در گفت و گو با مدیرعامل آهن پرایس مطرح شد:

پیش‌بینی افزایش تقاضای فلزات در فصل بهار

پیش‌بینی افزایش تقاضای فلزات در فصل بهار
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۳ | ۱۳۹۹/۱۱/۲۵

بازار فلزات طی یکی سال گذشته روزهای پرهیجانی را پشت سر گذاشته و به نظر می رسد سخت ترین دوران طی سالهای اخیر را پشت سرگذاشته است.

به گزارش اخبار ساختمان، از نوسان های پیاپی نرخ ارز گرفته تا شیوع ویروس کرونا و البته تصمیمات خلق الساعه و سیاست های ناکارآمد در حوزه ساماندهی بازار فلزات همه و همه دست به دست هم داد تا نوعی کلافگی و سردرگمی همواره در این بازار وجود داشته باشد. وجود چنین چالش هایی بیش از هرچیز بر مصرف کنندگان این محصولات اثر گذاشته و در عین حال قیمت تمام شده مسکن و ساختمان را تحت شعاع خود قرار داده است.

در رابطه با وضعیت کلی بازار فولاد و فلزات گفت و گویی با علی راد متین کارشناس و فعال بازار فلزات و همچنین مدیرعامل گروه آهن پرایس انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 



وضعیت کلی بازار فلزات ایران را در سال 99 چگونه ارزیابی می کنید و اثرات نوسان های پی در پی و متعدد بر این بازار چه بوده است؟

در سال 99 بازار فولاد کشور متاثر از چند عامل مهم بود که در نیمه اول سال با تاثیر همگیری کرونا آغاز شد و بازار رشد ملایمی را تجربه کرد اما پس از تغیر در بازار های موازی همچون بورس و سقوط شاخص کل نگاه سرمایه ای به بازار فولاد بیشتر شد و همچنین با افزایش قیمت ارز منجر به افزایش قیمت فولاد با شیب تندتری شد که خود عاملی برای کاهش تقاضا و رکود در این بازار بود، با شروع نیمه دوم سال و آغاز فصل سرما و کاهش سنتی تقاضا و همچنین اخبار سیاسی حول محور انتخابات آمریکا این رکود تشدید شد. انتخاب پیش رو در ایران و بخشنامه های مختلف و قیمت گذاری های دستوری و نا متناسب با شرایط و حقایق این بازار نیز از عواملی است که این رکود را تعمیق کرده است.

چشم انداز بازار مصرف انواع فرآورده های فولادی در سال آینده را با توجه به حجم ساخت و سازهای کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

هرساله با شروع فصل بهار با افزایش تقاضا مواجه هستیم که البته در سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری میتواند کمی پیش بینی ها را در مقدار این تقاضا تغیر دهد چرا که انتظارات کاهشی در بازار به تبع انتخابات آمریکا و وعده های مسئولین در خصوص برجام و کاهش قیمت ارز خود عامل مهمی است هم اکنون نیز تاثیر خود را در بازار گذاشته است.

با توجه به پیش بینی تولید بیش از 50 میلیون تن انواع مقاطع فولادی در کشور روند رقابت تولیدکنندگان در چنین بازاری چگونه خواهد بود؟

رقابت تابعی از عرضه و تقاضا و پویایی بخش مصرفی هر محصول یا خدماتی است که با شرایط فعلی پیش بینی دقیق آن نیز دشوار است.

عوامل موثر بر ایجاد تعادل در بازار فلزات را چگونه ارزیابی می کنید؟

تعادل در بازار متاثر از قیمت عرضه و مقدار مصرف است، برداشته شدن نرخ های دستوری در بازار فولاد و افزایش مصرف و پویایی بخش ها و حوزه های مختلف صنایع مصرف کننده محصول نهایی فولاد می تواند مهمترین عامل باشد. البته ثبات اقتصادی و سیاسی نیز تاثیر مهمی در این امر دارد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه های کسب و کار، میزان استقبال سازندگان و مصرف کنندگان در زمینه خرید اینترنتی فلزات را چگونه ارزیابی می کنید؟

شکل و تعاریف بازار ها پیوسته در حال تغیر است و در حال حاضر بستر اینترنت بازیگر مهمی در این تغیرات است، همه گیری کرونا و محدودیت های آن باعث شد تا خیلی از کسب و کارها با فضای سنتی به فکر به روزرسانی نحوه عرضه خدمات و محصولات خود بیافتند و به نظر می رسد آینده بازار ها به صورت دیجیتال باشد تا در مهمترین دارایی انسان که همان زمان باشد صرفه جویی بیشتری صورت گیرد.

مهمترین خدمات آهن پرایس در زمینه فروش اینترنتی را معرفی کنید؟

در آهن پرایس اولین اصل ارائه مشاوره صادقانه رایگان به مشتریان برای تصمیم گیری بهتر در رفع نیاز های آنهاست ولو اینکه تمامی محصولات و قیمت های اعلام شده توسط آهن پرایس با ضمانتنامه کتبی بهترین قیمت و کیفیت عرضه می گردد تا مشتریان با آسودگی خاطر تجربه یک خرید اینترنتی راحت و مطمئن را داشته باشند.

دامنه پوشش خدمات آهن پرایس در سراسر کشور به چه صورت است؟

آهن پرایس علاوه بر کل کشور در زمینه صادرات به کشور های عراق، افغانستان، پاکستان و... نیز فعال است و مشتریان ما از هرجای ایران می توانند خدمات کاملی را در زمینه آهن آلات ساختمانی و صنعتی دریافت کنند، با این اطمینان که محصولات و خدمات مورد نیاز شان با بهترین قیمت و کیفیت به دست آنها می رسد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman