بازار مسکن بیرجند در خواب زمستانی است

بازار مسکن بیرجند در خواب زمستانی است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۶ | ۱۳۹۹/۱۱/۲۸

در روزهای زمستان بازار مسکن شهر بیرجند هم گویی در خواب زمستانی عمیقی فرو رفته و از خرید و فروش خبری نیست. بازار مسکنی که در هر برهه از زمان دستخوش اتفاقات زیادی است اما این روزها در خواب عمیق فرو رفته است و گویی خریداری ندارد.
به گزارش اخبار ساختمان، کسادی بازار مسکن در این روزها، نان مشاوران املاک را آجر کرده است چرا که وقتی خرید و فروشی در کار نباشد معامله و قولنامه‌ای هم در کار نیست پس کار وکاسبی هم برای مشاوران املاک در کار نیست.

بازار مسکن بیرجند از نیمه‌های پاییز خواب زمستانی سنگینی را آغاز کرده تا گرمای معاملات پر سود تابستانی با رکود زمستانی به فراموشی سپرده شود.

فعالان بازار در توجیه این رکود به دو دسته تقسیم می‌شوند عده‌ای از آن‌ها این رکود را فصلی می‌دانند و بر این‌ باورند با پایان فصل سرما تقاضا تقویت خواهد شد و دسته دوم عقیده دارند رکود بازار به دنبال رونق دوسال گذشته است و در این دوره اقتصادی، بازار مسکن وارد دوران رکود چندساله شده ‌است.

اینها بخشی از درددل‌های یکی از مشاوران املاک بیرجندی است که گفت: اوضاع درآمد در این روزهای منتهی به پایان سال اصلاً خوب نیست و بازار مسکن در بیرجند در خواب عمیق فرو رفته است.

احمدی که معتقد است هر ساله در ایام نوروز بازار مسکن پررونق بود و افرادی که توانایی مالی داشتند خانه می‌خریدند و رونق خانه‌های اجاره‌ای هم خوب بود اما از وقتی سروکله کرونا و غول بزرگ گرانی پیدا شده آتش کسادی به بیشتر مشاغل زده است.

در این میان بازار مسکن هم از قافله عقب نمانده و برای مردم قوز بالای قوز شده است و زوج‌های جوانی که هه آرزویشان بر این بوده تا بتوانند زندگی مشترکشان را زیر یک سقف آغاز کنند اما با گرانی بازار مسکن این آروز برایشان به رویا تبدیل شده و به خانه اجاره‌ای راضی شده‌اند، اما نه تنها خانه‌ای برای فروش پیدا نمی‌شود بلکه خانه‌ اجاره‌ای هم به سختی یافت می‌شود گویی فروشندگان منتظر فرصت هستند تا ملک خود را به بالاترین قیمت به فروش برسانند.

یک کارشناس بازار مسکن گفت: در بهمن سال‌های گذشته که به شب عید نزدیک می‌شدیم معمولاً معاملات افزایش پیدا می‌کرد و یکی از دلایل این بود که متقاضیان می‌خواستند از تورم سال آینده مصون بمانند اما هم اکنون تقریباً به نیمه بهمن رسیده‌ایم و بازار در رکود قرار دارد.

در روی دیگر سکه فروشندگان از شرایط به ‌وجود آمده مات و مبهوت هستند. عده‌ای از ترس بیشتر قیمت‌ها آتش به مال خود زده‌اند و عده‌ای باور نمی‌کنند ملک آن‌ها حتی 10 درصد پایین‌تر از قیمت دو ماه قبل مشتری ندارد.

شرایط بازار تورمی فروشنده‌ها را نسبت به ادامه‌داربودن رشد قیمت‌ها امیدوار کرده ‌بود اما حالا پشیمان‌اند چرا در سقف قیمت نفروختند و اینک باید با قیمت پایین‌تر ملک را معامله کنند.

یکی از مشاوران املاک جنوب شهر بیرجند از تغییر رویه فروشندگان خبر داد و گفت: فروشند‌ه‌ چند واحد آپارتمان هر روز صبح که بلند می‌شد نرخ دلار را می‌دید و اگر حتی 200 تومان گران شده بود تماس‌ می‌گرفت تا قیمت پیشنهادی را بالاتر ببرد و الان چند روزی است تماس می‌گیرند تا حتی زیر قیمت قبلی برایش مشتری پیدا کنیم.

وی بیان کرد: فعالان بازار مسکن اگرچه از رکود سنگین این ‌روزها رضایت ندارند اما از رشد متوالی قیمت‌ها نیز راضی نبودند.

این مشاور املاکی اظهار داشت: تغییرات قیمتی در بازار مسکن باعث‌شده تا جوش‌دادن معاملات سخت باشد و اگر معامله‌ای به هر سختی انجام می‌شد فردا مالک مدعی می‌شد قیمت ملکش گران‌تر شده ‌است.

قیمت‌ها 10 درصد کاهش یافته

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند نیز گفت: قیمت خانه و زمین در دو ماه گذشته حدود 10 درصد نسبت به ماه‌های قبل کاهش داشته و با وجود افزایش قیمت مصالح در این مدت همچنان نرخ ملک و زمین تغییر چندانی به خود ندیده است.

به گفته اربابی خرید و فروش هم راکد است و بازار در سکوت به سر می‌برد. البته فروشنده وجود دارد اما خریدار کم است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند به این نکته نیز اشاره کرد که بازار اجاره با توجه به قانون جدید مالیات برای خانه‌های خالی و تعیین قیمت‌های اجاره توسط دارایی در دو ماه گذشته افزایش داشته و مالکان زیر قیمت دفترچه دارایی، ملک را اجاره نمی‌دهند.

اربابی اظهار داشت: در زمینه خانه اجاره‌ای مشکلات کمبود آن مشابه گذشته وجود ندارد و کم و بیش پیدا می‌شود اما قیمت‌ها رشد زیادی داشته است.

تسنیم

برچسب ها:

بازار مسکن ،بیرجند 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman