حاشیه نشینانی که خوش نشین شده اند

حاشیه نشینانی که خوش نشین شده اند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۷ | ۱۳۹۹/۰۹/۱۵

اگرچه واژه حاشیه نشینی همیشه یادآور خانه های غیرایمن و سیمای نازیبای سکونتگاه های اطراف شهرهاست اما حاشیه نشینان خوش نشین لقبی مناسب برای ساکنان بافت فرسوده تازه احیا شده اطراف شهر دوگنبدان مرکز شهرستان نفت خیز گچساران است.
به گزارش اخبار ساختمان، شهروندانی که به دلیل بنیه ضعیف مالی و ارزان بودن خانه های حاشیه این شهر ناچار به سکونت در سرپناه هایی نا ایمن درکوچه هایی بدقواره بودند اینک به همت دولت تدبیر و امید در اختصاص مشوق های احیای بافت های فرسوده و طرح های بازآفرینی شهری، صاحب زیباترین محلات این شهر شده اند.

در شرایطی که کوچه پس کوچه های تنگ و تاریک، خانه های مخروبه الونک مانند محله های سادات، لبنان و رادک را به محل هایی برای وقوع آسیب های اجتماعی همچون استعمال مواد مخدر تبدیل کرده بود و کارشناسان نسبت به احتمال یک فاجعه انسانی براثر سوانح طبیعی چون زلزله هشدار می دادند دولت تصمیم گرفت تا برای سامان بخشیدن به بافت فرسوده ۱۶۷ هکتاری شهر دوگنبدان چاره اندیشی کند.

به همین دلیل پای مسئولان بلند پایه کشوری زیادی در سال های اخیر به بافت فرسوده شهر دوگنبدان باز شد و بالاخره پس از سال ها انتظار عملیات اجرایی احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان کلید خورد.

اینک فقیرنشین ترین منطقه پایین شهر و حاشیه نشین دوگنبدان به نام محله سادات دیگر نشان چندانی از محرومیت ندارد و ساکنان مرارت های زندگی در بافت فرسوده را به خاطرات خود سپرده اند.

طرح احیای بافت فرسوده محلات حاشیه شهر دوگنبدان که سال ۱۳۸۷ تصویب شده بود چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما با پیگیری های نماینده ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و همت دستگاه های اجرایی عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

طرحی که برای ارتقای رفاه و بهبود وضعیت زندگی ۲۰ هزار نفر از ساکنان شهر دوگنبدان و نجات آنان از آسیب‌های اجتماعی و خطر حوادث طبیعی و انسان‌ساز پیش بینی شد.

توصیف بهره برداران از بافت فرسوده قدیمی

یکی از کودکان محله سادات شهر دوگنبدان حیاط بزرگ با یک اتاق و یک آشپزخانه با فاصله زیاد را تصویر خانه قدیمیشان معرفی کرد.

علی می گوید: برای من هنگام طی کردن فاصله بین حمام و اتاق و سرمای پس از استحمام تلخ ترین خاطره از خانه قدیمیان است.

او می گوید: در آن زمان خانه ما تنها یک اتاق داشت که محل استراحت، پذیرایی از مهمان ها و غذا خوردن بود و جایی برای بازی من و برادرم نبود.

وی اظهار داشت: اکنون خانه ۲ طبقه ما سه اتاق دارد و من و برادرم یک اتاق اختصاصی داریم.

علی با اشاره به اینکه تا پیش از این بچه ها در کوچه جایی برای بازی نداشتند گفت: اکنون یک بوستان زیبا محل بازی من و بچه های همسایه است.

مالک یکی از خانه های نوسازی شده شهر دوگنبدان می گوید: فکر احتمال آوار شدن خانه بر اثر یک زلزله یا سیل کابوس شبانه من پیش از نوسازی آن بود.

وی که خود را آرش معرفی کرد اظهار می دارد: با درآمد اندک نه پولی برای بازسازی خانه داشتم و نه برای یک کارگر امکان گرفتن وام وجود داشت.

او تلاش مسئولان برای پیش بینی مشوق هایی که مردم کم درآمد را قادر به نوسازی خانه هایشان کرد را ستودنی دانست.

یکی از بانوان ساکن محله رادک که واحد مسکونی خود را بازسازی کرده با اشاره به اینکه خانه به سبک قدیمی آنان آشپزخانه جداگانه فاصله زیادی با اتاق ها داشت می گوید: رفت وآمد در روزهای بارانی یا آفتاب داغ تابستان از آشپزخانه به اتاق ها برای سر زدن و رسیدگی به بچه ها زندگی را برایم سخت کرده بود.

مریم تاکید می کند: در آن روزهای سخت فکر اینکه هنگام پختن غذا احتمال دست زدن بچه ها بکاری که باعث حادثه برق گرفتگی شود اعصابم را به هم می زد اما با بازسازی خانه اتاق بچه ها نزذیک آشپزخانه است و این مشکل رفع شده است.

به گفته وی هشدار کارشناسان درباره دشواری امدادرسانی در شرایط حوادثی چون آتش سوزی به دلیل تنگ بودن معابر محله های بافت فرسوده آرامش را از ساکنان بافت فرسوده گرفته بود.

او با اشاره به اینکه عقب نشینی خانه امکان احداث جدول های آب را به مسئولان داد می افزاید: به دلیل فرسوده بودن جدول ها تا پیش از اجرای طرح احیای بافت فرسوده همواره بوی نامطبوع جدول ها برای ساکنان بسیار آزاردهنده بود.

جزییات بخش های انجام شده طرح بافت فرسوده ومشوق ها

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان می گوید: براساس طرح احیای بافت فرسوده، بازسازی سه هزار واحد مسکونی در محله مسکونی بافت فرسوده در سال ۱۳۹۶ شروع شد.

محمدمراد راغ پور تصریح می کند: تاکنون یک هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان نوسازی شده و عملیات اجرایی ۲۰۰ خانه دیگر در حال انجام است.

وی بیان می کند: ۹۰۰ واحد مسکونی نیز در مراحل تشکیل پرونده، اخذ مجوز و تهیه نفشه و طراحی هستند. ۲۰ هزار و ۹۶۳ نفر در محله‌های فرسوده خیابان کیامرثی، رادک، سادات و لبنان زندگی می‌کنند.

راغ پور عنوان می کند: امسال برای نخستین بار مناطق مسکونی ۵۰۰ دستگاه، رزمندگان و ۱۰۸ دستگاه به مناطق احیای بافت فرسوده این شهر افزوده شده است.

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان اظهار داشت: برای نوسازی هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون ریال وام بانکی ارزان قیمت و ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.

وی تصریح می کند: تسهیلات بانکی با سه سال دوره تنفس، چهار درصد کارمزد و ۱۵ سال دوره بازپرداخت از مهمترین حمایت های دولت برای احیای بافت فرسوده این شهر است.

راغ پور تاکید می کند: جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر مشوق های ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.

وی ابراز می دارد :اجرای طرح های بازآفرینی شهری شامل فرهنگ سرا و مجتمع های تجاری از دیگر برنامه هایی است که در کنار نوسازی واحدهای مسکونی برای بهبود زندگی ساکنان این مناطق اجرا شده است.

وی زیباسازی، ایمن سازی و رونق اشتغال بخش مسکن در پروژه ملی نوسازی بافت فرسوده را از پیامدهای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان ذکر می کند.

طرح های بازآفرینی شهری

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان می گوید: بازگشایی رینگ معابر به عرض ۲۰ متر و طول یکهزار و ۶۰۰ متر از دیگر طرح های پیش بینی شده برای تغییر سیمای زندگی در مرکز شهرستان گچساران است که نوسازی واحدهای مسکونی را راحت تر کرده است.

برای اجرای این پروژه ۱۹۷ خانه در مسیر عملیاتی این طرح خریداری شده است. این طرح در چهار فاز پیش بینی شده که فاز نخست آن بهره برداری و در مجموع پروژه ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. امسال ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح پیش بینی شده است.

وی عنوان می کند: ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ۷۰ میلیارد ریال بودجه استانی برای این طرح در نظر گرفته شده است. ۳۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی برای بازگشایی طرح رینگ بافت فرسوده شهر دوگنبدان اختصاص یافته است و در صورت تحقق اعتبار استانی، این طرح تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری می رسد.

سرمایه گذاری برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۳۳ میلیارد ریال اعتبار برای پنج طرح بازآفرینی شهر دوگنبدان هزینه شده است.

پژمان نیک اقبالی می افزاید: این میزان اعتبار برای اجرای طرح های اتصال محله لبنان به سادات، پایگاه سلامت، پیاده رو سازی و آسفالت و کتابخانه عمومی محله رادک هزینه شد.

پایگاه سلامت محله رادک به مساحت ۳۵۰ متر مربع و اعتبار چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال، پیاده روسازی محله رادک با مساحت ۲۷۰ متر مربع و اعتبار سه میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال، آسفالت محله رادک با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار و ۲۲ هزار متر مربع، کتابخانه عمومی محله رادک با ۳۷۰ متر مربع مساحت و اعتبار چهار میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال و پل اتصال محله لبنان به سادات به ۲۷۰ متر مربع مساحت و هفت میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال از طرح های اجرا شده توسط دولت در مناطق کم برخوردار دوگنبدان در قالب بازآفرینی شهری است.

اکنون که شهروندان محله های دارای بافت فرسوده در شهر دوگنبدان طعن شیرین زندگی در خانه های ایمن را می چشند و فرزندانشان همچون فرزندان دیگر شهروندان دارای امکانات سالم تفریحی و اموزشی شده اند، می طلبد دولت برای اجرای ادامه طرح بازآفرینی شهری در شهر دوگنبدان همت بیشتری به خرج بدهد.

شهر دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران با ۱۰۶ هزار نفر جمعیت در ۱۵۷ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

ایرنا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman