لزوم استفاده از سیستم اعلام و اطفا حریق

لزوم استفاده از سیستم اعلام و اطفا حریق
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۴ | ۱۳۹۹/۰۹/۱۸

همواره شاهد وقوع آتش سوزی هایی درانبارها، ساختمان های مسکونی، مجتمع های تجاری و... در پایتخت بوده ایم که اگر با عملیات به موقع آتش نشانان مواجه نمی شد خسارت مالی و جانی بسیاری بر جای می گذاشت. وقوع مکرر این حادثه ها باعث می شود که نگاهی دوباره به اهمیت استفاده از سیستم های اعلام و اطفا حریق داشته باشیم.
به گزارش اخبار ساختمان، داوود براتی، -آتش نشان بازنشسته و معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- درباره اهمیت به کارگیری سیستم های اعلام و اطفای حریق، اظهار کرد: با توجه به تجربه های جهانی، تاکید بر سیستم های هشداری در ساختمان ها، به خصوص زمانی که کاربری آن ها در دسته پرریسک و مخاطره آمیز قرار می گیرد، بیشتر می شود.

وی ادامه داد: سیستم های هشداری برای این است که افراد به موقع از وقوع یک حادثه یا حریق اطلاع پیدا کنند. هر چه ریسک بالاتر و کاربری پر خطر تر، ارتفاع ساختمان، سطح زیربنا، عمق و بار انسانی بیشتر شود به همان نسبت الزامات استانداردی برای سیستم های حفاظتی و ایمنی سخت گیرانه تر می شود. مهم ترین کار سیستم اعلام حریق اطلاع به موقع افراد، تسریع مقابله و عملیات تدافعی است.

براتی تاکید کرد: حین وقوع یک حادثه هر چه ثانیه ها می گذرند آثار حریق و حادثه تشدید می شود، شاید در ثانیه های اول پس از وقوع بتوان راحت تر با یک حادثه مقابله کرد، هر قدر که این ثانیه ها بگذرد سخت تر خواهد شد.

وی اشاره بر لزوم استفاده از سیستم های اعلام حریق در خانه های سالمندان، بیمارستان ها، مکان هایی که افراد ناتوان و کم توان در آن حضور دارند تاکید کرد و گفت: در بعضی از مراکز مثل مراکز درمانی افرادی حضور دارند که شاید به دلیل بیماری و.. توان حرکت نداشته باشند، اگر حریقی در این دسته از مراکز رخ دهد افراد توان فرار ندارند یا با سرعت بسیار کمتری می توانند از محل خارج شوند؛ پس اگر از سیستم های اعلام حریق در این مراکز استفاده شود سرعت مقابله با حریق سریع تر و زمانی که افراد برای فرار در اختیار دارند، بیشتر می شود.

معاون پیشین سازمان آتش نشانی تهران گفت: سیستم اعلام حریق به محض اینکه حریقی رخ بدهد هشدار می دهد و کانون دقیق حادثه را مشخص می کند، اگر ساختمان های مهم علاوه بر سیستم اعلام حریق دارای سیستم فرماندهی حادثه نیز باشد، سرعت مقابله با حریق افزایش چشمگیری پیدا می کند. سیستم فرماندهی حادثه در حقیقت سامانه ای است که در ساختمان های مهم تعریف می شود، آدم های آموزش دیده مشخص می شوند و شرح وظایف آن ها تعریف می شود، این افراد در سه گروه تخلیه افراد، عملیات تدافعی و امداد و نجات گروهبندی می شوند و حین وقوع حادثه تا زمان رسیدن نیروهای امدادی به محل اقدامات لازم را انجام می دهند.

وی با اشاره به یکی از تجربیات شخصی خود در زمینه کاربرد و اهمیت سیستم های اعلام حریق، گفت: حدود ۲۰ سال پیش در سعادت آباد طراح سیستم های تاسیسات یک ساختمان بودم که الزامی نداشت سیستم های اعلام حریق داشته باشد، اما آقایی که مالک ساختمان بود نصب سیستم ها را به عهده خود من گذاشت و سیستم های اعلام حریق را هم نصب کردیم. حدود دو سال بعد در همان خانه دو کودک خردسال باعث وقوع حریق شده بودند، متاسفانه هم در خانه تنها بودند، این دو بعد از وقوع حریق به سمت کمد دیواری فرار می کنند غافل از اینکه اگر شعله هم به آن ها نمی رسید به خاطر خفگی جان خودشان را از دست می دادند.

وی ادامه داد: نصب سیستم های اعلام حریق در این ساختمان باعث شده بود که سایر ساکنان به سرعت متوجه وقوع حریق بشوند و این دو کودک با سرعت بیشتری نجات پیدا کردند. اگر این سیستم نبود تا سایر ساکنان بفهمند حریق رخ داده آن دو کودک جان خودشان را از دست داده بودند.

براتی اظهار کرد: مهم ترین نتیجه استفاده از این سیستم های اعلام حریق حفاظت از جان انسان ها است.

معاون پیشین سازمان آتش نشانی تهران گفت: زمانی که ارتفاع یک ساختمان بالا می رود نصب این سیستم ها الزامی می شود اما نصب آن ها برای ساختمان های دو یا سه طبقه الزامی نیست. ضوابط هنوز در دست توسعه است، در ساختمان های تجاری هر چند که تعداد طبقات کم باشد نصب این سیستم ها الزامی است، در انبار ها حتی اگر انباری یک طبقه باشد هم نصب این سیستم ها الزامی است.

براتی افزود: زمانی که تعداد طبقات یک ساختمان هم کم است، نصب این سیستم ها بسیار کمک کننده است. در پارکینگ ها هم سیستم های اطفای حریق بسیار کمک کننده بوده و می توان گفت که الزامی است، وجود این آب پاش ها در پارکینگ، مراکز تجاری و انبار ها مهم است، ضمن اینکه این ها می تواند به سیستم های اعلام وصل شود و هشدار هم بدهد. در واقع سیستم اطفا حریق مکمل اعلام حریق است.

وی اظهار کرد: در ایران نصب این سیستم ها به مرور در حال توسعه است و در برخی قوانینی که سازمان آتش نشانی تهران و مقررات ملی ساختمان دارد این الزامات ذکر شده است، این الزامات بر اساس فاکتور هایی است که ذکر شد. چرا که قوانین و مقرراتی که داریم نسبتا خوب است اما همین ها به درستی اجرا نمی شود و باید تلاش کنیم که همین قوانین به درستی اجرا شود و نظارت ها دقیق و درست باشد.

براتی افزود: ضمن اجرای قوانینی که حالا در دست داریم باید نگاهی به تکمیل و توسعه قوانین و مقررات داشته باشیم. به عنوان مثال ساختمان کلینیک سینا که حادثه حریق و انفجار در آن رخ داد ساختمان خیلی بلندی نبود و کاربری درمانی داشت، ظاهرا افراد فکر می کنند این محل که ریسکی ندارد، بیمارانش هم ناتوان نیستند و نهایتا جراحی زیبایی می کنند، با این وجود طی حادثه ای که رخ داد حدود ۱۹ نفر کشته داشت.

معاون پیشین سازمان آتش نشانی تهران گفت: اگر خسارت هایی که مردم از حوادث می بینند را با هزینه نصب این سیستم ها مقایسه کنیم می بینیم که هزینه برای ایمنی سرمایه گذاری است. انبار هایی موجود است که در آتش سوزی ۷۰ میلیارد تومان خسارت دیده است اما هزینه ایمن سازی آن ۲۰ میلیون تومان بوده است، پس می توان گفت که ایمن سازی سرمایه گذاری است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman