رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد:

با هر نوع تخلف در بازار مسکن برخورد خواهد شد

با هر نوع تخلف در بازار مسکن برخورد خواهد شد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۹ | ۱۳۹۹/۱۰/۲۵

اجاره های ارزی در حالی دریافت می شود که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید می کند: با هر نوع تخلف در بازار مسکن و اجاره از جمله دریافت سکه و دلار به جای اجاره برخورد خواهیم کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، این روزها یافتن خانه با قیمت مناسب برای بسیاری از مستأجران سخت شده زیرا هزینه رهن و اجاره نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از توان اقتصادی خانوار بالاتر محسوب می شود.

در بازار مسکن، یافتن خانه های کوچک متراژ و نقلی سخت نیست اما قیمت ها حداقل برای افراد جامعه کارگری و ضعیف جامعه بالاست به طوری که برای اجاره یک واحد 45 متری در خیابان کارون باید 50 میلیون رهن و ماهانه 2 میلیون تومان اجاره پرداخت.

حداقل میزان رهن در بین نقلی متراژهای پایتخت مبلغ 20 میلیون و ماهانه 1.7 میلیون برای یک واحد آپارتمان 50 متری در بلوار ابوذر است.

حداکثر میزان رهن نیز متعلق به یک واحد 45 متری در شهران و با 220 میلیون تومان هزینه رهن کامل است.

همچنین برای یک سوئیت 35 متری در پاسداران باید 60 میلیون رهن و ماهانه 3.2 میلیون تومان پرداخت و برای یک آپارتمان 50 متری در خیابان دبستان در محدوده سیدخندان نیز باید 50 میلیون رهن و ماهانه 3.2 میلیون اجاره در نظر گرفت که از حداقل حقوق و دریافتی کارگران بالاتر است.

 

بیشتر بخوانید: چرا هزینه اجاره نشینی در پایتخت 1.5 برابر شد؟

داستان شمال شهر البته با جنوب شهر متفاوت است. این تفاوت از قیمت گرفته تا واحد پولی پرداخت اجاره را شامل می شود و چند وقت است پای دلار و یورو را به فایل های اجاره مسکن باز کرده است.

خانه‌هایی که بیشترشان در نقاط شمالی و لاکچری شهر هستند و امکانات بالایی دارند. امکاناتی مانند مبلمان و وسایلی که توسط بزرگترین برند‌های خارجی ساخته شده‌اند، استخر، سونا، جکوزی، روف گاردن و... در این میان خانه‌هایی با امکانات معمولی هم زیاد به چشم می‌آیند که آن‌ها هم غالبا در شمال شهر واقع شده‌اند و البته در مناطق متوسط رو به بالا مانند سعادت‌آباد و سهروردی هم به چشم می‌خورند.

آپارتمان ٩٠ متری دوخوابه، تک‌واحدی در خیابان شریعتی- قلهک یکی از این موارد است که بدون ودیعه و با کرایه ١٣٠٠ دلار در ماه اجاره داده می‌شود. اگر قیمت دلار را به نرخ روز در نظر بگیریم، این آپارتمان در واقع ماهانه حدود 30 ‌میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

مورد دیگر آپارتمانی ١٤٠ متری در مقصود بیک تجریش و مبله شده است که سن بنا سه ساله است. این آپارتمان با امکانات سونا، استخر و جکوزی و روف گاردن به نرخ ٣٥٠٠ دلار در ماه برای اجاره فایل شده است.

مورد دیگر از آپارتمان‌هایی با اجاره دلاری، واحدی ١٩٥ متری در جردن و سه خوابه و با امکانات معمولی است که ٣٦٠٠ دلار در ماه برای اجاره گذاشته شده است؛ و آپارتمان دیگری که ١٥٠ متر است و در سهروردی واقع شده است، با ١٢٠٠ دلار در ماه برای اجاره گذاشته است.

نوسان قیمت دلار بازار مسکن را برای برخی مالکان جذاب کرده است. به گفته مشاوران املاک این فایل‌ها مشتریان خاصی دارد که عمدتا خارجی هستند یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که برای مقطعی به تهران سفر می‌کنند، مشتریان اجاره این واحدها به شمار می‌آیند. در عین حال تعداد آپارتمان‌هایی که اجاره پیشنهادی آنها «ارزی» است، بسیار کمتر از آپارتمان‌هایی است که اجاره آنها ریالی تعیین شده است.

 

بیشتر بخوانید: دولت نتوانست بازار اجاره را ساماندهی کند

تعیین اجاره دلاری ممنوع است

این اجاره های ارزی در حالی دریافت می شود که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید می کند: با هر نوع تخلف در بازار مسکن و اجاره از جمله دریافت سکه و دلار به جای اجاره برخورد خواهیم کرد.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه در یک بازه زمانی اعلام کردند که سکه و یا دلار به عنوان اجاره پرداخت می‌شود، من در همان زمان هم به صورت کامل با این موضوع برخورد کردم، تصریح کرد: با هرنوع تخلف و یا اقدام غیرمعقول درحوزه اجاره طبق ماده ۲۸ قانون اساسی برخورد می‌کنیم.

اجاره دلاری البته تنها اتفاق عجیب ماه های اخیر بازار مسکن نبوده است. پشت بام خوابی و اجاره پشت بام هم خبر دیگری است که این روزها زیاد شنیده می شود و البته از سوی مسئولان رد می شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در ادامه همچنین به موضوع پشت بام فروشی هم اشاره کرد و گفت: مردم به هیچ عنوان به این شایعات توجه نکنند مگر شهرداری برای ساخت و یا فروش پشت بام مجوز می‌دهد؟ بنابراین نباید به این موضوعات توجه کرد.

او توضیح داد: شاید فردی در تابستان در پشت بام برای تفریح چند روزی چادر زده باشد بنابراین نباید این موضوع را به عنوان پشت بام فروشی و یا اجاره آن قلمداد کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه خرداد ماه امسال دولت و بانک مرکزی اعلام کردند که قیمت‌ها ۴۸ درصد افزایش یافته، اما این در حالی است که در همان دوره قیمت تنها ۸ تا ۱۲ درصد افزایش یافته بود، اظهار کرد: هم اکنون قیمت‌ها در کف بازار ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و این در حالی است که طبق گفته بانک مرکزی قیمت‌ها ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در ماه گذشته تنها یک درصد قیمت کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک توضیح داد: قیمت‌ها تنها در یک منطقه کاهش نیافته بلکه این کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در بین تمامی مناطق بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در برخی از آمارها اعلام می‌شود که قیمت مسکن در یک منطقه در مقایسه با مناطق دیگر بیشتر کاهش یافته که به عقیده بنده این اظهار نظرها و آمارها خود باعث تشدید قیمت‌ها می‌شود و نباید به این موضوعات دامن زد، افزود: ما تمامی آمارها را از کف بازار اعلام می‌کنیم و زمانی که مجوز صادر می‌کنیم از تمامی مشاوران املاک در مناطق مختلف قیمت‌ها را جویا می‌شویم.

خسروی تاکید کرد: کاهش میزان تولید مسکن در سال‌های گذشته و از سوی دیگر افزایش تقاضا باعث تشدید قیمت مسکن و ایجاد نوسان در یک بازه زمانی شد، اما خوشبختانه با کنترل قیمت‌ها و از همه مهم‌تر کاهش قدرت خرید مردم برای قیمت مسکن ما شاهد آن هستیم که در ماه گذشته بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد میانگین قیمت مسکن کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه مشاوراملاک کشوری در پایان بیان کرد: بازارمسکن و بازار اجاره در یکی دو ماه گذشته دچار ثبات شده که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

تجارت آنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman