ملاک قیمت‌گذاری سیمان چیست؟

ملاک قیمت‌گذاری سیمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۷ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۰

سیمان محصول ساختمانی حجیم با قیمت پایین است که نرخ حمل‌ونقل تاثیر بسزایی بر قیمت فروش نهایی آن دارد. در چند ماه گذشته و با رشد قابل‎توجه کرایه‌های حمل‌ونقل، این محصول با قیمت بالاتری به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.
به گزارش اخبار ساختمان، در چند مدت اخیر، تقاضا برای سیمان افزایش پیدا کرده که این رشد تقاضا در سایه افزایش قابل ‎توجه قیمت سایر محصولات ساختمانی مانند گچ، آهک و فولاد، ایجاد شده است.

در چنین شرایطی، سازندگان از سیمان بیشتری در فرآیند ساخت‌وساز استفاده کنند تا هزینه تمام‎شده کاهش یابد.

در همین حال، توان تولید سیمان کشور به مراتب بالاتر از نیاز به این محصول ساختمانی است، بنابراین کمبودی در میزان تولید این محصول وجود ندارد. با وجود تمام فشارهایی که بر این صنعت تحمیل شده، میزان تولید این محصول ساختمانی در ماه‌های گذشته افزایشی بوده است.

تولیدکنندگان سیمان این محصول ساختمانی را درب کارخانه و با قیمت مصوب به عوامل توزیع می‌فروشند.

عوامل توزیع نیز هزینه‌های متعددی مانند هزینه حمل، هزینه بارگیری و تخلیه و... را متحمل می‌شوند و درنهایت محصول نهایی را با قیمتی مشخص به فروش می‌رسانند. درنتیجه بسته به مسافت مسیر، قیمت نهایی آن بیشتر خواهد بود.

بنابراین تعیین سقف قیمتی بدون توجه به دلایل رشد آن، اقدامی منطقی نیست. به‌علاوه آنکه سرکوب قیمتی زمینه متضرر شدن عاملان فروش و توزیع‌کنندگان را به‌دنبال دارد و نتیجه عکس خواهد داشت.

درواقع قیمت تمام‎شده سیمان برای مصرف‌کننده نهایی در نقاط مختلف کشور متفاوت خواهد بود. درنتیجه می‌توان قیمت این محصول ساختمان را منطقه‌ای اعلام کرد. بدین ترتیب چالش‌های کنونی و شائبه‌‌هایی که درباره رشد قیمت آن مطرح می‌شود، برطرف می‌شوند.

گفتنی است سرانه مصرف سیمان در تهران به مراتب بیشتر از تولید این محصول ساختمانی در اطراف این شهر است. یعنی باید مابقی نیاز به سیمان از استان‌های همجوار تامین شود. بدین ترتیب طبیعی است وقتی بخشی از این سیمان از مسافت دور تامین می‌شود، قیمت تمام‎شده آن افزایش خواهد یافت. پس مسئولان باید دقت کنند که در موارد متعددی بحث سودجویی مطرح نیست، بلکه توزیع‌کنندگان تنها به‎دنبال تامین هزینه‌های خود هستند.

افزایش فشار هم مشکلی را برطرف نمی‌کند و فقط از میزان تولید و حمل سیمان می‌کاهد. درنتیجه نه‌تنها چالش‌های این حوزه برطرف نمی‌شود، بلکه بیش از پیش افزایش می‌یابند.

روزگار معدن

برچسب ها:

قیمت سیمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman