تقویت تولید مسکن با دریافت مالیات

تقویت تولید مسکن با دریافت مالیات
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۴۹ | ۱۳۹۸/۰۴/۲۴

یک کارشناس بازار مسکن گفت: باید با استفاده از طرح‌های درست و همچنین واردکردن واحد‌های خالی از سکنه به بازار اجاره بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم.
به گزارش اخبار ساختمان، قیمت مسکن در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، که نقش دلالان و سوداگران در این بازار قابل انکار نیست به علاوه اخذ مالیات از واحد‌های خالی و سرمایه داران در این بخش تا حدودی می‌تواند موجب ساماندهی بازار مسکن شود.

به علاوه بخش عمده ساخت و ساز در کشور بر عهده بخش خصوصی است که سوداگران از این بخش موجب افزایش قیمت‌ها شده اند و با این وجود به نظر می‌رسد دولت امکان دخالت در این بازار با توجه به سهم بالای بخش خصوصی را ندارد.

این در حالی است که اخذ مالیات از سرمایه گذاران در بخش و ملاکان موجب می‌شود تا حدودی شرایط بازار ساماندهی شود، ولی طی چند سال اخیر هنوز سامانه املاک و مسکن برای شناسایی واحد‌های خالی از سکنه و ایجاد ابزار برای پرداخت مالیات ایجاد نشده است و در هر نوبت به زمان دیگری موکول می‌شود که با توجه به رشد کاذب در بخش مسکن به وقفه افتادن آن به نفع مصرف کنندگان و مستاجران نخواهد بود.

در رابطه محسن پروین پور کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: متأسفانه دولت در بازار مسکن نقشی ندارد و این در حالی است که بخش عمده‌ای از بخش خصوصی سوداگران و دلالان هستند و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در این بخش می‌شود.

وی درباره اینکه دولت باید بازار مسکن به ویژه حوزه ساخت و ساز را به تعاونی‌ها واگذار کند گفت: متأسفانه بساز و بفروش‌ها در بازار مسکن ورود پیدا کردند و همین موضوع باعث به هم خوردن تعادل بازار می‌شود بنابراین باید دولت این بازار را در اختیار خود مردم و یا تعاونی‌هایی که جنس مردم هستند واگذار کند.

این کارشناس بازار مسکن در خصوص دریافت مالیات از خانه‌های خالی و همچنین مالیات از عایدی مسکن بتواند تولید مسکن را تقویت و طرح مسکن استیجاری را به مرحله اجرایی برساند افزود: باید دولت طرح‌هایی مانند مسکن مهر را البته به شیوه درست و با مکان یابی دقیق اجرایی کند، زیرا که این طرح اگر به درستی اجرا می‌شد می‌توانست هم اکنون بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن اقشار ضعیف جامعه بر طرف کند.

پروین پور در توضیح شرایط بازار اجاره یادآور شد: باید با استفاده از طرح‌های درست و همچنین واردکردن واحد‌های خالی از سکنه به بازار اجاره بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم.

براساس این گزارش اما و اگرها و وقفه در دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه و ایجاد سامانه املاک و اسکان موجب شده تا سوداگری در این بازار بیشتر شود که در این راستا دولت و سازمان ذی ربط باید اقدامات اثر بخشی را برای ساماندهی این بازار انجام دهند تا شرایط برای قشر ضعیف جامعه و مستاجران سخت تر نشود.

میزان

برچسب ها:

مسکن ،مالیات ،قیمت ،تولید 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman