یک نماینده مجلس مطرح کرد:

تعادل بازار مسکن با تولید مسکن استیجاری

تعادل بازار مسکن با تولید مسکن استیجاری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۵ | ۱۳۹۹/۰۹/۲۶

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که بهترین نسخه جهانی برای تعدیل قیمت بازار مسکن، تولید مسکن استیجاری توسط شهرداری‌هاست.
به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا پاک‌فطرت در خصوص دستیابی به راهکاری عملیاتی برای کاهش قیمت مسکن، گفت: به طور حتم بازار مسکن با اقدامات و سیاست‌های دستوری کنترل نخواهد شد، بلکه بهترین روش برای تعیین قیمت، تعدیل عرضه و تقاضا است.

پاکفطرت با بیان اینکه در شرایط کنونی تقاضا برای خرید وجود دارد اما فروشنده به میزان کافی نیست، افزود: به عنوان مثال؛ ۲۵ درصد از کل آپارتمان‌های مسکونی شهر وین اتریش، متعلق به شهرداری است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: یکی از روش‌های کشورهای پیشرفته برای مدیریت بازار مسکن، "تولید مسکن دولتی" است و شهرداری‌ها این مساکن را ساخته و اجاره داده است، با این روش قیمت مسکن در بازار توسط شهرداری‌ها به عنوان مالک یک چهارم مساکن تعیین می‌شود.

پاک‌فطرت افزود: وقتی شهرداری حجم بالایی از واحدهای مسکونی را در اختیار داشته باشد، قیمت‌ها تعدیل می‌شود و آن زمان مالکان دیگر نمی‌توانند قیمت مسکن را بالاتر تعیین کنند این مسئله موجب تعدیل قیمت‌ها می‌شود. از طرف دیگر شهرداری‌ها از این طریق درآمدزایی بالایی خواهند داشت.

او ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که مساکن مورد نظر نباید به تمام متقاضیان اجاره داده شود، بلکه این خانه‌ها باید به افراد نیازمند و ضعیف جامعه داده شود. از طرفی اگر فردی به مدت دو سال واحد مسکونی مورد نظر را اجاره کرد، باید در موعد مقرر آن خانه را تخلیه کند، در غیر این صورت باید اجاره مسکن را بسیار بالاتر پرداخت کند. در شرایط کنونی شاهدیم که به دلیل ضعف سیستم قضایی و نبود قوانین لازم، برخی افراد در مساکن دولتی نشسته اما بعد از مدتی حاضر به تخلیه نمی‌شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر می‌رسد شهرداری تهران و برخی کلانشهرها می‌توانند با همکاری دولت و وزارت راه و شهرسازی نسبت به تولید مسکن استیجاری اقدام کنند. این مسئله قطعاً موجب تعدیل بازار مسکن خواهد شد.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن استیجاری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman