مدیر کل دفتر مسکن بنیاد مسکن مطرح کرد:

افزایش قیمت تمام شده مسکن در روستاها

افزایش قیمت تمام شده مسکن در روستاها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۹/۱۷

مدیر کل دفتر مسکن بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه در مقطعی که بانک مرکزی سقف تسهیلات مسکن روستایی را ۱۰ میلیون تومان افزایش و از ۴۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان رساند، گفت: رشد قیمت مصالح ساختمانی، قیمت تمام شده مسکن در روستاها از خرداد ماه تاکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش اخبار ساختمان، رشد قیمت مصالح ساختمانی در هشت ماه گذشته چه در شهرها و چه در روستاها بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر گذاشته است. این رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص در بخش فولاد و آهن آلات و سیمان و شن و ماسه به شکل قابل توجهی بر قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار بوده است.

بر اساس مصوبه دولت در خرداد ماه امسال سقف تسهیلات مسکن روستایی از ۴۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه را در تیر ماه ابلاغ کرد. بر اساس مصوبه دولت هفت بانک عامل قرار شد این تسهیلات را که نرخ سود آن پنج درصد است را بر اساس سهمیه تعیین شده بانک مرکزی تا سقف ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان پرداخت کنند.

اما رشد چند باره قیمت مصالح ساختمانی باعث شد تا این روزها اکثر متقاضیان روستایی از دریافت این تسهیلات مایوس و منصرف شوند. اکثر این متقاضیان عنوان می کنند که این تسهیلات تنها کفاف خرید میلگرد و سیمان یک واحد مسکونی را می کند.

حمید رضا سهرابی مدیر کل دفتر مسکن بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که سرعت استقبال متقاضیان روستایی از وام مسکن ۵۰ میلیونی بر خلاف روزهای ابتدایی که بالا بود این روزها به شکل محسوسی افت داشته است. آیا دلیل آن سخت گیری بانک ها در پرداخت است یا اینکه کاهش سهم این تسهیلات در پوشش دادن هزینه ها است؟ گفت: اتفاقا هفت بانک عامل همکاری خوبی در پرداخت تسهیلات دارند و حتی سه بانک مسکن، سپه و تجارت تمام سهمیه خود را ابلاغ کرده اند.

وی افزود: سایر بانک ها مثل رفاه و ملت ۵۰ درصد سهمیه و صادرات و ملی نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد سهمیه خود را ابلاغ کرده اند. اما به هر حال افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا سهم تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن در حال حاضر نسبت به خرداد ماه ۲۰ درصد افت کند.

سهرابی با اشاره به اینکه هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در روستاها این روزها سه میلیون تومان است اظهار داشت: اگر یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در نظر بگیریم هزینه ساخت آن بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان خواهد شد، بنابراین میزان پوشش وام ۵۰ میلیون تومانی حدود ۳۰ درصد خواهد بود. اما اگر این نسبت را با خرداد ماه و قبل از رشد قیمت مصالح ساختمانی بسنجیم می توان گفت در آن روزها شاید این تسهیلات تا ۵۰ درصد را پوشش می داد.

مدیر کل دفتر مسکن بنیاد مسکن ادامه داد: در مقطعی که افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به تصویب رسید مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای ساخت مسکن مناسب بود اما به هر حال رشد قیمت مصالح ساختمانی منجر به این شد که برخی متقاضیان مسکن تا حدودی در اخذ تسهیلات تعلل کنند.

۱۳۰ هزار فقره تسهیلات بانکی ابلاغ شد
وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون از ۲۰۰ هزار سهمیه در نظر گرفته شده از سوی دولت، بانک ها چه میزان از تسهیلات را ابلاغ کرده اند گفت: در حال حاضر از ۲۰۰ هزار سهمیه در نظر گرفته شده بالغ بر ۱۳۰ هزار فقره از تسهیلات ابلاغ شده است.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه همکاری مناسب بانک ها در پرداخت تسهیلات که به صورت سفته زنجیره ای است باعث شده تا متقاضیان روستایی بدون معطلی این وام ۵۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

چندی پیش نیز عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن با اشاره به اینکه هزینه ساخت مسکن در روستاها افزایش یافته و به متری سه میلیون تومان رسیده است گفته بود که قیمت فولاد ارزان شده اما رشد قیمت سیمان و شن و ماسه از سوی کارخانه ها، قیمت تمام شده ساخت مسکن را در روستاها افزایش داده است.

وی گفته بود قیمت سیمان که کیسه ای هشت هزار تومان بود از سوی کارخانه ها تا ۲۵ هزار تومان بالا رفته است و چون کرایه حمل و نقل در روستاها نسبت به شهرها بالاتر است به یکباره قیمت ها رشد چند برابری پیدا می کند.

قیمت ساخت مسکن در روستاها این روزها حدودا متری ۲.۵ میلیون تومان تا سه میلیون تومان است. بنابراین اگر یک روستایی قصد احداث یک واحد مسکونی ۷۰ متری را داشته باشد بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان باید هزینه کندو به نظر می رسد سهم تسهیلات کنونی نمی تواند چندان مورد استقبال واقع شود.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman