رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان تشریح کرد:

کنترل بازار اجاره چگونه امکان پذیر است؟

کنترل بازار اجاره چگونه امکان پذیر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۶ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۳

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت: دولت می تواند در بحث رهن و اجاره قیمت ها را کنترل کند، چراکه زیرساخت های آن وجود دارد و دولت هر ساله می تواند برای دفاع از حقوق مستاجران قبل از شروع فصل رهن و اجاره از ابتدای خرداد و تا انتهای شهریور ماه درصد افزایش را به صورت قانونی ابلاغ کند و ضمانت اجرایی آن را به قوه قضاییه دهد.
به گزارش اخبار ساختمان، رسول جهانگیری در خصوص قیمت افسارگسیخته رهن و اجاره بها در اصفهان، اظهار کرد: اگرچه بهای رهن و اجاره بها در کشور و اصفهان عجیب است، اما مصوبه ستاد کرونا کشور به متعادل شدن قیمت اجاره بها در اصفهان بسیار کمک کرده است و اعلام برخی قیمت ها، موارد انگشت شماری است که با آن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه تابستان امسال بیشتر مستاجران با مالکان خود تنظیم قرارداد کرده اند، افزود: پیشنهاد اولیه توافق مالک و مستاجر و لغو نکردن قرارداد توسط مالک در دوران کرونا از سوی اتاق اصناف اصفهان به استانداری داده که در ستاد کرونا استان تصویب و سپس به ستاد کرونا کشور ارجاع داده شد که با برخی اصلاحات امسال در سراسر کشور اجرا شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند قیمت زمین و مسکن را کنترل کند زیرا به نوعی در حیطه اختیارش نیست، اظهار کرد: با این وجود دولت می تواند در بحث رهن و اجاره قیمت ها را کنترل کند، چراکه زیرساخت های آن وجود دارد و دولت هر ساله می تواند برای دفاع از حقوق مستاجران قبل از شروع فصل رهن و اجاره از ابتدای خرداد و تا انتهای شهریور ماه درصد افزایش را به صورت قانونی ابلاغ کند و ضمانت اجرایی آن را به قوه قضاییه دهد.

وی تاکید کرد: در این شرایط هیچ صاحبخانه ای اجازه افزایش بی رویه نرخ بالای اجاره بها را نخواهد داشت و هر مستاجری بخواهد قراردادش را تمدید کند، قرارداد قبلی وی باید مبنا قرار گیرد، بنابراین اگر این مصوبه سال آینده به صورت قانونی پیاده سازی شود، تا ۸۰ درصد می توانیم جامعه مستاجران را حمایت کنیم تا دیگر شاهد قیمت افسارگسیخته اجاره بها در جامعه نباشیم.

جهانگیری تصریح کرد: در حال حاضر خوشبختانه با مصوبه ستاد ملی کرونا بیش از ۷۰ درصد مستاجران با مالکان خود و برعکس توافق کرده اند.

وی همچنین در خصوص قانون مالیات بر خانه های خالی بر بهبود شرایط اجاره مسکن، اظهار کرد: اگر این قانون به درستی اجرا شود سطح عرضه بیشتری خواهیم داشت، اما هنوز زیرساخت های آن به طور کامل مهیا نیست و وعده های وزارت راه و شهرسازی به نوعی بر روی کاغذ است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت: حدود هشت سال پیش قرار شد این قانون پیاده سازی شود و حتی مصوبه قانونی آن مطرح شد، که متاسفانه پیاده سازی نشد، البته اجرای چنین طرح بزرگی نیازمند زیرساخت های خاص خود است.

ایسنا

برچسب ها:

بازار اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman