کارشناسان معتقد هستند؛

مالیات می تواند عرضه مسکن را فزایش دهد

مالیات می تواند عرضه مسکن را فزایش دهد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۲ | ۱۳۹۹/۱۱/۱۹

کارشناسان معتقدند که افزایش تعداد خانه های خالی نتیجه ورود سوداگران برای کسب سودهای هنگفت در شرایط نا به سامان بازار مسکن است.
به گزارش اخبار ساختمان، کارشناسان معتقدند که افزایش تعداد خانه های خالی نتیجه ورود سوداگران برای کسب سودهای هنگفت در شرایط نا به سامان بازار مسکن است در چنین شرایطی اعمال مالیات بر خانه های خالی می تواند باعث افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت مسکن شود. اهمیت این مساله باعث شد تا سال گذشته مجلس مصوبه ای برای اخذ مالیات از خانه‌ های خالی تصویب کند. مصوبه ای که به دلیل عدم بازدارندگی موفقیت آمیز نبود و مجلس یازدهم با انجام اصلاحاتی در این خصوص به اجرای این طرح کمک کرده است.

بازگشت آرامش به بازار مسکن

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را عاملی برای افزایش عرضه واحد مسکونی به بازار اجاره مسکن عنوان کرد و در این خصوص گفت: اجرای مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال‌های گذشته به دلیل عدم بازدارندگی موفقیت آمیز نبود. بر این اساس مجلس یازدهم با انجام اصلاحاتی در این خصوص به اجرای این طرح کمک کرد. طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی عرضه مسکن به بازار اجاره با تصویب این طرح مجلس افزایش 30 درصدی داشته است.

وی افزود: قانون مالیات بر خانه ‌های خالی، پیش تر نیز به تصویب رسیده بود اما این قانون به دلیل چالش‌ها و برخی مشکلات در اجرا موفق نبود اما با اصلاحات صورت گرفته شاهد بازگشت آرامش به بازار اجاره هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش عرضه خانه‌های خالی منجر به تعدیل قیمت‌ها در بازار اجاره نیز می‌شود افزود: به همین دلیل این اقدام از این منظر نیز بر بازار اجاره‌بها مؤثر بوده است.

قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی چه می‌گوید؟

مطابق قانون اصلاح شده ماده 69 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم از سوی مجلس یازدهم، هر واحد مسکونی واقع در تمامی شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌ شود.

بر این اساس در سال اول معادل 6 برابر مالیات متعلقه، در سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه اخذ می‌شود. همچنین واحدهای نوساز پس از 12 ماه و در طرح‌های انبوه‌سازی پس از 18 ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می ‌شوند.

تداوم روند کاهشی قیمت خانه

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر تصویب قوانین حمایتی مجلس درحوزه مسکن بر کاهش قیمت‌ها افزود: تصویب قانون‌های حمایتی مانند مالیات بر خانه‌های خالی و اراده جدی مجلس برای مدیریت بازار مسکن موجب شد با اخذ مالیات از خانه ‌های خالی و افرادی که مسکن را با هدف کالای سرمایه‌ای خالی نگه‌ می‌دارند، عرضه خانه‌های خالی 30 درصد افزایش داشته باشد که این خود عاملی برای کنترل قیمت مسکن و کاهش اجاره بها بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ارسال پیامک وزارت راه و شهرسازی به مالکان واحدهای خالی از سکنه یادآور شد: اگر مالکان وضعیت سکونتی خودشان را در سامانه ثبت نکنند به منزله خالی بودن واحد مد نظر تلقی می‌شود از این رو مالکان باید به پیامک‌ها پاسخ داده و با دولت همکاری کند؛ در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی این کار را آغاز کرده و مجلس هم بر اجرای دقیق قانون نظارت خواهد کرد تا کار از ابتدا به شکل صحیح پیش رفته و آثار مثبت خودش را در همه زمینه‌ها نشان دهد.

ضرورت اخذ مالیات به شیوه صحیح

رحمت اله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت نظارت بر اجرای صحیح قانون مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: دولت باید تعرفه مالیاتی خانه‌های خالی را بر اساس قانون مالیات برخانه‌های خالی برای واحدهای مسکونی تایید شده، صادر و اعلام ‌کند تا این قانون هر چه زودتر اجرایی شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در فرآیند اجرای اخذ مالیات باید نظارت های دقیقی داشته باشیم تا عادلانه و براساس قوانین و ضوابط اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: اخذ مالیات به شیوه صحیح بسیار ضروری بوده چرا که درآمدهای دولت از این راه تامین می‌شود اما باید به صورت عادلانه و منصفانه باشد تا فشار مضاعفی به مردم وارد نشود.

رفع معضل مسکن جوانان با اخذ مالیات از خانه های خالی

شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس، اساسی ترین نیاز کشور به خصوص برای جوانان را حل دو معقوله مهم مسکن و شغل دانست و در این خصوص گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی، همکاری بانک ها در وام های مسکن، مشارکت موسسات مالی و بانک ها در خصوص سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز و انبوه سازی و همچنین ترغیب نهادها برای توسعه مسکن در سطح کشور از جمله برنامه هایی است که با اجرای مشترک آنها و نظارت دقیق می توان در راستای حل معضل مسکن گام برداشت.

به گفته وی، با توجه به جوان بودن جامعه و نیاز مبرم به مسکن نمی‌توان منتظر یک طرح یا یک لایحه ماند و سپس بعد از حصول نتیجه نسبت به موفقیت یا ناکام ماندن آن طرح یا لایحه اظهار نظر کرد. باید در کنار تحقیقات آکادمیک ومیدانی برای آینده، نیاز امروز جامعه را با مدیریت مجموعه طرح ها و لوایح موجود با جدیت تمام و تلاش مضاعف بر طرف کنیم.

نیازمندان خانه دار می شوند

در این مجلسیان در نظر دارند با استفاده از مالیات خانه های خالی، نیازمندان و محرومان را خانه دار کنند. حجت الاسلام و المسلمین محمد صفری ملک، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از ساخت مسکن برای نیازمندان و محرومان جامعه با استفاده از مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و در این خصوص گفت: به دنبال تاسیس یک صندوق برای هدایت و تجمیع مالیات بر خانه های خالی از سکنه هستیم تا بتوان با این روش بخشی از مسکن نیازمندان و محرومان حل شده و صاحب خانه شوند.

وی با بیان اینکه با ارائه طرحی به مجلس به دنبال منابع بازگشتی تسهیلات مسکن مهر برای افزودن منابع مذکور در تامین مسکن محرومان هستیم، تصریح کرد: به رغم تلاش های انجام گرفته در خصوص محرومیت زدایی و تقویت ساختارهای معیشتی به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه از سایر مسوولان می خواهیم توجه بیشتری به این قشر داشته باشند تا منجر به ارتقا وضعیت معیشت آنان شود.

یکتا پرس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman