رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خبر داد؛

لزوم صدور شناسنامه واقعی فنی ساختمان

لزوم صدور شناسنامه واقعی فنی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۴ | ۱۳۹۸/۰۴/۲۵

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از لزوم صدور شناسنامه واقعی فنی ساختمان خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد سالاری در جلسه اعضای شورای شهر با سازمان نظام مهندسی استان تهران در مورد شناسنامه فنی ساختمان با بیان این که من از مسؤولان نظام مهندسی سوال دارم که تا کنون برای صدور چند شناسنامه فنی از مردم تهران پول گرفته‌اید؟ افزود: سالانه حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار پروانه صادر می‌شود، چند شناسنامه فنی ساختمان صادر شده است؟.

وی با بیان این که از سال ۹۵ به بعد از مردم بابت صدور شناسنامه فنی پول گرفته شد اما خدماتی به مردم ارائه نشده است اظهار کرد: معاونت‌های شهرسازی در سراسر کشور به جای صیانت از طرح تفصیلی خودشان به محفلی برای دور زدن قوانین تبدیل شده‌اند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این که شهرداری تهران هزینه‌های صدور شناسنامه فنی ساختمان را از مردم می‌گرفته و به حساب سازمان مهندسی می‌ریخته اما از شناسنامه خبری نبود گفت: با اجازتان قبول کردیم که این خدمات قطع شود و حالا مسؤولان سازمان نظام مهندسی به فکر ایجاد سامانه صدور شناسنامه فنی افتادند که امیدوارم این شناسنامه‌ها واقعی صادر شود.

وی با بیان این که اگر شناسنامه‌هایی که الان صادر می‌شود سوری و غیر واقعی باشد لطمه زیادی به جایگاه مهندسی کشور وارد می‌شود ادامه داد: می‌بایست از این به بعد شناسنامه را در تراز قانون ارائه کرده و صدور آن برای شهروندان تهرانی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

سالاری با بیان این که در حال حاضر تأثیر سازمان نظام مهندسی از تأثیر طراحان نما و ساختمان کمتر است گفت: مردم هنگامی که ملکی را می‌خرند از شناسنامه فنی یا مهندس ناظر و یا نوع مصالح سوال نمی‌پرسند اما برایشان مهم است که این ملک توسط چه کسی طراحی و نمای آن چگونه است و ما حالا با پدیده برند سازی در نمای ساختمان‌ها مواجه هستیم و چندین برابر قیمت خانه‌ها به فروش می‌رسد و می‌بینیم که جایگاه نظام مهندسی جایگاه مناسبی نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این که سازمان نظام مهندسی باید حقوق عمومی مردم را مورد توجه قرار دهد اما به نظر می‌رسد که توجه به حقوق خصوصی که مبتنی بر سوداگری است بیشتر است خاطر نشان کرد: ظرفیت مهندسی کشور بعضاً معطوف به حقوق سوداگران است و متأسفانه ما برای آن که رأی بیاوریم کارهایی را انجام می‌دهیم که ما را از انجام کارهای دیگر غافل می‌کند و باز برای آن که رأی بیاوریم مجدداً کارهایی را انجام می‌دهیم که رأی بیاوریم؛ هدف ما رأی آوردن است و اگر مدار حرکت همین باشد می‌بینیم که در ۴۰ سال اخیر همه نظام‌های تصمیم ساز با بحران مواجه هستند.

سالاری با بیان این که متأسفانه مطالبات به سمتی رفته که هر چه قدر شهر به کارگاه عمرانی بدل شود ارزشمند تر است گفت: ما با تهرانی مواجه هستیم که همه املاک و اراضی آن برای کارهای عمرانی از دست رفته وبا حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی مواجه است. و در حوزه‌های نرم افزاری همچون ایمنی توجه به حقوق شهروندی، رعایت مقررات و غیره غافل شدیم و هنوز هم که هنوز است می‌بینیم مردم فکر می‌کند اگر کار سخت افزاری نشود یعنی شهرداری خوابیده است.

وی با بیان این که من چندسالی تلاش کردم که نهاد مطالعات شهری که یکطرفه از سوی احمدی نژاد لغو شد، احیا شود و خوشبختانه به نتیجه رسید بیان کرد: متأسفانه باید اعلام کنم که سازمان نظام مهندسی با ۱۲۰ هزار عضو عملکردش در این سال‌ها به گونه‌ای بود که نتوانستیم در مورد عضویت آن در این نهاد دفاع کنیم چرا که رویکردش توجه به حقوق و منافع سوداگران بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این که قرار بود شناسنامه فنی در قبال دریافت پول از مردم ارائه شود اما نشد گفت: معاون شهرسازی واریز پول شناسنامه فنی را قطع کرد و این مسئله سبب شد که جلسه امروز شکل گیرد و پیشنهاد می‌شود کارگروهی برای حل مشکلات در این حوزه‌ها ایجاد شود.

وی با بیان این که شناسنامه زمانی شناسنامه است که بیمه‌ها تضمین کیفیت کند عنوان کرد: شناسنامه باید از ابتدای گودبرداری و بتن ریزی تا انتها مبتنی بر راستی آمیزی اطلاعاتش درج شود اما تا حالا یک شناسنامه نیز با این شرایط ثبت نشده است.

سالاری با بیان این که توجه به شناسنامه فنی ساختمان ارزش افزوده به ساختمان می‌دهد گفت: معتقدم اگر شناسنامه درستی صادر شود سازنده‌ها نیز به دلیل کسب اعتبار، درست عمل می‌کند.

طاهری، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان این که یکباره حق الزحمه صدور شناسنامه فنی ساختمان از سوی شهرداری قطع شد گفت: ما این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرده و آماده هستیم طبق قانون شناسنامه ملی ساختمان را صادر کنیم اما دقت داشته باشید که ۸۸ درصد نامه‌های ما به شهرداری بی پاسخ مانده است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman