مسکن ملی در ایستگاه کلنگ ماند

مسکن ملی در ایستگاه کلنگ ماند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۳ | ۱۳۹۹/۱۰/۲۳

ساخت ۱۸ هزار واحد مسکن ملی در مازندران طراحی شد و با گذشت ماه‌ها از اجرای این طرح، این پروژه ملی فقط در پنج شهر وارد فاز عملیاتی شده و در بقیه نقاط هنوز کلنگ زنی نشده است.
به گزارش اخبار ساختمان، تهیه زمین، واریز نشدن آورده اولیه، بی اعتمادی به طرح مسکن دولتی نظیر مسکن مهر سبب شده تا جویندگان مسکن در مازندران آینده‌ای خوش را برای پروژه مسکن ملی هم متصور نباشند.

بررسی و پایش آمارها نشان می‌دهد که تاکنون طی دو مرحله ثبت نام مسکن ملی در مازندران فقط ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت نام کردند و کمتر از هزار نفر آورده ۴۰ میلیون تومانی را واریز کردند.

شرایط تعیین شده برای مسکن ملی نظیر سرپرست خانوار بودن، پنج سال سکونت، نگرفتن وام و زمین دولتی و واریز آورده ۴۰ میلیون تومان از جمله عواملی است که سبب شده تا دست بسیاری از متقاضیان مازندران از مسکن‌های ملی و دولتی کوتاه شود.

خان‌های مسکن به اصطلاح ملی

یک مستأجر مازندرانی که همچنان در آرزوی خانه دار شدن است و پاییز هرسال دغدغه تمدید اجاره و یافتن مسکنی با اجاره مناسب است، به خبرنگار مهر می‌گوید: شرایطی که برای مسکن ملی درنظر گرفته شده سبب می‌شود تا امثال من همچنان باید در آرزوی خانه دارشدن باقی بمانیم.

فیض الله احمدی با بیان اینکه زندگی افرادی مانند من با قرض و وام‌های خرد از بانک‌ها سپری می‌شود، ادامه داد: در این شرایط نابسامان اقتصادی چگونه می‌توان ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را تأمین کنیم و باید دولت برای این دسته نیز چاره اندیشی کند.

محمد حسن کارگر یک واحد تولیدی در فریدونکنار است و حقوق ماهانه‌ای حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که حدود یک میلیون تومان آن صرف اجاره خانه می‌شود، می‌گوید: هنوز در این شهر پروژه مسکن ملی شروع نشده است و شرایطی که درنظر گرفته شده ما کارگران نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی گفت: اگر وضعیت ساخت مسکن ملی هم شبیه مسکن مهر باشد، نسبت به ساخت آن اقدام نشود بهتر خواهد بود چرا که این واحدها بعد از چندسال با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و بسیاری نیز فرسوده شدند.

در کنار مسکن ملی، ساخت مسکن محرومان و نیازمندان نیز در دست اقدام است و اجرای این طرح از جمله وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. علی مقدم رئیس بنیاد مسکن رامسر با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: قطعه زمینی به مساحت شش هزار و ۸۵۰ متر مربع از طریق راه و شهرسازی شهرستان تنکابن به بنیاد مسکن در دریاپشته واگذار شد که دارای سند مشاء است.

وی افزود: در این زمین مجتمع مسکونی ۱۳۸ واحدی اقدام ملی کاسپین رامسر ساخته می‌شود و تعداد ۱۳۸ واحد و ۵ زون، ۱۰ بلوک، تعداد طبقات زون یک تا چهار ۶ طبقه، زون ۵، پنج طبقه است، این زمین توسط مسکن و شهرسازی تحویل داده شد و پیمانکار برای خاکبرداری و مخلوط ریزی مشغول به کار است.

رئیس بنیاد مسکن رامسر گفت: پیگیری اخذ پروانه ساختمان در دستور کار قرار دارد که به زودی نهایی می‌شود که در صورت آماده شدن مجوزات در دهه فجر کلنگ زنی خواهد شد.

مقدم درباره پروژه‌های بنیاد مسکن در سال جاری با اشاره به اینکه دو پروژه در دست اقدام است افزود: در روستای گاو رمک برای جلوگیری از ریزش اجرای گابیون بندی با اعتبار بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی با انتخاب پیمانکار و تجهیز بیل مکانیکی جهت خاکبرداری و حمل سنگ مشغول به کار است.

به رغم تلاش‌های صورت گرفته، همچنان مسکن از دغدغه‌های نیازمندان است و در سال جاری قرارداد ساخت دو هزار مسکن ویژه نیازمندان در استان مازندران شروع شده است، حسین خانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران در این زمینه می‌گوید: ساخت سرپناه امن در قالب تفاهمنامه ای بین سازمان مدیریت، بنیاد مسکن و استانداری در حال انجام است و در این راستا دو هزار مسکن احداث می‌شود.

وی با عنوان اینکه ساخت مسکن محرومان از اواخر مردادماه سال جاری کلید خورده است، به شناسایی متقاضیان اشاره کرد و گفت: افراد ساکن در بافت فرسوده و فاقد مسکن و یا زوج‌های جوان و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از مشمولان این طرح هستند.

خانی نوذری با بیان اینکه تاکنون هزار و ۵۱۰ متقاضی برای دریافت تسهیلات و ساخت مسکن محرومان به بانک‌ها معرفی شدند، افزود: برای ساخت این طرح، تسهیلات کم بهره ووام بلاعوض از سوی دولت داده می‌شود.

وی برآورد قیمت ساخت مسکن محرومان را برای واحدهای ۵۰ تا ۵۵ متری حدود ۱۰۰ میلیون تومان بیان کرد و گفت: سعی می‌شود پروژه‌ها به تناسب شمار خانوارها احداث خواهد شد و سعی می‌کنیم ازظرفیت خیران مسکن ساز و مردمی نیز بهره گیری شود.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران همچنین درباره وضعیت تهیه زمین برای ساخت مسکن ملی گفت: در بخش روستایی حدود پنج هزار واحد سهمیه درنظر گرفته شد که تاکنون زمین مورد نیاز دو هزار و ۵۰۰ واحد تهیه شده است.

از روستاها که به شهر برویم، از ۲۳ شهری که قرار است مسکن ملی در آن ساخت شود تاکنون این پروژه در پنج شهر استان عملیاتی شد و درصد افرادی که آورده اولیه را واریز کردند حدود ۱۰ درصد ثبت نام شوندگان را شامل می‌شود.

محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز با اظهار اینکه طرح ملی مسکن در استان شروع شده است، اظهار داشت: در استان مازندران از ۴۰۰ هزار واحد اقدام ملی برای استان ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد درنظر گرفتند که طی دو مرحله ثبت نام کردیم که ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه افراد واجد شرایط به پروژه‌ها متصل شدند و بخشی از این طرح وارد فاز عملیاتی شده است، گفت: در میاندرود، سورک و سلمانشهر ظرفیتی برای ثبت نام داشتیم که در مرحله سوم ثبت نام آغاز شد و انتظار داریم واجدان شرایط در این ثبت نام مشارکت کنند.

وی گفت: در میاندرود علاوه برمتقاضیان بومی شهروندان ساروی نیز می‌توانند ثبت نام کنند و شهروندان حاشیه سلمانشهر نیز می‌توانند در آن ثبت نام داشته باشند.

سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، سرپرست خانوار بودن، عدم استفاده از وام و زمین دولتی و سکونت پنج ساله در شهر را از جمله شرایط بهره مندی از مسکن ملی بیان کرد و گفت: متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان آورده واریز کنند تا عملیات ساخت شروع شود.

قیمت سه تا ۴.۵ میلیونی هر متر مسکن ملی

وی با بیان اینکه طرح اقدام ملی از جمله طرح‌های نفیس در حوزه مسکن است، گفت: این طرح از جمله پروژه‌هایی است که تمامی مقررات ملی ساختمان در آن رعایت می‌شود و در حال حاضر سه میلیون تومان برای واحدهای آپارتمانی و ۴.۵ میلیون تومان برای واحدهای ویلایی برآورد قیمت شده است.

وی با اظهار اینکه قیمت نهایی بعد از تکمیل پروژه برآورد می‌شود، درباره سهمیه استان گفت: طبق سهمیه ۱۷ و هزارو ۸۰۰ واحد مسکن ملی برای استان درنظر گرفته شد که در این دو مرحله ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه بخشی از افراد نسبت به واریز آورده اولیه اقدام کرده‌اند، گفت: همچنین در این طرح با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کار، آموزش و پرورش و غیره تفاهمنامه هایی تنظیم شده است، گفت: تسهیلات و مشوق‌هایی که درنظر گرفته شده را به این دستگاه‌ها ارائه می‌دهیم تا متقاضیان تحت پوشش این دستگاه‌ها بتوانند از طرح مسکن استفاده کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ایجاد مسکن در کنار واحدهای شهرک‌های صنعتی را از جمله برنامه‌ها بیان کرد و گفت: امیدواریم این طرح زودتر به نتیجه رسد و تکمیل شود.

براساس آمارها استقبال کارگران برای ساخت مسکن ارزان قیمت بیش از دیگر بخش‌ها بوده و به رغم اینکه چهار هزار سهمیه برای آنان درنظر گرفته شده اما بیش از ۹ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند.

اگرچه مسکن ملی رؤیای خانه دار شدن را بار دیگر در دل نیازمندان و محرومان زنده کرده اما موانع و خان‌های فراروی این طرح و بی اعتمادی نسبت به پروژه‌های از پیش تجربه شده مانند مسکن مهر، اجرای این پروژه ملی را در مازندران سخت‌تر می‌کند و باید با تدبیر ویژه و برنامه ریزی درست نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام کرد.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman