نگاهی به خبرهای اخیر خبرگزاری ها در حوزه مسکن؛

جویندگان مسکن منتظر باشند و امیدوار

جویندگان مسکن منتظر باشند و امیدوار
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۸ | ۱۳۹۸/۰۴/۳۱

ایجاد حبابی کم سابقه در بخش مسکن چشم انداز خانه دار شدن بسیاری از متقاضیان را تیره و تار کرده است. با این حال، امید به ترکیدن این حباب و منطقی تر شدن قیمت ها هنوز از بین نرفته است.
به گزارش اخبار ساختمان، اوضاع و سیاست های مربوط به بخش مسکن به عنوان یکی از مسائل و چالش‌های اصلی اقتصاد کشور و دغدغه خانواده‌ها مرکز توجه برخی از خبرگزاری و تارنماها اعم اصلاح‌طلب و اصولگرا در ۲۴ ساعت گذشته قرار گرفت. نگاه اغلب آنها، فارغ از رویکرد جناحیشان از تلاش برای ایجاد امید در میان متقاضیان مسکن حکایت دارد.

در کنار این موضوع، خبر رفع توقیف کشتی متعلق به کشورمان از سوی عربستان سعودی نیز به خط خبری این رسانه ها تبدیل شد.

جویندگان مسکن منتظر باشند و امیدوار

«خبرگزاری تسنیم» ذیل عنوان «جزئیاتی از جلسه رئیس جمهور با مدیران ارشد بخش مسکن کشور» به نشست روز گذشته رئیس جمهور با مدیران ارشد بخش مسکن پرداخته است.

در خبر تسنیم به نقل از «مازیار حسینی» معاون وزیر مسکن و شهرسازی آمده است: در این جلسه گزارشی از پیشرفت طرح اقدام ملی نیز داده شد و برنامه‌های عملیاتی این بخش و همچنین تکمیل مسکن مهر، بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیلاب ماه‌های اول سال و مسکن روستایی تشریح شد.

حسینی افزود: طرح اقدام ملی با ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون ۵۷ هزار و ۸ واحد آن در دست ساخت است و در آینده نزدیک، کلنگ زنی و آماده سازی زمین برای ۱۵۰ هزار واحد دیگر با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین موضوع ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی هم که ساخت آن برعهده بنیاد مسکن است تشریح شد و عملاً با انجام این طرح‌ها، بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور در حال ساخت است که با این اقدام، عملاً جریان ساخت تولید مسکن در مدار اصلی خود قرار می‌گیرد.

از محتوای گزارش تسنیم چنین استنباط می‌شود که رویکرد این خبرگزاری در راستای ایجاد آرامش روانی در بازار مسکن و پرهیز از ایجاد ناامیدی در مخاطب و دادن نوعی امید نسبت به آینده است. چنین رویکرد در سایر خبرگزاری‌ها و تارنماهای اصولگرا و اصلاح طلب نیز دیده می‌شود.

برای نمونه خبرگزاری «مهر» از افزایش وام مسکن برای زوجین در شهر تهران خبر داده و در این مورد تیتر زد: «وام ساخت مسکن برای زوجین به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت».

تارنمای «خبرآنلاین» هم با تیتر مشابه، گزارش خبرگزاری «مهر» را بازنشر داد و به نقل از این خبرگزاری نوشت: هیئت مدیره بانک ملی ایران با افزایش سقف فردی و زوجین تسهیلات ساخت مسکن در تهران برای به ترتیب تا ۱۰۰ و ۱۶۰ میلیون تومان موافقت کرد.

«مشرق نیوز» در گزارشی با عنوان «قیمت مسکن ۲۰ درصد کاهش می یابد» به این مسئله پرداخت. در گزارش مشرق نیوز به نقل از «محمدرضا رضایی» رئیس کمسیون عمران مجلس آمده است: ما یکشنبه هفته جاری (۳۰ تیرماه ۹۸) با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جلسه خواهیم داشت و این در واقع نوعی مطالبه است تا ببینیم با توجه به مذاکرات صورت گرفته، اخیر اقداماتی که از سوی وزارتخانه برای ساماندهی مسکن صورت گرفته چه بوده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ما در جلسه علنی مجلس هم در خصوص مسکن کامل صحبت کرده‌ایم لذا قرار بوده است در این مدت دولت و وزارت راه در ساماندهی وضعیت مسکن آن هم در فصل نقل و انتقالات اقدام ویژه‌ای داشته باشد.

وی در خاتمه اعلام کرد که مردم مطمئن باشند قیمت مسکن به زودی کاهش پیدا خواهد کرد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

تارنمای «عصر ایران» نیز به عنوان یکی از رسانه‌های اصلاح طلب در رویکردی مشابه به مسکن پرداخته است. این تارنمای خبری تلاش کرده است که مخاطب خود را به صبر و آرامش دعوت کند. در این سایت تحلیلی، خبری از قول وزیر راه و شهرسازی چنین اعلام شده است: مردم در این شرایط که حباب بزرگی در قیمت مسکن ایجاد شده نباید اقدام به خرید کنند. باید برای انجام معامله خرید به خود فرصت بدهند تا حباب مسکن تخلیه شود و فضا برای خرید خانه مساعد شود.

«محمد اسلامی» بیان داشت: در کنار طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که عملیات آن شروع شده است، دو اقدام دیگر را نیز انجام خواهیم داد که به زودی جزئیات آن نهایی و مصوب خواهد شد.

در این میان خبرگزاری «ایسنا» با تیتر «سلطان مسکن از ادعا تا تکذیب» از زاویه‌ای متفاوت، ولی با همان رویکرد ایجاد آرامش و امیدواری به موضوع مسکن پرداخته است. این خبرگزاری به سخنان «زهرا سعیدی مبارکه» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر اینکه دو نفر از سلطان‌های مسکن ۲۵۰۰ واحد در تهران و ۷۰۰ واحد در شهرری دارند اشاره کرده و نوشت: این ادعا با واکنش وزیر راه و شهرسازی همراه شد که معتقد بود نباید (با طرح این مباحث) در جامعه تشویش ایجاد شود.

همچنین ایسنا به اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران پرداخت و عنوان کرد: مصطفی‌قلی خسروی که پیش از این وجود ۴۹۰ هزار خانه خالی در پایتخت را رد کرده بود، منکر سلطان و مافیا در بازار مسکن شد.

وی گفت: عقل سلیم حکم می‌کند به دلیل اتلاف سرمایه، خانه خالی نماند. ساختمان، یک کالای کوچک مثل سکه و ارز نیست که بتوان آن را در گاوصندوق پنهان کرد. همه‌ی مردم خانه‌ها را می‌بینند و نمی‌توان قبول کرد که ۲۵۰۰ خانه در یک منطقه خالی بماند. به گفته خسروی، ممکن است واحدهای خالی متعلق به بانک‌ها باشد. در غیر این صورت، افراد عادی خانه را خالی نگه نمی‌دارند. البته نمی‌گویم که آپارتمان بدون سکنه اصلاً وجود ندارد اما بسیار اندک است.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman