عضو هیات علمی دانشگاه یزد تشریح کرد:

لازمه‌ی توسعه صنعت ساختمان چیست؟

لازمه‌ی توسعه صنعت ساختمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۱ | ۱۳۹۹/۰۹/۲۶

عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه یزد مهترین مشکل در صنعت ساختمان را دانش اجرایی خوب و دانش علمی پائین مجریان سنتی و دانش علمی بالا و اجرایی پائین فارغ التحصلان دانشگاهی خواند و تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه را جهت رفع این مشکل و توسعه صنعت ساختمان موثر دانست.
به گزارش اخبار ساختمان، «رضا مرشد» پیرامون نتایج تعامل بین دانشگاه و نظام مهندسی ساختمان، گفت: دانشگاه‌ها امکانات تحقیقاتی خوبی داشته و اساتید و دانشجویان پژوهش‌های خوبی را در این زمینه انجام می‌دهند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ۹۰ درصد این پژوهش کاربردی نیستند و بیشتر جنبه تئوریک دارند.

وی افزود: متاسفانه در اکثر اوقات پژوهش‌هایی که در حوزه ساختمان در دانشگاه‌ها صورت می گیرد از ضرورت‌های مورد نیاز در این صنعت نیست و بعضاً هیچ کاربردی ندارند بنابراین تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه می‌تواند موضوعات پژوهشی را به سمت نیازهای این صنعت سوق دهد تا زمان و هزینه‌ای که برای تحقیقات و پژوهش در این حوزه صورت می‌گیرد، کاربرد واقعی پیدا کرده و به توسعه صنعت ساختمان منجر شود.

مرشد با تاکید بر این که تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی می‌تواند در صنعت ساختمان کاربرد داشته باشد، ابراز کرد: ما نیازمند یک سازمان واسط بین صنعت ساختمان و دانشگاه هستیم که در این بین سازمان نظام مهندسی می‌تواند این نقش را ایفا کرده و با انتقال نیازهای صنعت ساخت و ساز به دانشگاه و همچنین نتایج تحقیقات دانشگاه به صنعت ساخت و ساز اتفاقاتی خوبی را رقم بزند.

رئیس کمیسیون تخصصی عمران سازمان، بزرگترین چالش صنعت ساختمان را نبود آموزش مجریان سنتی آن دانست و اظهار کرد: به نظر بنده مهترین مشکل در صنعت ساختمان دانش اجرایی خوب و دانش علمی پائین مجریان سنتی و دانش علمی بالا و اجرایی پائین فارغ التحصلان دانشگاهی است.

رئیس سابق دانشکده مهندسی عمران دانشگاه یزد تصریح کرد: اگر نظام مهندسی ساختمان بتواند میان این دو قشر پیوند ایجاد کند به مدیریت هزینه و افزایش کیفیت در صنعت ساختمان کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: برخی اوقات در طرح‌ها می‌بینیم به دلیل این که علم کافی وجود نداشته، بیش از آنچه نیاز بوده هزینه شده اما نتیجه مطلوب در خصوص حداقل‌های مقاومت یک ساختمان رعایت نشده و این به معنای هدر رفت هزینه است.

مرشد با اشاره به این که برخی اوقات مطرح می‌شود که برخی پیمانکاران برای سود بیشتر از مصالح کمتری استفاده می کنند، اظهار کرد: واقعیت این گونه نیست و خیلی از اوقات به دلیل نبود آگاهی علمی در اجرا، هزینه بیشتری صرف می‌شود که ضرورتی ندارد بنابراین سازمان نظام مهندسی می‌تواند در این خصوص ورود کرده و مهندسان اجرایی‌تر و مجریان علمی‌تر تربیت کند.

ایسنا

برچسب ها:

صنعت ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman