رئیس شورای شهر اراک تشریح کرد:

علت افزایش بی رویه قیمت مسکن چیست؟

علت افزایش بی رویه قیمت مسکن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۳ | ۱۳۹۹/۱۰/۱۱

رئیس شورای شهر اراک گفت: رویکرد و نگاه اقتصادی و تجاری به عنوان کسب و کار پر درآمد به مسکن، موجب افزایش بی رویه و غیرمنطقی قیمت این نیاز رفاهی مردم اراک شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، مرتضی سورانه در ادامه گفت: مسکن در شهر اراک برای برخی جنبه اقتصادی و کسب و کار پردرآمد پیدا کرده و به کالای لوکس تبدیل شده و این رویکرد موجب افزایش غیر منطقی مسکن در اراک شده است.

وی افزود: همین نگاه و رویکرد و خارج شدن از نگاه رفاهی، موجب شده تا مسکن در شهر اراک طبق جدیدترین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران به عنوان چهارمین شهر گران کشور بعد از تهران، اصفهان و کرج در حوزه مسکن معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه در رینگ یک و دو شهر اراک فشردگی و تراکم ساخت و ساز زیاد است، افزود: در هشت ماه سال جاری ۶۵ درصد از پروانه‌های صادره از ۸۸۸ فقره پروانه صادر شده، بالغ بر ۵۶۱ فقره پروانه مربوط به منطقه یک و دو شهر اراک است.

تجمع و تمرکز در مرکز شهر

سورانه ادامه داد: همچنین ۷۴ درصد زیربنای مجوز داده شده در این پروانه‌ها، نشان دهنده تجمع و تمرکز در مرکز شهر در منطقه یک و دو اراک است.

رئیس شورای شهر اراک خاطرنشان کرد: این رویکرد یک حالت خفگی برای شهر ایجاد کرده و موجب سوق دادن اقشار ضعیف و کم‌درآمد نیازمند مسکن به روستاهای اطراف مثل گاوخانه و مرزیجران شده است که درنهایت بیم و خطر توسعه حاشیه نشینی را به همراه دارد.

حریم اراک سه برابر محدوده شهری است

سورانه با بیان اینکه موضوع سه برابر بودن حریم اراک نسبت به محدوده شهری، یکی دیگر از عوامل و چالش‌های پیش روی مدیریت شهر اراک است، خاطرنشان کرد: شهرداری اراک به یک محدوده حدود هفت هکتاری مدیریت دارد. اما ناگزیر باید به یک حریم ۲۳ هکتاری خدمات دهد. و این سه برابر بودن نسبت به حریم و محدوده شهری نشان‌دهنده این است که سیاست گذاری ساخت و ساز و توسعه متوازن در شهر درست اتفاق نمی‌افتد.

وی اضافه کرد: عدم اعتقاد به مدیریت واحد یکپارچه شهری که مطالعه کل کشور است به عنوان یک چالش مهم مدیریت شهری محسوب می‌شود.

رئیس شورای شهر اراک بیان کرد: عدم تحرک و کمبود انگیزه لازم برای حفظ و اصلاح بافت تاریخی شهر و جلوگیری از رشد کاریکاتوری شهر، از دیگر چالش‌های مدیریت شهری به شمار می‌رود.

سورانه گفت: رشد موزون و همه جانبه و پایدار شهر با سیاستگذاری در توزیع مناسب و تقریباً عادلانه خدمات و تأسیسات رفاهی شهری میسر می‌شود.

مهر

برچسب ها:

قیمت مسکن ،اراک 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman