رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان مطرح کرد:

زمین؛ عامل گرانی مسکن در همدان

زمین؛ عامل گرانی مسکن در همدان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۱۶ | ۱۳۹۹/۱۰/۲۱

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون قیمت زمین در همدان ۱۰ تا ۱۴ برابر افزایش داشته است، گفت: یکی از عوامل گرانی مسکن در همدان عدم عرضه زمین است به‌طوریکه چندین سال است که در همدان تفکیک زمین صورت نگرفته است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمدصادق پارسامهر با تأکید بر اینکه اگر عرضه زمین کم شود قیمت بالا می‌رود، اظهار کرد: ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را قیمت زمین تعیین می‌کند بنابراین وقتی تفکیک زمین صورت نگیرد و عرضه کم شود، خواه‌ناخواه بر قیمت مسکن اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به بازنگری طرح جامع شهر همدان، تصریح کرد: در حال حاضر چون زمینی در داخل طرح جامع شهر نیست شهرداری نمی‌تواند تفکیک کند بنابراین در بازنگری طرح جامع شهر همدان باید محدوده‌هایی که خارج از طرح بوده را جزء طرح جامع بیاورند تا شهرداری بتواند تفکیک کند.

پارسامهر با بیان اینکه با توجه به اینکه قسمت جنوبی شهر همدان زمین برای تفکیک وجود ندارد، تفکیک زمین معمولاً در نقاط پایین شهر انجام می‌شود، یادآور شد: حتی اگر در بالای شهر هم تفکیک زمین صورت نگیرد باز هم می‌تواند به بازار مسکن کمک کند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان درباره نیاز شهر همدان به زمین های تفکیکی مطرح کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم عرضه و تقاضای زمین متعادل شود باید حداقل ۱۰ درصد پلاک‌های ثبتی موجود در شهر همدان، زمین تفکیک شده و آماده ساخت داشته باشیم.

ساخت ۹۰۰۰ واحد مسکونی در سال ۹۹

وی ادامه داد: خوشبختانه پروانه های ساختمانی در سال ۹۸ و ۹۹ بسیار مطلوب بوده به‌طوریکه در سال ۹۸ در شهر همدان یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع پروانه ساختمانی توسط شهرداری صادر شده که منجر به ساخت ۸۱۲۲ واحد مسکونی شده است.

پارسامهر با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع پروانه ساختمانی در همدان صادر شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۹۰۰۰ واحد مسکونی در شهر همدان ساخته شود که این وضعیت تولید مسکن بسیار عالی است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان با اشاره به اینکه در شهر همدان سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی مورد نیاز است، تأکید کرد: تنها در سال گذشته ۸۱۲۲ واحد احداث شده و امسال چیزی حدود ۹۰۰۰ واحد نیز در حال ساخت است.

کاهش معاملات مسکن با وجود عرضه بالا

وی با بیان اینکه ساخت این میزان زیربنا در همدان باعث اشتغالزایی ۵۰ هزار نفر شده است، درباره وضعیت معاملات مسکن خاطرنشان کرد: متأسفانه معاملات مسکن در سه ماه اخیر کم شده و بازار مسکن دچار رکود شده این درحالیست که عرضه مسکن زیاد شده و روز به روز نیز بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان با تأکید بر اینکه وضعیت ساخت و ساز مسکن در همدان عالی است، بیان کرد: در حال حاضر بازار مسکن رکود تورمی را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی به‌ویژه فولاد، افزود: با وجود اینکه قیمت دلار در یک ماه گذشته ثابت بوده اما متأسفانه قیمت اجناس بالا رفته چراکه دولت در یک ماه گذشته قیمت ارز نیمایی را که به واردکنندگان و صادرکنندگان می‌پرداخت را به قیمت بازار آزاد رسانده به‌طوریکه در ۱۰ روز گذشته قیمت دلار ۲۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی دستمزدها

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش قیمت فولاد بر تمامی لوازم مورد نیاز یک واحد مسکونی تأثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: با افزایش قیمت فولاد قطعاً قیمت پکیج، قطعات آسانسور و ... افزایش می‌یابد و انبوه‌سازان نیز مجبور هستند با قیمت‌های جدید مسکن را عرضه کنند.

پارسامهر با اشاره به افزایش دستمزدها نیز اظهار کرد: طی ماه‌های آینده افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت دستمزد را خواهیم داشت که این موضوع نیز بر قیمت نهایی مسکن تأثیر دارد.

وی با انتقاد از اینکه ظرف هفت سال گذشته دولت کاری برای ساخت مسکن نکرده است، یادآور شد: ظرف هفت سال گذشته بخش مسکن واقعا مغفول مانده و این اواخر تازه شروع به کار شده و ثبت نامی صورت گرفته است.

وی با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات کافی در بخش مسکن، بیان کرد: در گذشته ۵۰ درصد ارزش زمین وام بانکی داده می‌شد و یک حقوق بگیر می‌توانست اقساط را پرداخت کند اما الان قیمت مسکن به قدری افزایش داشته که نیازمند وام‌های میلیاردی است که هیچ بانکی پرداخت نمی‌کند و مردم هم نمی‌توانند به راحتی اقساط وام‌های مسکن را پرداخت کنند و علت آن هم این است که قدرت خرید حقوق بگیران با تورم بالا نرفته است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman