محله ای ترسناک برای زندگی؛

مسکن مهرهایی که فاقد امکانات هستند!

مسکن مهرهایی که فاقد امکانات هستند!
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۲ | ۱۳۹۹/۱۰/۲۱

ششم شهریور ۹۸ بود که به مناسبت هفته دولت، ۱۴۱ واحد مسکونی شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان خراسان جنوبی در حاشیه بلوار صیاد شیرازی بیرجند به بهره‌برداری رسید تا این مکان که همیشه محیطی خاکی و متروکه بود، رنگ زندگی بگیرد اما اینگونه نشد و این پهنه خاکی تنها به شکل ظاهری، مزین به ساختمان‌هایی بدون امکانات شهری شد.
به گزارش اخبار ساختمان، این پروژه توسط شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و این مجتمع ۱۴۱ واحدی در زمینی به مساحت هشت هزار و ۶۷۴ متر مربع و زیر بنای ۲۰ هزار و ۴۱۴ متر مربع احداث شده است که متراژ مفید هر واحد مسکونی ۹۰ متر مربع است. با وجود این‌که چندین سال است این پروژه آغاز شده و مردم مدتی است در آن سکونت دارند، اما خدمات شهری در این منطقه ارائه نمی‌شود.

نه آب برای خوردن دارند و نه امنیت

رحیمی، یکی از شهروندان که در این محله روزگار می‌گذراند، می‌گوید: این محله روشنایی لازم را ندارد، به طوری که زنان و کودکانمان در شب از ترس تاریکی بیرون نمی‌آیند. بیشتر معابر هنوز خاکی است، سگ‌های ولگرد نیز در این محله جولان می‌دهند و امنیت را کاهش داده‌اند. شهرداری عوارض بسیاری از ساکنان دریافت می‌کند، اما خدمات شهرداری در این منطقه به مردمش ارائه نمی‌شود، گویی شهر قبل از این مجتمع به پایان رسیده است.

اینترنتی که وصل نمی‌شود

یکی دیگر از ساکنان این محله بیان کرد: این واحدهای مسکونی در این شرایط بهداشتی خاص امروز، از آب شرب شهری و بهداشتی برخوردار نیستند و این امر بهداشت را به خطر می‌اندازد. شورای مسکن شهرستان برای پیگیری این مشکلات باید دستور کار داشته باشد، نخاله‌های ساختمانی شهر در ورودی این مجتمع جمع می‌شود و مشکلات بهداشتی ایجاد کرده است. مشکل محله جلیلیان به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد و هنوز مرتفع نشده است و ساکنان هنوز از نداشتن راه مناسب، آب، تلفن و اینترنت رنج می‌برند. فاضلاب این محله نیز درست و اصولی نیست که باید زودتر مسئولان به آن بپردازند، اینترنت این مننطقه آنقدر ضعیف است که ما مجبوریم برای درس خواندن فرزندانمان با اینترنت بارها در خانه جابه‌جا شویم و بعد از اینترنت ضعیفی استفاده کنیم که حتی فایل‌های ارسالی را باز نمی‌کند.

محله‌ای ترسناک برای زندگی!

یکی دیگر از شهروندان آرزو می‌کرد کاش با این امکانات کم حداقل در روستا زندگی می‌کرد، این‌گونه دیگر در شهر زندگی کردن و نداشتن ابتدایی‌ترین خدمات دلش را نمی‌سوزاند. وی از نبود زیرساخت مناسب برای امنیت در این منطقه گلایه می‌کند و می‌گوید: زندگی در اینجا سخت می‌گذرد، آن‌قدر سخت که حتی جرات نداریم در شب فرزندانمان را برای خرید به خارج خانه بفرستیم؛ نبود مراکز خرید نیز درد دیگری است که گفتن ندارد.

آجرهایی که بدون امکانات بالا می‌روند

محمدعلی جاوید، شهردار بیرجند در بازدید از محله جلیلیان بیرجند اظهار کرد: تمام محلات شهر برای شهرداری یکسان است و همه شهروند شهر محسوب می‌شوند، شهرداری در راستای وظیفه ذاتی خود ملزم به ارائه خدمات به همه شهروندان است. محله جلیلیان جزء مناطق خدماتی شهر نبوده و دارای طرح تفکیک نیست؛ لذا آماده‌سازی این محله مطابق با سایر محلات باید صورت پذیرد و در صورت دستور قضایی و ابلاغ مالکیت معابر به شهرداری، عملیات آماده‌سازی توسط مدیریت شهری آغاز خواهد شد.

وی در ادامه همچنین گفت: بلاتکلیفی وضعیت تعاونی مسکن فرهنگیان باعث بدبینی برخی از شهروندان به نهادهای خدمت‌رسان می‌شود، قطعا شهرداری آخرین نهاد خدمت‌رسان بعد از فراهم آوردن کلیه زیرساخت‌ها توسط نهادهای ذی‌ربط بوده و نمی‌تواند فراتر از قانون عمل کند. به محض فراهم کردن زیرساخت‌ها و آسفالت توسط نهادهای خدمت‌رسان، شهرداری نسبت به ارائه تمامی خدمات شهری (اعم از رفت و روب، جمع‌آوری زباله، ارائه خدمات حمل‌ونقل درون شهری و ...) اقدام خواهد کرد.

دستگاه‌های خدمات‌رسان سریع‌تر همت کنند

وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی نیز گفت: ما وظیفه‌ای برای تأمین آب و سایر خدمات زیربنایی به این منطقه را نداشته‌ایم، اما از آنجایی که در سقف ریالی قرارداد فرصتی برای کمک به مردم ایجاد شد، تصمیم گرفتیم در حوزه آب آن را هزینه کنیم. خدمات‌رسانی وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان است، فاضلاب و لوله‌گذاری نیز به دلیل مشکلات شرکت مورد نظر تا ۷۰ درصد کار شده است که طی اعلام فراخوان این مشکل امیدواریم حل شود.

بار مضاعف بر دوش مردم تحمیل نکنیم

حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف نیز با اشاره به این‌که ساکنین این مناطق گلایه‌هایی را همواره به ما منتقل می‌کنند، می‌گوید: این منطقه که به گفته اهالی ۴۰ سال با این وضعیت پیش می‌رود و در ورودی شهر بیرجند واقع شده زیبنده مرکز استان نیست. مقرر شده که با مدیریت فرماندار بیرجند و مسئولین، جلساتی برای حل مشکلات مردم این دو منطقه برگزار و برای رفع این مسائل زمان‌بندی تعیین شود، اگر بعد از زمان‌بندی برای حل مشکلات با سهل‌انگاری روبه‌رو شدیم بر اساس دستورالعمل رئیس قوه قضائیه که ترک فعل‌های مسئولین نیز پیگیری می‌شود، توسط نهادهای قضائی اقدام خواهد شد. این مشکلات علاوه بر کرونا و مسائل اقتصادی بار مضاعفی بر دوش مردم که باید حل شود.

تخصیص زمان‌بندی برای ارائه خدمت

حجت‌الاسلام علی نسائی‌زهان، دادستان بیرجند نیز در جمع خبرنگاران گفت: باید برای حل مشکلات این مناطق زمان‌بندی برای مسئولان درنظر گرفت تا مسئولان در زمان مقتضی و درنظرگرفته شده به آن رسیدگی کنند. اگر در زمان درنظرگرفته شده، مسئولان به این امور رسیدگی نکردند، دادستان ورود پیدا کرده و چرایی حل نشدن موضوع را پیگیر می‌شود.

مسئولان امر در صدد برگزاری جلساتی برای حل مشکلات این مناطق هستند، جلساتی که امید است تنها یک جلسه روتین نبوده و مشکلی را حل کند تا کودکی برای نداشتن اینترنت از کلاس درس بازنماند و یا فردی برای پیاده‌روی در این منطقه نترسد. محله‌های بسیاری در بیرجند و یا استان به این صورت وجود دارند، محله‌هایی که انگار تنها در آنها خانه ساخته شده و هیچ راهی برای خدمات آنان اندیشیده نشده است.

همشهری آنلاین

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman