در جلسه شورای شهر پایتخت مطرح شد:

اَبَر مشکلی به نام «کارخانه سیمان ری»

اَبَر مشکلی به نام «کارخانه سیمان ری»
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۴ | ۱۳۹۹/۱۱/۰۷

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در حالی در دویست و شصت و هفتمین جلسه خود میزبان رابطه شورایاری منطقه ۲۰ هستند و مشکلات این منطقه را بررسی می‌کنند که کارخانه سیمان ری ابر مسأله این منطقه عنوان شد.
به گزارش اخبار ساختمان، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شصت و هفتمین جلسه خود میزبان «مسعود امان الهی درچه ای» رابطه شورایاری منطقه ۲۰ تهران بودند.

وی در این جلسه با اشاره به وضعیت شهرستان ری گفت: این شهرستان هفت ناحیه و ۲۰ محله دارد و دارای سابقه ۶ هزار ساله است.

امان الهی افزود: وجود بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی ویژگی خاصی به این منطقه بخشیده و این منطقه که دارای فرمانداری ویژه است باید دارای شهرداری ویژه نیز باشد.

وی ادامه داد: روزانه صدها هزار تردد به این منطقه و شهر ری انجام می‌شود چراکه اماکن مقدس و بهشت زهرا در این منطقه وجود دارد.

امان الهی خاطرنشان کرد: این منطقه دارای چند ایستگاه مترو است که از کمیسیون عمران شورای شهر درخواست داریم اعتبارات لازم برای راه‌اندازی چهار ایستگاه دیگر را تامین کنند.

رابط شورایاری منطقه ۲۰ تهران، وجود بناهای تاریخی از جمله چشمه‌علی، دژ رشکان، آستان های مقدس امامزادگان، برگزاری نمازرجمعه مستقل و وجود اراضی سبزیکاری را از جمله ویژگی‌های این منطقه برشمرد.

وی با اشاره به چالش‌های منطقه گفت: نبود توسعه متوازن جمعیت، پایین بودن سرانه خدماتی، تداخل حریم، آلایندگی منطقه به دلیل وجود صنایع، کاهش ارزش فضا، جدا افتادگی کاربری از تهران، وجود گسل‌های فعال و اسکان غیررسمی از جمله مشکلات این منطقه است.

درچه ای، ابرمشکل منطقه را مشکل محیط زیست و آلایندگی صنعتی ناشی از وجود کارخانه سیمان ری در این منطقه عنوان کرد.

رابط شورایاری منطقه ۲۰ تهران همچنین از به مشکلات بین شورایاری و مدیریت شهری این منطقه اشاره کرد و گفت که شهرداری منطقه ۲۰ او را تهدید کرده است که به شورای شهر نامه نزند.

وی با بیان اینکه همچنین در تماس با منزل پدری بنده، موجب ناراحتی آنان را فراهم کردند، اظهار داشت: از محسن هاشمی فرزند آیت الله هاشمی می‌خواهم درباره این مشکل در زمان باقی مانده از شورا چاره‌ای بیاندیشند.

محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از سخنان رابط شورایاری منطقه ۲۰ پیشنهاد کرد که در زمان باقی مانده از مدیریت شهری ‌پنجم، جمعی از صاحب نظران در منطقه گرد هم آیند تا از ظرفیت های این منطقه بهره بیشتری گرفته شود.

وی گفت: این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است و این ظرفیت‌ها باید مورد استفاده قرار گیرد.

زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز از گزارش شورایاری قدردانی کرد و گفت: شورایاران یادگار شورای اول و دوم هستند.

وی با اشاره به مشکلات بین مدیریت شهری و شورایاری در این منطقه افزود: شورایاران و شهرداران باید سعه صدر بالا داشته باشند و با یکدیگر تعامل کنند.

نژادبهرام درباره وضعیت منطقه ۲۰ اظهار داشت: رفع فریز شدن محور فدائیان اسلام پس از ۲۰ سال با مساعدت سازمان نوسازی و کمیسیون ماده ۵ یکی از اتفاقات شاخص در این منطقه است.

به گفته وی، با تغییر طرح تجارت جهانی و ارائه طرح جدید در دوره مدیریت شهری پنجم توانستیم از این محور را فریز شدن خارج و بسیاری از مشکلات مردم را رفع کنیم.

احمد مسجدجامعی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی گفت: شورای شهر، شورایاری و مدیریت شهری باید با هم همپوشانی داشته باشند.

وی درباره ری گفت: آلودگی ری، مهم ترین مشکل این منطقه است و این آلودگی در شرایطی است که اطراف شهرری، مزرعه وجود دارد و برج بلندی نیز وجود ندارد.

مسجدجامعی تاکید کرد: مهمترین مقاصد گردشگری تهران در شهر ری قرار دارد اما ساختمان سازها شرایط میراثی این منطقه را رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به تصویب طرح خانه باغ اظهار داشت: طرح خانه باغ در نقاط مختلف تهران اجرا شد و با توجه به وجود اراضی مزروعی در اطراف شهرری، بهتر است خانه مزرعه برای این منطقه پیش‌بینی شود.

مسجدجامعی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه شهرری مهم ترین مقصد گردشگری در تهران است، گفت: با ارائه طرحی می‌توان مسیر آستانه عبدالعظیم حسنی تا امامزاده حمزه در شهرری را به مسیر ویژه گردشگری تبدیل کرد.

مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به برخی مشکلات موجود در منطقه ۲۰ گفت: گاهی دیده می شود وظایف ذاتی شهرداری به عنوان پروژه های کوچک مقیاس در سطح محله تعریف می شود.

وی افزود: انتظار ما این است در سال ۱۴۰۰ شهرداران مناطق توجه ویژه به چالش های تعریف شده شورایاران در هر محله و تعریف پروژه ها براساس حل این چالش ها داشته باشند.

وی ادامه داد: شورایاران ناظران بیداری هستند که بدون توقع و چشمداشت دلسوزانه برای معضلات شهری حرکت می کنند که باید قدر دانسته شوند.

فراهانی افزود: باید ارتباط دوستانه و محترمانه میان مدیریت منطقه و شورایاران وجود داشته باشد تا در مسیر تحقق انتظارات شورایاران به عنوان نخبگان محلات گام برداشت.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سطح بسیاری از مناطق پروژه های کوچک مقیاس تعریف شده ارتباطی با چالش ها و معضلات محلات ندارد و در برخی مناطق دیده شده اجرای وظایف ذاتی شهرداری به عنوان پروژه های کوچک مقیاس در سطح محلات تعریف می شود که درخواست این است در سال ۱۴۰۰ شهرداران مناطق توجه ویژه به حل چالشهای تعریف شده برای هر محله کنند.

عضو شورای تهران گفت: در منطقه ۲۰ مجموعا ۱۹ محله داریم که فهرست پروژه های کوچک مقیاس محلی تعریف شده با چالش های تعریف شده شورایاران انطباق حداقلی دارد.

وی درباره ابر مساله منطقه ۲۰ گفت: آلایندگی سیمان ری نقش عمده ای در آلودگی هوا دارد و در حال حاضر که هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است و انتظار می رود مسوولین ذیربط اقدام اساسی ‌و جدی در این خصوص انجام دهند.

محمد سالاری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز از شورایاری منطقه ۲۰ تشکر کرد و گفت: اکنون شورای شهر به عنوان پارلمان محلی اجازه داده است که مدیریت شهری را انتقاد کنند و این نکته اتفاق خوبی در مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه بهتر است ما تریبون را در اختیار منتقدین خودمان قرار دهیم، اظهار داشت: همانطور که اصل شفافیت را پیش بینی کردیم باید انتقادات را هم بشنویم.

وی خطاب به شهردار تهران، رییس شورای شهر و اعضای ستاد شورایاری ها اظهار داشت: وقتی ۳۰۰ دبیر شورایاری محلات به شما نامه می نویسند و درخواست خود را مطرح می کنند اما شما و شهردار تهران مساله را تدبیر و حل نمی کنید، دامنه این موضوع گسترش پیدا می کند.

سالاری گفت: این روزها که در مناطق حضور پیدا میکنم، شاهد همین نگرانی و دلخوری در سایر محلات نیز هستم.

عضو شورای شهر تهران گفت که فلسفه ایجاد شورایاری‌ها به شورای اول و مبانی نظری جریان اصلاح طلبی در مشارکت دهی مردم و معتمدین در تصمیم‌گیری‌ها بر می گردد.

سالاری با اشاره به فعالیت های انجام شده در منطقه ۲۰، گفت: طرح فداییان اسلام به وسعت ۵۵۰ هکتار که ۲۰۰ هکتار آن منطقه صنعتی ری است و ۳۰ سال بلاتکلیف بود، با پیگیری های کمیسیون شهرسازی و معماری و سایر همکارانم تعیین تکلیف شد.

وی اظهار داشت: محله نفرآباد هم به وسعت ۱۳ هکتار در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی بعد از ۲۰ سال با پیگیری ها در کمیسیون ماده ۵، که قرار بود تبدیل به گورباغ شود، تعیین تکلیف شد.

سالاری با بیان اینکه در طرح تفصیلی در حق برخی محدوده‌ها و محلات منطقه ۲۰ اجحاف شده بود، گفت: برغم‌ اینکه رویکرد ما جلوگیری از شهر فروشی و الزام به رعایت ضوابط طرح تفصیلی است اما باز هم شورا و شهرداری منطقه پیگیری کردند و مشکل آن ها در یک جلسه کمیسیون ماده ۵ با رویکرد تحقق عدالت اجتماعی حل شد.

وی با بیان اینکه این اقدامات رضایت شهروندان را به دنبال داشت، اظهار داشت: امروز از ۱۸۰ میلیارد بودجه، ۱۴۰ میلیارد آن برای این پروژه ها تعریف شده است.

سالاری گفت: همچنین ۱۷ هکتار پارک درون شهری و ۶ هکتار هم پارک برون شهری در منطقه ایجاد شده است.

حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران اظهار داشت که شهرری به جای مقصد گردشگری، مقصد معضلات تهران شده است.

وی گفت: شهرری به عنوان یک شهر تاریخی، مذهبی با بیش از هشت هزار سال سابقه دیده نشده است.

خلیل آبادی از مدیران شهری و مسئولین نظام خواست که به ری به عنوان یک شهرستان نگاه کنند.

به گفته این عضو شورای تهران اگر رویکرد مقصد گردشگری را به جای رویکرد مقصد معضلات تهران به شهرری داشته باشیم می‌تواند جایگاه تاریخی خودش را دوباره بازیابد.

خلیل آبادی ادامه داد: تا وقتی که حقوق شهروندی مردم ری مانند سایر شهرها و روستاها مدیریت شهری نباشد این گرفتاری‌ها و مشکلات را خواهیم داشت.

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز شورایاری را نعمت بزرگی برای شهر دانست و به عنوان عضو شورای شهرستان ری، گفت: به نظر می‌رسد خلاقیت و نوآوری در اداره این منطقه کم است و این موضوع موجب شده است که از پتانسیل‌های این منطقه کمتر استفاده شود.

خداکرمی افزود: به عنوان نمونه، مزارع اطراف شهرری می‌تواند به عنوان مزارع شهری کاربری متفاوتی داشته باشد.

وی افزود: می‌توان از پتانسیل‌های شهرری برای رفاه شهروندان، جذب سرمایه و ثروت آفرینی استفاده کرد.

خداکرمی اظهار داشت: به نظر می‌رسد شهری که دارای فرمانداری مستقل است حتماً باید شهرداری و شورای شهر مستقل نیز داشته باشد تا از نعمت ها و پتانسیل آن بهتر و به نفع شهروندان استفاده شود.

به گفته وی، تا زمانی که شهرداری و شورای شهر مستقلی در ری وجود نداشته باشد، هر شهرداری که به منطقه برود محتاط است.

وی تاکید کرد: شهرری با داشتن فرمانداری مستقل از نظر اداره شهر به مرکز وابسته است و این وابستگی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman