بررسی جزئیات فروش مسکن به غیر ایرانیها

بررسی جزئیات فروش مسکن به غیر ایرانیها
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۶ | ۱۳۹۹/۰۹/۳۰

در حالیکه دولتی ها از خرید مسکن توسط غیر ایرانی ها پرده برداشته و برخی املاکی ها در این منطقه این ادعای دولتی ها را تایید می کنند، نمایندگان مجلس و مقامات ذیربط در این شهر آنرا تکذیب کرده و اعلام می کنند که خرید و فروش مسکن توسط اتباع خارجی ممنوع است!
به گزارش اخبار ساختمان، خرید مسکن توسط غیر ایرانی ها مدتهاست که در کشور شنیده می شود و هر بار که توسط برخی مقامات رسمی و غیر رسمی فاش می شود توسط برخی از مسئولان تکذیب می شود. فاش شدن خرید مسکن توسط غیر ایرانی ها در اهواز نشان می دهد که خرید مسکن در سایر شهرها واقعیت داشته و این روزها نیز اهواز در این مسیر قرار گرفته است. البته به نظر می رسد فاش شدن خبر خرید مسکن از سوی غیر دولتی ها، بی ارتباط با عبور از جهش قیمتی و قرار گرفتن در رکود خرید و فروش نباشد.

برخی املاکی های سطح شهر اهواز با تایید اینکه خرید مسکن توسط غیر ایرانی ها انجام می شود می گویند حالا که خرید و فروش مسکن دچار رکود شده و قیمت ها به سقف خود رسیده است اعلام این خبر می تواند تا حدودی دیر و شک برانگیز باشد.

فعالان بازار مسکن اهواز در این خصوص می گویند: این که برخی از غیر ایرانی ها در اهواز مسکن خریداری می کنند موضوع تازه ای نیست. این افراد یا اینکه در ایران ازدواج کرده اند و مسکن خریداری شده را به نام همسر ایرانی خود می کنند و یا اینکه اقوام درجه یک و مطمئن خود را در این اقدام شریک می کنند.

آنان می گویند: فاش شدن خبر خرید مسکن در اهواز توسط غیرایرانی ها برای این افراد سودآور است چرا که با تبدیل دلار به ریال از سود خوبی در خرید مسکن برخوردار می شوند. حال این افراد تنها با اعتماد کردن به یک فرد ایرانی ساکن در منطقه بهترین سرمایه گذاری را می توانند با خرید مسکن انجام دهند چرا که رشد قیمت مسکن در ایران به مراتب بهترین و مطمئن ترین سرمایه گذاری به نسبت سایر سرمایه گذاری ها خواهد بود.

اما بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ثبت سند ملک و یا آپارتمان به نام یک خارجی در ایران، جرم محسوب می‌شود و خارجی‌ها به شکل رسمی در هیچ جای کشور نباید صاحب ملک و آپارتمان باشند اما نه فقط در اهواز بلکه در برخی از نقاط کشور مثل مشهد و شمال کشور خرید مسکن توسط غیر ایرانی ها و به نام ایرانی ها در حال انجام است.

به جزء ایرانی ها به هیچ متقاضی خرید مسکن که ایرانی نباشد مسکن نفروخته ایم

بهرام نوذری رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک اهواز با اشاره به اینکه ما به جزء ایرانی ها به هیچ متقاضی خرید مسکن که ایرانی نباشد مسکن نفروخته ایم گفت: طبق تحقیقی که ما از املاکی های سطح شهر اهواز داشتیم آنها عنوان می کردند که بر اساس قانون هیچ غیر ایرانی نمی تواند در ایران ملک خریداری کند. شاید غیر ایرانی ها بهترین و مطمئن ترین روش در خرید مسکن در ایران را خرید مسکن و ثبت آن در دفاتر ثبت اسناد به نام عموزاده ، دایی زاده و حتی اقوام درجه یک می دانند.

وی با تاکید بر اینکه چون قانون اجازه نمی دهد هیچ ملکی به نام غیر ایرانی ها شود، سرمایه گذارانی که ساکن ایران نیستند با هماهنگی برخی اقوام درجه یک به خرید مسکن روی می آورند گفت: معمولا این خریداران غیر ایرانی برای خرید ملک مستقیم در دفاتر ثبت اسناد حاضر می شوند و به املاکی ها مراجعه نمی کنند.

اما برخی از املاکی های سطح شهر اهواز با این عنوان که حاضر نیستند نامی از آنها در گزارش درج و منتشر شود می گویند: برخی از اعراب ساکن کشورهای همسایه به خصوص عراق با ارتباطی که با اقوام درجه یک خود و یا عموزاده و دایی زاده خود می گیرند اقدام به خرید مسکن به نام این افراد می کنند.

یکی از فعالان بازار مسکن در اهواز نیز گفت: اگر از هر املاکی بپرسید که آیا برای غیر ایرانی ها خرید ملک انجام داده اید بنا به دلایلی و از ترس به این موضوع اعتراف نخواهند کرد اما به جرات می توان گفت که افرادی مثل خیاطها و قصابها در طی چند ماه گذشته ملک هایی خریداری کرده اند که به هیچ وجه در باور افراد نمی گنجد که این مشاغل در این حد سرمایه داشته باشند. پس مشخص است که این افراد سرمایه های خود را از کجا آورده اند.

برخی از ایرانی های مرتبط با شهروندان عراقی مسکن خرید کرده اند

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه بر اساس قانون مصوب ۱۳۲۳ هیچ ایرانی حق فروش مسکن به خارجی را ندارد و غیر ایرانی ها نیز با دانستن این موضوع به هیچ عنوان به دنبال دور زدن قانون نخواهند بود گفت: بنده از اتحادیه املاک اهواز این موضوع را جویا شدم و آنها با قاطعیت اعلام کردند که چنین موضوعی در بنگاههای مسکن اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: البته شاید برخی از ایرانی های مرتبط با شهروندان عراقی که سرمایه خوبی هم دارند یک تعدادی مسکن خرید کرده اند اما این واحدهای مسکونی قطعا و بدون شک به نام ایرانی ها به ثبت رسیده است.

نکته جالب تر در این گزارش تکذیب هر گونه خرید و فروش مسکن از سوی غیر ایرانی ها توسط نمایندگان مجلس است. این در حالیست که هفته گذشته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که هجوم غیر ایرانی ها برای خرید مسن در اهواز قیمت ملک در این مناطق را افزایش داد.

اظهارات معاون مسکن در خصوص خرید مسکن توسط غیر ایرانی ها کذب است

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این اظهارات غیر واقعی و حاشیه سازی است، گفت: این موضوع صحت ندارد و مستند به قانون نیست. زیرا قانون اساسی اجازه نمی دهد اتباع بیگانه در ایران اقدام به خرید و فروش ملک کنند، بنابراین مطابق وضع موجود نیست.

وی ادامه داد: اعلام غیرواقعی نرخ مسکن در اهواز، می تواند سبب افزایش لجام گسیخته مسکن و تورم و سردرگمی مصرف کننده و فروشنده شود.

تفاوت بین قانون مالکیت در ایران و خارج از کشور باعث شده تا این روزها مقامات دولتی و نمایندگان مجلس هر کدام به نحوی بحث خرید ملک توسط غیر ایرانی ها را مطرح و در نهایت به این موضوع اکتفا کنند که بر اساس قانون خرید و فروش ملک توسط خارجی ها ممنوع است.

در کشورهایی مثل انگلستان، آلمان، فرانسه، ترکیه، هند و یا گرجستان خرید مسکن و یا ملک توسط اتباع خارجی در چارچوب مشخصی انجام می‌شود و هر ماه و یا هر سال میزان خرید و فروش ها اعلام می‌شود. اما در ایران بر اساس قانون، به طور مطلق خرید و تملک هر نوع زمین به هر میزان بنام اشخاص خارجی را ممنوع کرده است، اما به نظر می رسد با روش های مختلف این قانون دور زده شده و حتی مشاوران املاک در این امر به اتباع خارجی مشاوره می‌دهند.

به نظر می رسد دولت و مجلس می توانند با همفکری یکدیگر قانونی را تصویب کنند که سرمایه های کلان خارجی را برای خرید ملک در ایران که همه ساله از رشد قیمت بالایی برخوردار می شود را جذب کنند تا شاهد این خرید و فروش هایی که موجب برخی مشکلات و فسادآور می شود نباشیم.

بازار

برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman