راه حل هایی برای ساماندهی بازار اجاره
پایان خردادماه و آغاز تیرماه را همه بهعنوان فصل اجاره میشناسند، در این ماه مستأجران دو راه بیشتر ندارند، تمدید اجاره یا یافتن جای جدید بهدلیل افزایش کرایه از سوی موجران. امسال همراه با افزایش شدید قیمت مسکن، بسیاری از صاحب خانهها بیمحابا قیمت اجاره واحدهای مسکونی را افزایش داده ومستأجران را در برابر قیمتهای نجومی قرار دادهاند.
به گزارش اخبار ساختمان، با توجه به آغاز فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن و انجام بیشترین جابهجاییها در تابستان سیاستگذاران حوزه مسکن برای حمایت از مستأجران و ساماندهی بازاره اجاره، ۶ برنامه را در نظر گرفتهاند که برخی از این برنامهها نهایی شده و دولت بزودی آنها را ابلاغ میکند.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمار چند ساله تأکید دارد که «نرخ اجاره بها تابعی از نرخ تورم و مسکن است چون تحولات ۱۰ سال اخیر نشان میدهد همواره این دو شاخص در اجاره بها تأثیر داشتهاند. در سال ۹۲ که بیشترین میزان تولید مسکن را داشتهایم باز هم قیمت مسکن افزایش داشته است.»
با توجه به افزایش قیمت مسکن از ابتدای سال گذشته متولیان بخش مسکن طرحهایی را تدوین کردهاند تا با اجرای آنها بازار اجاره ساماندهی شود و مستأجران فشار کمتری را از اجاره مسکن متحمل شوند.
کمیته تعیین نرخ
کمیته تعیین نرخ اجاره بها نخستین برنامهای بود که مسئولان برای کنترل اجاره بها تدوین کردند. این برنامه در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است و کمیته تعیین نرخ رشد اجاره بها بزودی ایجاد میشود. به گفته وزیر راه و شهرسازی «اگر قرار باشد برای تصویب این لایحه مسیر مجلس را طی کنیم یک مسیر زمان بر خواهد بود به همین دلیل در تلاشیم تا این برنامه را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ببریم تا به بازار اجاره بها انضباط بدهیم.»
بر اساس این برنامه کمیته ۹ نفره برای اعلام نرخ اجاره بها تشکیل میشود که این کمیته در موضوع اجاره نرخگذاری نمیکند اما شاخص افزایش نرخ اجاره را مثل آنچه هر سال در مورد افزایش حقوق انجام میشود اعلام میکند. اعضای این کمیته متشکل از نمایندگان مجلس، شورای عالی استانها، دادستانی کل، بانک مرکزی و مشاوران املاک هستند که قرار است شاخص افزایش نرخ اجاره را در فروردین هر سال یعنی قبل از آغاز فصل جابهجایی اعلام کنند.
ساماندهی مشاوران املاک
ساماندهی مشاوران املاک یکی دیگر از برنامههای وزارت راه و شهرسازی است که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد تا حقوق موجر و مستأجر و کارگزاران این بخش حفظ شود. بر این اساس مهمترین چالش بازار مسکن وابستگی حقالزحمه مشاوران املاک به قیمت ملک مورد معامله است که این وابستگی منجر به تحریک مشاوراناملاک برای بالابردن قیمت با انگیزه افزایش حقالزحمه میشود.
از این رو، در طرح ۱۰ گانه مورد بررسی، مقرر شده ارتباط حقکمیسیون با قیمت قطع شود و دستمزد مشاوراناملاک براساس رتبهکیفی هر بنگاه که با توجه به ۱۱ آیتم، رتبهبندی میشود، مورد محاسبه قرار گیرد.
معافیت مالیاتی
معافیت مالیاتی مالکان در قالب طرح اصلاح تبصره ۱۱ ذیل ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم از دیگر برنامهها برای ساماندهی بازار اجاره است. طبق قانون مالیاتهای مستقیم از درآمد اجاره املاک، مستغلات خالی و نقل و انتقال املاک مالیات اخذ میشود که بنابر تصمیم متولیان بخش مسکن مالکانی که قرارداد اجاره بیش از یک سال امضا کنند و سقف اجاره بها را رعایت کنند مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. در واقع از ابزارهای مالیاتی بهعنوان مشوق مالکان استفاده خواهد شد.
بر اساس تبصره ۱۱ مالکان مجتمعهای مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی ساخته شده یا میشوند در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف است درغیر این صورت درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع ۱۵۰ متر مربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع ۲۰۰ متر مربع زیربنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف است.
تشویق صاحبخانهها طرح بخشودگی مالیاتی در واقع مشوقی است که دولت برای مالکان در نظر گرفته است. این مشوقها برای صاحبخانههایی است که قرارداد اجارههای بالای یکسال دارند و در تمدید قرارداد شاخصها را رعایت میکنند.
فریدون شیری یکی از خوانندگان روزنامه «ایران» نیز در راستای حمایت دولت از «صاحبخانههای خوب» پیشنهاد داده که برای مستأجرین خوش حساب و خوش اخلا ق امکانی وجود داشته باشد که بتوانند ۳ سال متوالی در یک واحد مسکونی زندگی کنند.
مؤسسات استیجاری
برنامه دوم ایجاد مؤسسات استیجاری برای نظم بخشیدن به بازار اجاره است. شرکتهای اجاره دهنده مسکن با هدف تعیین استانداردهایی برای قیمتگذاری مسکنهای اجارهای تشکیل میشود.برای تدوین این طرح وزارت راه و شهرسازی مدلهای مدیریتی بازار اجاره مسکن در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است.
سیاستگذاران معتقدند در شرایط کنونی که قرارداد اجاره فیمابین مالک آپارتمان و مستأجر تنظیم میشود، عملاً امکان نظارت دولتی بر قراردادها میسر نیست به همین دلیل مؤسسات استیجاری با تبعیت از قوانین یکسان تشکیل میشوند.
استارتاپ ها
استفاده از استارتاپها و دیتاهای شفاف راهکار دیگری برای ایجاد تعادل و کاهش قیمتها در بازار اجاره مسکن است. به گفته اصغر فرهادیه، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مبانی نظری نظام اجارهداری حرفهای تا یک ماه آینده نهایی میشود به همین منظور وزارت راه و شهرسازی جلسهای با استارتاپها به منظور دعوت از آنها برای ورود به راهاندازی اجارهداری حرفهای داشته است و در این جلسه خواستههایمان را مطرح کردیم.
به گفته فرهادیه «یکی از روشهای ساماندهی بازار اجاره بها از طریق استارتاپها است چون بستر مناسبی برای انتقال اطلاعات دارند و بهتر میتوانند به شفاف شدن قراردادهای اجاره کمک کنند.»
پرداخت تسهیلات رهن
پرداخت تسهیلات بهمنظور کمک به مستأجران برای پرداخت رهن برنامه دیگری است که بانک مسکن تدوین آن را در دست دارد. در طرح پیشنهادی بانک مسکن، بر اساس سازو کاری مستأجران میتوانند برای تأمین مبلغ رهن واحد استیجاری وام از بانک مسکن دریافت کنند. در واقع در بسته رونق که بانک مسکن برای این بخش تدوین کرده است، علاوه بر خرید و فروش برای نخستین بار به بحث رهن و اجاره هم توجه شده است. در قالب این طرح، راهاندازی حساب تعویض رهن و اجاره پیشبینی شده است.
آنطور که مجتبی عزیزیان، عضو هیأت مدیره بانک مسکن در گفتوگو با «ایران» اعلام کرده بود «در قالب این طرح، راهاندازی حساب تعویض رهن و اجاره پیشبینی شده است که در مرحله اول در بازار پول و در مرحله بعد بهعنوان محصول بازارسرمایه قابل ارائه خواهد بود. یکی از مهمترین مشکلات، تطابق نداشتن مبلغ رهن و اجاره برای مستأجران است.
تاکنون نرخ تبدیل رهن به اجاره ۳ درصد بوده که نرخ مؤثر آن به ۳۶ درصد میرسد. اما نرخ تأمین مالی بانکی ۱۸ درصد است. در این حساب مستأجران میتوانند رهن و اجاره را به هم تبدیل کنند. کسی که دنبال کسب سود است، یونیت یا برگه سهامداری حساب را خریداری میکند و مستأجرانی که قدرت پرداخت اجاره دارند اما نمیتوانند رهن بپردازند، اوراق ودیعه مسکن را خریداری و بانک مبلغ رهن مورد نیاز را به آنها تسهیلات میدهد.
هزینه تأمین مالی این روش حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد است که مقایسه آن با هزینه تبدیل رهن به اجاره یعنی ۳۶ درصد حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد ارزانتر تمام میشود. البته در زمینه قوانین مالیاتی برای کاهش هزینه مستأجران نیز در طرح رونق مسکن دیده شده که هماکنون در دستور کار وزارت اقتصاد است که باعث میشود تأثیرتقاضای سفته بازانه در بازار مسکن کاهش یابد.»
در ۶ طرحی که دولت برای ساماندهی بازار اجاره تدوین کرده است حفظ ثبات در این بازار را مورد توجه قرار داده است. دولت قصد مداخله مستقیم در بازار اجاره را ندارد، اما با این طرحها قرار است اجاره ملک از قوانین ثابتی تبعیت کند. برای مثال اگر امکانات ملک امسال نسبت به سال گذشته تغییر نکرده باشد اجاره آن نباید نسبت به سال قبل بهصورتی غیرمعمول افزایش یابد.
بازار اجاره
آخرین آمار مربوط به بازار اجاره که بانک مرکزی منتشر کرد نشان میدهد در خردادماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۳ و ۲۰.۷ درصد رشد دارد. در بازار مسکن قیمت گذاریهای غیرمنطقی موجب شده بستری فراهم شود تا بسیاری از خانهها با قیمتهای غیرواقعی و نجومی برای اجاره وارد بازار شوند.
اما وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامههای دولت برای بازار اجاره گفت: «برای ساماندهی وضعیت بازار اجاره با توجه به قانون اجارهداری حرفهای، در تلاشیم تا این وضعیت را سامان دهیم چون نمیتوانیم نسبت به مطالبه مردم بیتفاوت باشیم.»
ایرنا
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمار چند ساله تأکید دارد که «نرخ اجاره بها تابعی از نرخ تورم و مسکن است چون تحولات ۱۰ سال اخیر نشان میدهد همواره این دو شاخص در اجاره بها تأثیر داشتهاند. در سال ۹۲ که بیشترین میزان تولید مسکن را داشتهایم باز هم قیمت مسکن افزایش داشته است.»
با توجه به افزایش قیمت مسکن از ابتدای سال گذشته متولیان بخش مسکن طرحهایی را تدوین کردهاند تا با اجرای آنها بازار اجاره ساماندهی شود و مستأجران فشار کمتری را از اجاره مسکن متحمل شوند.
کمیته تعیین نرخ
کمیته تعیین نرخ اجاره بها نخستین برنامهای بود که مسئولان برای کنترل اجاره بها تدوین کردند. این برنامه در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است و کمیته تعیین نرخ رشد اجاره بها بزودی ایجاد میشود. به گفته وزیر راه و شهرسازی «اگر قرار باشد برای تصویب این لایحه مسیر مجلس را طی کنیم یک مسیر زمان بر خواهد بود به همین دلیل در تلاشیم تا این برنامه را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ببریم تا به بازار اجاره بها انضباط بدهیم.»
بر اساس این برنامه کمیته ۹ نفره برای اعلام نرخ اجاره بها تشکیل میشود که این کمیته در موضوع اجاره نرخگذاری نمیکند اما شاخص افزایش نرخ اجاره را مثل آنچه هر سال در مورد افزایش حقوق انجام میشود اعلام میکند. اعضای این کمیته متشکل از نمایندگان مجلس، شورای عالی استانها، دادستانی کل، بانک مرکزی و مشاوران املاک هستند که قرار است شاخص افزایش نرخ اجاره را در فروردین هر سال یعنی قبل از آغاز فصل جابهجایی اعلام کنند.
ساماندهی مشاوران املاک
ساماندهی مشاوران املاک یکی دیگر از برنامههای وزارت راه و شهرسازی است که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد تا حقوق موجر و مستأجر و کارگزاران این بخش حفظ شود. بر این اساس مهمترین چالش بازار مسکن وابستگی حقالزحمه مشاوران املاک به قیمت ملک مورد معامله است که این وابستگی منجر به تحریک مشاوراناملاک برای بالابردن قیمت با انگیزه افزایش حقالزحمه میشود.
از این رو، در طرح ۱۰ گانه مورد بررسی، مقرر شده ارتباط حقکمیسیون با قیمت قطع شود و دستمزد مشاوراناملاک براساس رتبهکیفی هر بنگاه که با توجه به ۱۱ آیتم، رتبهبندی میشود، مورد محاسبه قرار گیرد.
معافیت مالیاتی
معافیت مالیاتی مالکان در قالب طرح اصلاح تبصره ۱۱ ذیل ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم از دیگر برنامهها برای ساماندهی بازار اجاره است. طبق قانون مالیاتهای مستقیم از درآمد اجاره املاک، مستغلات خالی و نقل و انتقال املاک مالیات اخذ میشود که بنابر تصمیم متولیان بخش مسکن مالکانی که قرارداد اجاره بیش از یک سال امضا کنند و سقف اجاره بها را رعایت کنند مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. در واقع از ابزارهای مالیاتی بهعنوان مشوق مالکان استفاده خواهد شد.
بر اساس تبصره ۱۱ مالکان مجتمعهای مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی ساخته شده یا میشوند در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف است درغیر این صورت درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع ۱۵۰ متر مربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع ۲۰۰ متر مربع زیربنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف است.
تشویق صاحبخانهها طرح بخشودگی مالیاتی در واقع مشوقی است که دولت برای مالکان در نظر گرفته است. این مشوقها برای صاحبخانههایی است که قرارداد اجارههای بالای یکسال دارند و در تمدید قرارداد شاخصها را رعایت میکنند.
فریدون شیری یکی از خوانندگان روزنامه «ایران» نیز در راستای حمایت دولت از «صاحبخانههای خوب» پیشنهاد داده که برای مستأجرین خوش حساب و خوش اخلا ق امکانی وجود داشته باشد که بتوانند ۳ سال متوالی در یک واحد مسکونی زندگی کنند.
مؤسسات استیجاری
برنامه دوم ایجاد مؤسسات استیجاری برای نظم بخشیدن به بازار اجاره است. شرکتهای اجاره دهنده مسکن با هدف تعیین استانداردهایی برای قیمتگذاری مسکنهای اجارهای تشکیل میشود.برای تدوین این طرح وزارت راه و شهرسازی مدلهای مدیریتی بازار اجاره مسکن در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است.
سیاستگذاران معتقدند در شرایط کنونی که قرارداد اجاره فیمابین مالک آپارتمان و مستأجر تنظیم میشود، عملاً امکان نظارت دولتی بر قراردادها میسر نیست به همین دلیل مؤسسات استیجاری با تبعیت از قوانین یکسان تشکیل میشوند.
استارتاپ ها
استفاده از استارتاپها و دیتاهای شفاف راهکار دیگری برای ایجاد تعادل و کاهش قیمتها در بازار اجاره مسکن است. به گفته اصغر فرهادیه، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مبانی نظری نظام اجارهداری حرفهای تا یک ماه آینده نهایی میشود به همین منظور وزارت راه و شهرسازی جلسهای با استارتاپها به منظور دعوت از آنها برای ورود به راهاندازی اجارهداری حرفهای داشته است و در این جلسه خواستههایمان را مطرح کردیم.
به گفته فرهادیه «یکی از روشهای ساماندهی بازار اجاره بها از طریق استارتاپها است چون بستر مناسبی برای انتقال اطلاعات دارند و بهتر میتوانند به شفاف شدن قراردادهای اجاره کمک کنند.»
پرداخت تسهیلات رهن
پرداخت تسهیلات بهمنظور کمک به مستأجران برای پرداخت رهن برنامه دیگری است که بانک مسکن تدوین آن را در دست دارد. در طرح پیشنهادی بانک مسکن، بر اساس سازو کاری مستأجران میتوانند برای تأمین مبلغ رهن واحد استیجاری وام از بانک مسکن دریافت کنند. در واقع در بسته رونق که بانک مسکن برای این بخش تدوین کرده است، علاوه بر خرید و فروش برای نخستین بار به بحث رهن و اجاره هم توجه شده است. در قالب این طرح، راهاندازی حساب تعویض رهن و اجاره پیشبینی شده است.
آنطور که مجتبی عزیزیان، عضو هیأت مدیره بانک مسکن در گفتوگو با «ایران» اعلام کرده بود «در قالب این طرح، راهاندازی حساب تعویض رهن و اجاره پیشبینی شده است که در مرحله اول در بازار پول و در مرحله بعد بهعنوان محصول بازارسرمایه قابل ارائه خواهد بود. یکی از مهمترین مشکلات، تطابق نداشتن مبلغ رهن و اجاره برای مستأجران است.
تاکنون نرخ تبدیل رهن به اجاره ۳ درصد بوده که نرخ مؤثر آن به ۳۶ درصد میرسد. اما نرخ تأمین مالی بانکی ۱۸ درصد است. در این حساب مستأجران میتوانند رهن و اجاره را به هم تبدیل کنند. کسی که دنبال کسب سود است، یونیت یا برگه سهامداری حساب را خریداری میکند و مستأجرانی که قدرت پرداخت اجاره دارند اما نمیتوانند رهن بپردازند، اوراق ودیعه مسکن را خریداری و بانک مبلغ رهن مورد نیاز را به آنها تسهیلات میدهد.
هزینه تأمین مالی این روش حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد است که مقایسه آن با هزینه تبدیل رهن به اجاره یعنی ۳۶ درصد حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد ارزانتر تمام میشود. البته در زمینه قوانین مالیاتی برای کاهش هزینه مستأجران نیز در طرح رونق مسکن دیده شده که هماکنون در دستور کار وزارت اقتصاد است که باعث میشود تأثیرتقاضای سفته بازانه در بازار مسکن کاهش یابد.»
در ۶ طرحی که دولت برای ساماندهی بازار اجاره تدوین کرده است حفظ ثبات در این بازار را مورد توجه قرار داده است. دولت قصد مداخله مستقیم در بازار اجاره را ندارد، اما با این طرحها قرار است اجاره ملک از قوانین ثابتی تبعیت کند. برای مثال اگر امکانات ملک امسال نسبت به سال گذشته تغییر نکرده باشد اجاره آن نباید نسبت به سال قبل بهصورتی غیرمعمول افزایش یابد.
بازار اجاره
آخرین آمار مربوط به بازار اجاره که بانک مرکزی منتشر کرد نشان میدهد در خردادماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۳ و ۲۰.۷ درصد رشد دارد. در بازار مسکن قیمت گذاریهای غیرمنطقی موجب شده بستری فراهم شود تا بسیاری از خانهها با قیمتهای غیرواقعی و نجومی برای اجاره وارد بازار شوند.
اما وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامههای دولت برای بازار اجاره گفت: «برای ساماندهی وضعیت بازار اجاره با توجه به قانون اجارهداری حرفهای، در تلاشیم تا این وضعیت را سامان دهیم چون نمیتوانیم نسبت به مطالبه مردم بیتفاوت باشیم.»
ایرنا
تازهترین اخبار ساختمان
شرط ثبات و کنترل بازار مسکن در میان مدت چیست؟
کاهش قیمت آهن آلات در پس لرزه های ارزی
لزوم تسریع در اهدای زمین طرح نهضت ملی مسکن
بهره برداری از 500 هزار مسکن در طرح ملی مسکن
شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
مروری بر بازار مسکن در شهر جدید پردیس
لزوم افزایش تراکم ساختمانی در خراسان شمالی
ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان
ایجاد 57 شهرک در کشور مصوب شده است
اجرا 20 هزار میلیارد تومان پروژه در سازمان ملی مسکن
ساخت 100 هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
اخذ سند 171 هکتاری اراضی ملی گل خندان
بررسی دغدغه مهندسان برای تعرفه خدمات مهندسی
مصوبات مجلس در طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن
مهمترین تفاوتهای ورق سیاه فولاد مبارکه و گیلان
پربازدیدترین اخبار
ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان
ایجاد 57 شهرک در کشور مصوب شده است
قیمت واقعی مسکن در سال های اخیر چقدر رشد کرده است؟
لزوم افزایش تراکم ساختمانی در خراسان شمالی
مروری بر بازار مسکن در شهر جدید پردیس
بهره برداری از 500 هزار مسکن در طرح ملی مسکن
شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
لزوم تسریع در اهدای زمین طرح نهضت ملی مسکن
کاهش قیمت آهن آلات در پس لرزه های ارزی
شرط ثبات و کنترل بازار مسکن در میان مدت چیست؟
مدت زمان صدور پروانه ساختمانی همچنان بالاست
آغاز نوسازی 150 هزار واحد مسکونی در کشور
اجاره بها در سال جاری افزایش می یابد؟
پیام تورم اجاره مسکن به دولت و مجلس چیست؟
کابینت های مد 1403: ترندها و ایده های نو برای آشپزخانه ای زیبا