رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد:

کاهش صدور پروانه ساختمانی در تهران

کاهش صدور پروانه ساختمانی در تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۴ | ۱۳۹۹/۱۰/۰۸

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه روند افت صدور پروانه ساختمانی در سه ماهه سوم تا حدودی کاهش یافته اما همچنان ۲۰ درصد نسبت به پارسال نزولی بوده است، گفت: روند نزولی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نشات گرفته از وضعیت کلان اقتصادی است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید سعیدیان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تایید افت صدور پروانه ساختمانی و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، گفت: صدور پروانه ساختمانی در تهران را اگر از ابتدای امسال به سه دسته تقسیم کنیم به خوبی به این نتیجه خواهیم رسید که در سه ماهه سوم سال جاری صدور پروانه ساختمانی نسبت به ابتدای امسال روند بهتری گرفته است اما همچنان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: صدور پروانه ساختمانی در سه ماهه نخست حدود ۵۵ درصد و در سه ماهه دوم ۳۸ درصد افت نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش که این افت صدور پروانه ساختمانی به چه دلیل بوده است؟ آیا این کاهش صدور پروانه ساختمانی را می توان به عدم رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش مسکن مرتبط دانست؟ گفت: دلیل اصلی کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به اقتصاد کلان و شرایط اقتصادی باز می‌گردد.

سعیدیان ادامه داد: رشد قیمت مسکن و رشد قیمت نهاده‌های تولید مسکن از دلایل قوی عدم رغبت سرمایه‌گذاران و سازندگان برای ورود به بخش مسکن است. به طور طبیعی اغلب سرمایه‌گذاران که توان مالی کمتری دارند در چنین شرایطی توان ورود به این بازار را از دست می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران و تولیدکننده‌ها وقتی با رشد نهاده‌های تولید مسکن مواجه می شوند سعی می کنند فعلا از ساخت و ساز مسکن خودداری کنند. این تعلل در ساخت و ساز باعث کاهش تقاضا برای مراجعه به شهرداری و دریافت پروانه ساختمانی می‌شود.

وی تاکید کرد: به هر حال دولت وظیفه دارد به بخش مسکن به دلیل ایجاد فرصت شغلی بالا به طور ویژه توجه کند و شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که سازنده‌ها با شرایط بهتری وارد عرصه ساخت‌وساز شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که بهتر شدن صدور پروانه ساختمانی در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه اول امسال شاید به این دلیل باشد که سقف تسهیلات ساخت مسکن در تهران تا ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت؟ گفت: به هر حال رشد سقف تسهیلات ساخت مسکن می‌تواند روند ساخت و ساز را تسهیل کند اما دولت باید ساختارهای کلی و کلان اقتصادی را به نحوی تسهیل کند تا تمام بخش‌های اقتصادی و به خصوص بخش مسکن بتواند از این شرایط مناسب اقتصاد کلان بهره‌مند شود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman