تغییر مسیر ناگهانی قیمت آپارتمان ها در پایتخت

کاهش ۷۰ درصدی قیمت مسکن در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل نوید به ثبات رسیدن قیمت مسکن در ماه‌های آینده است هرچند که اقدامات مقطعی نظیر آنچه مجلس و وزارت مسکن و شهرسازی دنبال می کنند نمی تواند مانع این رشد قیمت افسارگسیخته مسکن شود.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی که مانع از احتکار دراین بازار می‌شود در کنار طرحی برای الزام ساخت یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت را می توان از مهم ترین دلایل کاهش نرخ مسکن دانست علاوه بر این چندی پیش نیز معاون وزیر راه‌وشهرسازی از افزایش ۳۰ درصدی عرضه واحدهای مسکونی استیجاری پس از تصویب طرح نمایندگان مجلس برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی خبر داد.

محمود محمودزاده گفته بود: قانون مجلس درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی به شدت به اجرای این طرح کمک کرد، به این صورت که عددهایی که پیش از این در قانون مالیات بر خانه‌های خالی دیده شده بود، جنبه بازدارندگی قوی نداشت ولی اصلاحیه مجلس بر قانون قبلی تاثیر مثبت‌تری بر میزان عرضه واحدهای خالی به بازار دارد.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی

در این بین برخی فعالان بازار مسکن گرانی مسکن را به دلیل رشد بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان، آهن و میلگرد دانسته و در شرایطی که نرخ ارز کاهش یافته و فضای روانی بازارهای دارایی در اقتصاد کشور بهبود یافته است اما همچنان قیمت مسکن سیر صعودی خود را حفظ کرده است.

منطق برخی دیگر از فعالان زمین و مسکن نوسانات نرخ دلار است که آن را بی‌تاثیر بر هر کالایی نمی‌دانند به این ترتیب سازندگان مسکن نیز خواه ناخواه موضوع دلار را در قیمت نهایی مسکن لحاظ می‌کنند اما در حال حاضر در شرایط افت قیمت‌ها هستیم و حتی رشد قیمت مصالح ساختمانی نیز نتوانسته آنچنان تاثیری در این رویه بگذارد.

این در حالی است که کشور ما در زمینه تولید مصالح ساختمانی همواره پیشتاز بوده و تولیداتش در این بازار حتی هم ردیف نمونه‌های مشابه خارجی نیز بوده و سبب شده نیاز کشور به واردات این محصولات بسیار کم شود و بنابراین می‌توان گفت قیمت‌گذاری در این زمینه نیز بستگی کامل به تولیدکننده داخلی دارد.

بر این اساس می‌توان گفت دلایل متعددی در نوسانات همیشگی بازار مسکن تاثیرگذار بوده که این بازار را به یکی از بازارهای سرمایه گذاری کشور تبدیل کرده و از حالت کالای مصرفی خارج نموده و قیمت آن را رورز به روز افزایش داده است.

تهران نیوز


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman