کارشناس بازار مسکن:

برنامه های دولت در بازار مسکن موثر نیست

برنامه های دولت در بازار مسکن موثر نیست
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۱۹ | ۱۳۹۸/۰۴/۲۶

کارشناس بازار مسکن: برنامه‌های دولت برای کاهش قیمت اجاره بها و التهابات بازار مسکن موثر نیست.
به گزارش اخبار ساختمان، مهدی سلطان محمدی گفت: قیمت مسکن در طول ۱۰ سال گذشته با افزایش تورم و نقدینگی رشد کرد و این رشد به ۱۰۰ درصد رسید که دولت برای کاهش التهابات بازار، سیاست‌هایی در نظر گرفته است که چندان موثر نیست، زیرا بازار مسکن نیازمند برنامه‌های طولانی مدت است.

وی با اشاره به اینکه قیمت اجاره در یک دوره چند ساله از قیمت مسکن تبعیت می‌کند، اما رشد آن به میزان قیمت مسکن نیست تصریح کرد: در سال گذشته قیمت مسکن رشد ۱۰۰ درصدی داشته، اما در بازار اجاره این رشد به ۲۰ تا ۳۵ درصد رسید و امسال قیمت اجاره رشد بیش از ۳۵ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: اگر قرارداد‌های مستاجرین ۲ تا ۳ ساله بسته شود باعث اطمینان خاطر و کمکی به مستاجران می‌شود.

یارمحمدی تصریح کرد: مشکلات بخش مسکن باید در درازمدت حل شود و یکی از راه حل‌ها با توجه به کاهش تولید مسکن توجه به شهرک‌های اقماری است و باید زیر ساخت‌ها را در این شهرک‌ها افزایش داد.

کارشناس بازار مسکن گفت: هرگونه دخالت دولت در قیمت گذاری مسکن در دراز مدت به ضرر مستاجرین خواهد بود و قرار داد‌ها از حالت شفافیت خارج می‌شود.

وی بیان کرد: دخالت دولت باید در سطح بنیادی تری صورت گیرد و مهمترین آن کنترل تورم و افزایش عرضه مسکن است و در کنار این برنامه‌ها باید بتواند با اعمال سیاست گذاری هایی، چون مالیات بر ارزش افزوده تا حدودی این بازار را کنترل کند.

کارشناس بازار مسکن گفت: با اعمال مالیات بر خانه‌های خالی می‌توان خانه‌های خالی را وارد بازار اجاره کرد و تب اجاره بها کنترل شود.

صداوسیما

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،اجاره ،تورم ،مالیات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman