معاون زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران عنوان کرد:

طرح مسکن ملی مازندران کمبود زمین ندارد

طرح مسکن ملی مازندران کمبود زمین ندارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۵ | ۱۳۹۹/۰۹/۲۵

معاون زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت که طرح مسکن ملی در این استان برای مرحله اول که تا پایان آذر ماه وضعیت متقاضیان آن تعیین تکلیف می‌شود، کمبود زمین ندارد.
به گزارش اخبار ساختمان، سید عباس راهگشای افزود که در مرحله اول پایش متقاضیان مسکن ملی، یک هزار نفر از شهروندانی که ثبت نام کرده بودند، پرونده اشان تکمیل و پیامک واریز ودیعه اول ۴۰۰ میلیون ریالی برای آنها ارسال شد.

وی گفت: برای اجرای طرح مسکن ملی در مازندران در این مرحله یک هزار و ۳۰۹ قطعه زمین در اکثر شهرهای این استان شناسایی شد و ساخت ۴۲۳ واحد مسکن ملی در شهرهای آمل، ساری، رامسر، بابلسر و نکاء هم در دست اجرا قرار گرفت.

معاون راه و شهرسازی مازندران کمبود زمین برای ساخت مسکن ملی در استان را برای مرحله اول نادرست دانست و افزود: اگرچه در ابتدای اجرای طرح پیش بینی ها مبنی بر کمبود زمین به دلیل محدودیت اراضی در استان های شمالی از جمله مازندران وجود داشت، ولی فعلا در مراحل اولیه با توجه به تعداد متقاضی کمبود زمین وجود ندارد.

وی گفت: هم اکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ قطعه زمین مازاد شناسایی شده برای مرحله اولیه طرح در استان مازندران وجود دارد که با شروع ثبت نام مسکن ملی در مراحل بعدی این ظرفیت پر خواهد شد.

آذر، پایان مهلت واریز ودیعه

راهگشای همچنین با اعلام این که تاکنون ۷۱۰ نفر از متقاضیان مرحله اول ودیعه اولیه را به حساب واریز کردند ، از سایر متقاضیان هم خواست تا پایان آذر ودیعه را واریز کنند.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی استان در صورت عدم واریز ودیعه اولیه، از فهرست این طرح حذف خواهند شد.

معاون راه و شهرسازی مازندران گفت: متقاضیان باید تا پایان آذر ماه جاری مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال را به شماره حساب ارسالی از طریق پیامک واریز کنند و فیش آن را به راه و شهرسازی تحویل بدهند.

وی افزود: بر اساس آخرین دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی در راستای تسریع در ساخت مسکن ملی احتمال تمدید مهلت واریز ودیعه اول پس از زمان پیش بینی همانند دوره گذشته وجود ندارد.

پیش از این مهلت پایانی برای واریز ودیعه پایان آبان ماه بود که در پی اعتراض برخی از افراد مشمول مبنی بر عدم دریافت پیامک این مهلت زمانی به مدت یک ماه تا پایان آذرماه جاری تمدید شد.

طرح اقدام ملی مسکن از برنامه های دولت تدبیر و امید برای خانه دار کردن افراد فاقد مسکن است که از آبان ماه سال ۹۸ در سطح کشور آغاز شد. در این برنامه وزرات راه و شهرسازی موظف شد تا با تامین زیرساخت ها از جمله مسکن تا سال ۱۴۰۰ حداقل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان واجد شرایط احداث کند.

متقاضیان مسکن ملی را افرادی تشکیل می دهند که خودشان و افراد تحت تکفلشان از سال ۸۴ به بعد فاقد زمین یا مسکن بوده باشند، از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

از دیگر شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن این است که متقاضی متاهل یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست نیز مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن باشند. همچنین متقاضی باید حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر موردتقاضا داشته باشد. بر اساس توافقات انجام شده در شهرهای جدید نیز سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر جدید مورد تقاضا یا شهر مادر ملاک عمل است.

نداشتن منع قانونی همچون چک برگشتی برای دریافت تسهیلات بانکی، تسهیلات معوقه و توانایی تامین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت، مازاد بر تسهیلات بانکی از جمله شرایط تکمیل ثبت نام و پذیرش در این طرح است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman