با دستور شهردار تهران انجام خواهد شد؛

برترین ساختمان‌های تهران معرفی می‌شوند

برترین ساختمان‌های تهران معرفی می‌شوند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۶ | ۱۳۹۹/۰۹/۱۲

شهردار تهران دستورالعملی را صادر کرد که بر مبنای آن ساختمان‌های پایتخت اعم از شخصی، عمومی، دولتی، تجاری، ‌اداری و شهری با توجه به معیارها و ملاک‌های مشخص و استانداردهای حوزه معماری و شهرسازی انتخاب و معرفی شود.
به گزارش اخبار ساختمان، قرار است برترین این ساختمان ها در گروه‌های مختلف و در قالب طرح جامع جایزه ساختمان برتر سال شهرداری تهران معرفی شوند.

جایزه ساختمان برتر با نظر هیأت داوری متخصص به ساختمان‌هایی تعلق خواهد گرفت که اصول مشخصی همچون تامین نیازهای فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، استفاده از منابع محلی و فناوری مناسب، خلاقیت، تاب‌آوری سازه‌ای و محیطی و کاربست اصول و ضوابط ایمنی مانند مسیر فرار ایمن، مصالح مقاوم در برابر حریق و دارای تأییدیه معتبر، اجرای تمهیدات ایمنی و استفاده از محصولات و تجهیزات ایمنی و استاندارد را به‌منظور پیشگیری از حوادث و حریق اجرا کرده باشند.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران می‌گوید: ساختمان‌ها براساس کالبد و عملکرد خود در قالب ۶دسته ساختمان مسکونی چهار یا پنج طبقه بررسی شده در کمیته‌های نمای ۲۲منطقه، مسکونی بلندمرتبه دارای ۱۲طبقه و بیشتر، کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی؛ کاربری‌های صنعتی و کارگاهی؛ کاربری‌های فرهنگی و گردشگری و در نهایت ساختمان‌های بازسازی یا مقاوم‌سازی‌ شده، تقسیم‌بندی خواهند شد.

مهدی صالحی افزوده: در دور اول این جشنواره ساختمان‌هایی بررسی خواهند شد که پایان کار خود را از سال ‌۹۵ تا ۹۹ دریافت کرده باشند.

به گفته صالحی و براساس دستورالعمل تدوین‌شده، در نهایت امتیازات نقدی و غیرنقدی مانند تخفیف در عوارض شامل حال ساختمان‌های منتخب شده و پلاک فلزی مخصوص ساختمان برتر، روی نمای این ساختمان‌ها نصب خواهد شد.

صالحی می‌گوید: در سال‌های گذشته نیز در مقاطعی، ساختمان‌های نمونه و منتخب به‌خصوص در حوزه نما، معرفی می‌شدند اما این طرح قرار است به‌صورت پایدار و همیشگی این روند را دنبال کند تا نقش مؤثری در ترویج الگوهای مناسب و استاندارد معماری و شهرسازی فراهم کند.

ارتقای کیفیت معماری و ترویج الگوهای مناسب و استاندارد در حوزه معماری ساختمان‌های تهران چندسالی است از سوی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری با جدیت بیشتری در پیش گرفته می‌شود تا جایی‌که از سال۹۳ کمیته‌های نما به‌صورت کاملا تخصصی، فعالیت خود را آغاز کردند تا تمام ساختمان‌ها اعم از شخصی، تجاری، اداری و... نما که یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان و چهره عمومی آن محسوب می‌شود را از تفاخر، تجمل و ناایمنی دور کرده و به استانداردهای شهرسازی نزدیک کنند.

شهردار تهران نیز در دستورالعمل صادرشده اظهار امیدواری کرده که ‌این طرح جامع جایزه ساختمان برتر سال شهرداری تهران بتواند در راستای ارتقای کیفیت معماری و فرهنگ عمل کند.

همچنین امتیازات نقدی و غیرنقدی مانند تخفیف در عوارض شامل حال ساختمان‌های منتخب شده و پلاک فلزی مخصوص ساختمان برتر، روی نمای این ساختمان‌ها نصب خواهد شد.

ایرنا

برچسب ها:

ساختمان های برتر 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman