چه کسی مسئول ریزش سنگ نما است؟

چه کسی مسئول ریزش سنگ نما است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۱ | ۱۴۰۰/۰۱/۱۲

در فصل پاییز با افزایش ساخت و سازها در تهران و شهرهای دیگر شاهد سقوط سنگ‌های ساختمان‌های چند طبقه که به شکل صحیح اجر نشده‌اند هستیم.
به گزارش اخبار ساختمان، سقوط سنگ و نماهای ساختمانی برای عابرین پیاده، خودروهای پارک شده و افراد ساکن در این خیابان‌ها خطرات بسیاری را به همراه دارد.

از عمده دلایل ریزش سنگ نماها تفاوت ضریب انبساط سنگ و سیمان و همچنین استفاده زیاد از سیمان خشک برای سریع تر خشک شدن و یا عدم اجرای صحیح اسکوپ‌نما نام برد.

مراحلی که هنگام ریزش سنگ‌نما باید انجام داد به شرح ذیل است:

* در مرحله اول باید نسبت به ایمن کردن محیط اقدام کنید. کشیدن نوار خطر، بستن محوطه‌ی سقوط سنگ، قرار دادن تابلوی عدم عبور عابرین و پارک خودروها.
* مرحله دوم تماس با شرکت ارتفاع کاران جهت ایمن سازی و اعزام کارشناس

نحوه تشخص احتمال سقوط سنگ نماهای ساختمانی

سنگهای ساختمان ابتدا تبله کرده و بند کشی‌های سنگ‌ها می‌ریزند و در برخی مواقع سنگ‌های نما ترک می خورند و شروع به ریزش می‌کنند. بنابراین لازم است نسب به بازدید نما اقدام کنید تا در صورت مشاهده تبله سنگ و یا ترک‌های سنگ‌نما پیش از وقوع حادثه نسبت به مهار سنگ‌ها اقدام کنید، در اکثر مواقع در مرحله نخست سنگ‌های ابزارنما یعنی سنگ‌هایی که عرض کمتری دارند همانند سنگ‌های قاب دور پنجره و یا دندان موشی و همچنین ستون‌هایی که بر روی نما هستند شروع به ریزش می‌کنند که حالت اخطار دارد در صورت مهار نشدن سنگ‌های نما، سنگ‌های بدنه شروع به جدا شدن از ملات پشت کرده و ریزش می‌کنند.

نماهای نو ساز معمولا در صورت اسکوپ نشدن در بازه زمانی سه الی پنج سال شروع به ریزش می‌کنند، در صورت داشتن اسکوپ سیمی در بازه زمانی ۱۲ الی ۱۵ سال پس از پوسیدن سیم‌های اسکوپ شروع به ریزش کرده و چنانچه مطمئن نیستید که سنگ‌های نما اسکوپ شده هستند یا خیر بهتر است قبل از ریزش سنگ نما و وقوع حادثه نسبت به بررسی استحکام سنگ نما اقدام کنید.

مسئولیت سقوط سنگ‌نما با کیست؟

در صورت سقوط سنگ‌نما بر روی خودرو های پارک شده، عابرین و یا هر گونه خسارت دیگر عموما یک نفر از این چهار شخص مسئول است خسارت به وجود آمده است و باید در صدد جبران خسارت باشد.

* سازنده و یا مجری
* ناظر ساختمان
* مدیر ساختمان
* مالکین

در صورتی که ساختمان نو ساز باشد سازنده و یا مجری مقصر است و اگر ساختمان قدیمی ساخت باشد مدیر و یا مالکین مقصر شناخته می‌شوند و میبایست نسبت به جبران خسارت زیان دیده به صورت قانونی اقدام کنند.

ایسنا

برچسب ها:

نمای ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman