عملکرد ضعیف مسکن ملی در خراسان جنوبی؛

دغدغه تامین مسکن همچنان پابرجاست

دغدغه تامین مسکن همچنان پابرجاست
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۵ | ۱۳۹۹/۰۹/۲۰

درحالی مردم خراسان جنوبی با شروع طرح اقدام ملی مسکن در انتظار خانه دار شدن بودند که این طرح برای اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه هم ممکن نیست و باز هم دغدغه تامین مسکن برای اقشار زیادی از جامعه بر زمین مانده است.
به گزارش اخبار ساختمان، از دیرباز تاکنون یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه برای هر خانواده تامین مسکن بوده است اما آنچه در چند سال اخیر بیشتر برای خانواده‌ها به ویژه زوجهای جوان به سنگی بزرگ و دغدغه‌ای طولانی تبدیل شده تأمین مسکن است.

این روزها تأمین مسکن و سقفی به عنوان سرپناه آرزویی دست نیافتنی برای برخی از مردم شده است. آرزویی که روز به روز قیمتش سر به فلک می‌کشد و کسی هم جلودارش نیست.

دولت از سال گذشته طرح اقدام ملی مسکن را در حالی اعلام کرد که شرایطش برای همه اقشار جامعه به ویژه اقشار متوسط جامعه که مسکن ندارند محقق نمی‌شود.

طرح اقدام ملی مسکن قصه پر غصه‌ای بود که در گام‌های نخست یا سایت باز نمی‌شد و یا در اندک زمانی ظرفیت ثبت نام تکمیل شد.

قیمت مسکن از چند سال اخیر تاکنون روند پر فراز و نشیبی داشته است آنطور که تامین مسکن به آرزویی بزرگ برای بیشتر افراد در جامعه تبدیل شده است.

در بحبوحه نگرانی‌های مردم نسبت به تامین مسکن بود که دولت و وزارت راه زمزمه طرح اقدام ملی مسکن را بر سر زبان‌ها آوردند. طرحی که همان ابتدا با مطرح شدنش خیال مردم آرام‌تر شد و شاید به خیالشان با این طرح می‌توانند به مسکن برسند وشاید طبق همین صحبت‌ها بسیاری از جوانان تصمیم به ازدواج گرفتند و قرار بود با طرح ملی مسکن خانه‌دار شوند.

آروزهایی که در دلها ماند و حسرت خانه برایشان باقی ماند چرا که وقتی زمان ثبت نام مسکن ملی فرا رسید در بیشتر استانها به ویژه در شهر بیرجند از همان ساعات ابتدایی ثب نام ظرف اندک زمانی سایت مربوطه به دلیل تقاضای زیادی مردم پر شد و عده زیادی هم از ثبت‌نام جا ماندند.

به‌ همین دلیل مسئولان وزارت‌ تصمیم گرفتند برای استان‌هایی که متقاضی زیادی دارد دوباره مهلت ثبت‌نام در نظر بگیرند. بالاخره پس از دو مرحله ثبت‌نام در استان حدود 14 هزار متقاضی ثبت‌نام کردند و در فهرست ثبت نام ‌کنندگان طرح ملی مسکن قرار گرفتند هر چند بعد از بررسی شرایط بیش از نیمی از آنها شرایط اولیه را نداشتند.

این طرح حالا در استان مراحل متعددی را پشت سر گذاشته به گونه‌ای که بخش زیادی از زمین‌های مورد نیاز آن تامین و برخی گروه بندی شده‌اند و صحبت از آغاز احداث برخی واحدها مطرح است اما با همه این اقدامات، برخی مشکلات نارضایتی عده‌ای از متقاضیان را در پی داشته است.

یکی از شهروندان بیرجندی که متقاضی طرح مسکن ملی است گفت: چهار فرزند دارم و در خانه استیجاری زندگی می‌کنم. همسرم کارگر است و خود سرپناهی نداریم. با این اوضاع و احوال مسکن به گمانم تا آخر عمر هم نمی‌توانیم صاحب مسکن شویم.

وی افزود: ابتدا وقتی طرح اقدام ملی مسکن عنوان شد فکر کردیم می‌شود با این طرح خانه‌دار شویم اما بعد از اینکه به هزار زحمت توانستیم در سایت مربوطه ثبت نام کنیم مرحله به مرحله که پیش رفتیم دریافتیم این طرح به درد ما نمی‌خورد چرا که در همان ابتدا باید 40 میلیون تومان پرداخت می‌کردیم و در مراحل بعدی هم اقساط زیاد بود و در بین راه منصرف شدیم و دوباره روز از نو و روزی از نو برایمان تکرار شد.

دیگر شهروند بیرجندی هم با گلایه از مبلغ بالای اقساط گفت: اگر توان پرداخت اقساط این وام را داشتیم که با چند درصد بیشتر بهره وام نیز بالاجبار کنار می‌آمدیم و با وام بیشتری برای خود خانه می‌خریدیم. کرونا هم که آمد بر مشکلات مردم افزوده شد.

وی عنوان کرد: این طرح از همان ابتدا با بی برنامگی آغاز شد. در مرحله اول که بسته بودن سایت ثبت نام به تنهایی درد سرهای بزرگی را به دنبال داشت و متأسفانه اطلاع رسانی‌ها برای تأیید شدگان تنها از طریق پیامک بود این در حالی است که بسیاری از افراد سواد خواندن ندارند و یا پیامک را نتوانستند دریافت کنند.

احمدی افزود: مگر مردم چند دفعه باید برای شرکت در یک طرح مدرک تحویل داده و یا در سایت‌ها بارگذاری کنند و از سویی آورده اولیه برای متقاضی 40 میلیون تومان اعلام شده و پیش بینی‌ها مبنی بر این است که باید 60 تا 70 میلیون تومان پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات درستی از شرایط طرح در اختیار ما قرار نمی‌دهند اظهار داشت: اگر در ابتدای کار از افزایش قیمت متراژ خبر داشتیم، فکر دیگری برای تأمین مسکن می‌کردیم.

خسروی یکی دیگر از شهروندانی است که از شرایط این طرح گلایه‌مند است و بیان کرد: من کارگر هستم و درآمدم پایین است، طرح اقدام ملی مسکن برای افرادی مانند من مناسب نیست و پرداخت اقساط با مبالغ مطرح شده از عهده من خارج است.

وی اظهار داشت: مشکل دیگری که برای این طرح در خراسان‌جنوبی وجود دارد نامشخص بودن محدوده اراضی برای ساخت مسکن است. یعنی منِ متقاضی در حال حاضر مبلغ 40 میلیون تومان را واریز می‌کنم اما از مکان زمینی که قرار است مسکن در آن احداث شود خبر ندارم.

به گفته وی، عدم اطلاع از مکان زمین نیز باعث تردید متقاضی از ادامه مراحل کار شده در صورتی که این حق متقاضی است که بداند با هزینه‌ای که قرار است پرداخت کند در کدام محدوده شهر قرار است صاحبخانه شود.

این شهروند بیرجندی گفت: اگر درصد سود و اقساط در نظر گرفته شده برای تسهیلات مسکن ملی کمتر می‌شد بهتر بود چراکه اغلب افرادی که در استان خانه ندارند قشر ضعیف جامعه هستند و توانایی پرداخت تسهیلاتی با درصد سود بالا را ندارند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده گفت: از روز اول دولت، شرایط را اعلام کرده که یکی از مهمترین آن داشتن آورده اولیه و توانایی پرداخت اقساط است.

علیزاده عنوان کرد: اینکه به طور کامل متقاضی هیچ آورده‌ای نداشته باشد توجیه ندارد و دولت هم نمی‌تواند همه هزینه‌ها را پرداخت کند.

وی گفت: در این طرح امتیازاتی برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هم در قالب مسکن محرومان شهری و روستایی در نظر گرفته شده و افزون بر این در مرکز استان برای 180 واحد، زمین رایگان در اختیار انجمن خیران مسکن ساز قرار گرفته است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه از نحوه واگذاری زمین‌ها به برخی از متقاضیان نیزبیان کرد: هفته گذشته به یک هزار و 325 نفر زمین واگذار شد و برای بقیه هم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا اویل ماه آینده واگذاری‌ها انجام خواهد شد.

علیزاده در پاسخ به گلایه واگذاری زمین به پنج متقاضی و ساخت آن توسط خود آنها گفت: در اجرای این طرح افزون بر واگذاری زمین در سایت اداری بیرجند که با مشارکت خود متقاضیان و معرفی سازنده اجرا می‌شود به بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم در مهزیار و مجیدیه زمین واگذار شده تا آنها برای متقاضیان اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند و افرادی که با گروه بندی موافق نیستند می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده هر متر واحد مسکونی در این طرح سه میلیون و 700 هزار تومان است و تسهیلات هم متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح پرداخت خواهد شد. واحدهای مسکونی در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن برای متقاضیان شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت (بیرجند) و زیر 100 هزار نفر جمعیت استان ساخته می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طرح مسکن محرومان شهری به متقاضیان 50 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد و 30 میلیون تومان کمک بلاعوض و همچنین در مسکن محرومان روستایی 45 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد و 25 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود گفت: 14 هزار و 274 نفر در طرح اقدام ملی مسکن استان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد شش هزار و 590 نفر حائز شرایط دریافت مسکن ملی هستند.

علیزاده افزود: از این تعداد فقط پنج هزار و 700 نفر افتتاح حساب کردند و چهار هزار و 310 نفر واریز وجه را انجام دادند که با توجه به مهلتی که تا پایان آذر اعلام شده برای واگذاری زمین هم تا این مدت صبر می‌کنیم و به یک باره واگذاری زمین همه متقاضیان را انجام خواهیم داد.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman