ساختمان‌های دولتی باید شناسنامه فنی بگیرند

ساختمان‌های دولتی باید شناسنامه فنی بگیرند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۷ | ۱۳۹۸/۰۴/۲۵

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بر لزوم صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های پرمخاطب و دولتی خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، صفا صبوری دیلمی در نشست هم‌اندیشی صدور شناسنامه فنی – ملکی ساختمان که با حضور برخی از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، با اشاره به آتش‌سوزی در ساختمان وزارت نیرو در اواخر سال ۹۶ اظهار کرد: به دنبال آتش گرفتن این ساختمان ما هیچ اطلاعاتی از ساختمان مذکور نداشتیم و مجبور شدیم چند نفر از دکترای سازه خود را که از سرمایه‌های انسانی بودند برای بررسی وضعیت ساختمان به داخل آتش بفرستیم.

وی با بیان اینکه در شهر تهران ساختمان‌هایی پراهمیت‌تر از منازل مسکونی وجود دارند، عنوان کرد: در سینماهای شهر تهران به طور میانگین در هر ساعت ۵۰۰ نفر حضور دارند و در مدارس پایتخت به طور میانگین ۷۰۰ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بیمارستان‌ها هم جز ساختمان‌های پراهمیت شهر تهران محسوب می‌شوند، اضافه کرد: این در حالی است که ما از این ساختمان‌ها هیچ‌گونه اطلاعاتی در دست نداریم و اگر بحرانی اتفاق بیفتد نمی‌دانیم چه اقدامی باید انجام دهیم و برای حل این معضل علاوه بر سازمان نظام مهندسی، دولت هم باید به شهرداری و مدیریت شهری کمک کند.

صبوری تأکید کرد: وقتی با مردم سروکار داریم سخت‌گیرانه عمل می‌کنیم، اما در مواجهه با ساختمان‌های خاص، دولتی و پرمخاطب اقدامی انجام نمی‌دهیم. لازم است فعالیت‌ها و عملکرد ما فراتر از ساختمان‌های مسکونی باشد.

در ادامه جلسه مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه با روی کارآمدن شورای شهر پنجم از ما خواسته شد تا به شناسنامه فنی – ملکی ورود کرده و اقدامات مناسبی در این راستا انجام دهیم، افزود: شناسایی سازنده ذی‌صلاح باید جدی گرفته شود زیرا معمولاً بعد از گذشتن مدت زمانی راه‌های فرار از یک قانون مشخص می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر شناسنامه فنی – ملکی ساختمانی به عنوان سند ارزش افزوده برای ساختمان‌ها مدنظر قرار گیرد و به مطالبات مردم تبدیل شود این امر هیچ وقت از مسیر اصلی خود خارج نخواهد شد.

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران هم با اشاره به این‌که روز گذشته شورای شهر تهران مصوبه‌ای را در مورد الزام شهرداری به دریافت پایان کار ساختمان‌هایش تصویب کرد، اظهار کرد: هر چند که ما سال گذشته این مهم را ابلاغ کردیم، اما شورای شهر با مصوبه‌اش محکم‌کاری کرد. با این حال وقتی مردم می‌بینند که شهرداری تهران هم مشکل پایان کار دارد معلوم است که تن به اجرای قوانین نمی‌دهند و یا آیا ساختمان سازمان نظام مهندسی پایان کار دارد؟ معلوم است که وقتی مردم می‌بینند برخی نهادهای مسئول اعتقادی به پایان کار ندارند آنها هم مقررات را رعایت نمی‌کنند؛ وقتی سازه شهرداری یا نظام مهندسی پایان کار ندارد و بدون نظارت مهندس ناظر ساخته شده چگونه از مردم انتظار داشته باشیم که به قوانین تن دهند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان این‌که نباید با کارهایمان تظاهر به کار مهندسی کنیم، تصریح کرد: روزی که حق‌الزحمه صدور شناسنامه فنی را قطع کردیم به یک دفعه نبود، چرا که چندین جلسه برگزار شد اما من به مسئولان نظام مهندسی گفتم که در هیچ جای مصوبات در مورد این عوارض صحبتی نشده و ما نباید پولی را از مردم بابت شناسنامه‌ای که صادر هم نمی‌شود دریافت کنیم.

در ادامه، افشین حبیب‌زاده در نشست هم اندیشی بررسی شناسنامه فنی ساختمان با بیان این‌که تا وقتی که موضوع مجری ذیصلاح اجرایی نشود نمی‌توان شناسنامه فنی ساختمان را اجرایی کرد، اظهار کرد: برای اینکه شناسنامه فنی ساختمان به درستی ثبت شود، لازم است که مجری و مهندس ناظر سر ملک باشند و نظارت دقیقی داشته باشند و جز به جز مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنند اما این مساله رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به این‌که شورای شهر تهران آماده است که در مورد مجری ذیصلاح به سازمان نظام مهندسی کمک کند، تصریح کرد: دیدید که در سال ۱۳۹۴ چه بلایی بر سر مجری ذیصلاح آمد و اگر نیایید تا در مورد چارچوب فعالیت مجری ذیصلاح با یکدیگر همفکری کنیم دیگر جای گلایه نیست، چرا که این به معنای اتمام حجت است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان این‌که قرار بود یک تفاهم نامه ساده فی‌مابین شهرداری و نظام مهندسی در مورد اجرای طرح مجری ذیصلاح در چند منطقه تهران به‌صورت پایلوت منعقد شود اما هنوز اتفاقی نیفتاده است، عنوان کرد: فردا کمیسیون عمران و شهرداری تهران با سایر دستگاه‌های ذیربط در مورد مجری ذیصلاح جلسه دارد و در این جلسه در مورد زمان اجرایی شدن طرح به جمع‌بندی می‌رسیم و زمانی را اعلام می‌کنیم و بعداً از ما گلایه نکنید چرا که از برنامه عقب هستید.

حبیب زاده با اشاره به این‌که اگر قرار باشد مشکلات مجری ذیصلاح حل نشود بهتر است کلاً قید آن را بزنیم، گفت: تا مشکلات مجری و ناظر ذیصلاح حل نشود نمی‌توانیم به یک شناسنامه فنی درست دست یابیم.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman