اندر احوالات تعطیلی کارخانه‌های سیمان

اندر احوالات تعطیلی کارخانه‌های سیمان
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۳ | ۱۳۹۹/۱۰/۲۲

در شرایطی که هر ساله با ورود به بحران آلودگی هوا، کارخانه‌های سیمان و بتن تعطیل می‌شوند، شاید بتوان راهکاری متفاوت برای ورود این کارخانه‌ها به حلقه هوای پاک به کار برد.
به گزارش اخبار ساختمان، صحبت از آلودگی هوا که می‌شود، بیشتر به مسائل کیفیت هوا یا تولید برق و گاز توجه می‌شود. اما در طول این سال‌ها که زمستان بحران تامین گاز و برق و در نهایت آلودگی هوا را به همراه داشته، یک مشکل کمتر از دیگر مسائل موردتوجه قرار گرفته است. فعالیت کارخانه‌های تولید سیمان و بتن به دلیل استفاده از سوخت مازوت و آلایندگی آن در چنین مواقعی متوقف می‌شود.

صنعت سیمان در طول سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری روی آن شده که از مهم‌ترین خروجی‌های آن می‌توان به اشتغالزایی اشاره کرد. با این حال، آلاینده بودن این صنعت غیرقابل انکار است. شاید به همین خاطر هم درست زمانی که صحبت از آلودگی هوا می‌شود، پای تعطیلی کارخانه‌های سیمان و بتن به میان می‌آید.

کمی قبل بود که فرماندار ویژه شهرستان ری گفته بود که به دلیل آلودگی هوا کارخانه‌های شن، ماسه و بتن تعطیل شده‌اند. وی گفته بود که کارخانه سیمان ری حدود ۱۰ روز است که فعالیتی ندارد و مخازن مازوت کارخانه سیمان ری نیز پلمب شده و تاکنون هیچ گونه مازوتی به عنوان سوخت استفاده نشده است.

آنطور که معاون استاندار تهران گفته بود، با توجه به بالابودن شاخص‌های آلایندگی در تهران، اداره محافظت محیط زیست شهرستان ری اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت کارخانه‌های آلاینده این شهرستان انجام داده است. البته این نکته هم بیان شده بود که تلاش می‌شود گاز موردنیاز کارخانه سیمان ری تامین شود تا ناچار به استفاده از مازوت نشوند.

اما این مساله در دیگر نقاط استان تهران هم تکرار شد به طوری که رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت گفته بود که با توجه به شاخص ۱۶۵ برای هوای شهرستان و شرایط قرمز و ناسالم برای همه افراد، ۴۰ واحد معدنی تولید شن و ماسه و آسفالت در این شهرستان تعطیل شده است.

خبرها نشان از آن دارد که کارخانه سیمان تهران و نیروگاه برق ری نیز از دو هفته گذشته و به دلیل آلودگی هوا به حالت غیرفعال درآمده‌اند. یعنی آلودگی هوا باعث شده تا بخشی از نیازهای مورد نیاز صنعت ساختمان با دست‌انداز تولید مواجه شود. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مساله تاثیر مستقیمی بر قیمت محصولات ساختمانی نخواهد گذاشت. با این حال، شاید بهتر باشد به جای حذف این حلقه از زنجیره آلودگی، از آن برای سرعت بخشیدن به هوای پاک استفاده کنیم.

آنطور که رئیس مرکز تحقیقات بتن پیش‌تر گفته بود، متخصصان صنعت بتن به شهرداری تهران پیشنهاد کرده‌اند تا برج‌های بتنی را برای ایجاد توربولانس هوا احداث کنند. این مساله می‌تواند با قرار گرفتن در کوه‌های اطراف تهران، باعث کاهش آلودگی هوای پایتخت شود.

احمدوند گفته بود: با انتقال دانش از آمریکا، راهکاری برای رفع آلودگی هوای تهران ارائه کرده‌ایم که اما متأسفانه مسئولان به آن اهمیت نمی‌دهند.

وی تاکید کرده بود: در آمریکا در شهرهایی مانند لس‌آنجلس آلودگی هوا به مراتب از تهران بدتر است اما آنها با راهکار ایجاد چفت در کوه‌ها توانسته‌اند در هوا توربولانس ایجاد کنند و جریان هوا را هدایت کنند. این طرح در تهران هم قابل اجرا است و تمام جزئیات این طرح را به شهرداری و نهادهای مرتبط ارائه داده‌ایم اما هنوز بلاتکلیف است. صحبت وی به خوبی این مساله را تایید می‌کند که می توان از ظرفیت کارخانه‌های سیمان در وضعیت آلودگی هوا هم بهره برد تا مشکلات هر سال قدری آرام بگیرد.

وقایع روز

برچسب ها:

صنعت سیمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman