طی هفت سال گذشته انجام شده است؛

ساخت بیش از هزار مسکن روستایی در یزد

ساخت بیش از هزار مسکن روستایی در یزد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۴ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۵

ساخت و مقاوم‌سازی مسکن مناطق روستایی با تسهیلات ارزان قیمت، انگیزه مهاجرت معکوس به این مناطق را افزایش داده، اجرای این طرح زمینه‌ساز ساخت ۹ هزار واحد مسکن روستایی در استان یزد را در هفت سال اخیر به دنبال داشته است.
به گزارش اخبار ساختمان، ساخت و ساز مسکن به دلیل فعال سازی صنایع مختلف مرتبط با این صنعت، نشان دهنده رونق اقتصادی است و علاوه بر آن زمینه ساز تأمین یکی از اساسی ترین نیازهای شهروندان نیز می شود، بر این اساس بخش مسکن به عنوان یکی از فصول اساسی و اولویت دار برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور در نظر گرفته شده، از طرف دیگر روستاها مرکز تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع دستی کشور محسوب می شوند که سهم عمده ای را در تولیدات سایر بخش ها و اشتغال بر عهده دارند و بسترسازی برای ماندگاری ساکنان این مناطق به رونق تولید کمک شایانی می کند.

کم توجهی به ارتقاء شرایط زندگی در مناطق روستایی، باعث تشدید روند مهاجرت به شهرها شده و اقتصاد جامعه را با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد، همچنین در مناطق روستایی به علت کم بودن درآمد روستاییان، بهسازی سکونتگاه‌های روستایی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته به کُندی انجام می شود بر این مبنا در صورت وقوع حوادث طبیعی، زیان بسیاری به ساکنان این مناطق وارد خواهد شد که حمایت دولت در بهسازی و بازسازی مساکن روستایی تاثیر بسزایی در جلوگیری از ماجرت روستائیان به شهرها دارد.

مسکن روستایی محلی برای زندگی، کار و تولید

از دیدگاه اقتصادی ارتقا کیفیت مسکن روستایی بر سرمایه گذاری، تولید و اشتغال روستا اثرگذار است، پیشینه مشارکت روستاییان در ساخت مسکن و وجود نیروی کار ساده و نیمه ماهر و دسترسی به زمین ارزان، امکان ساخت مسکن را با هزینه کم فراهم می کند، تقویت و توسعه مسکن روستایی باعث ارتقا کیفیت زندگی، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه روستا و تنوع بخشیدن به اقتصاد روستا، افزایش درآمدها و کاهش فقر و در نتیجه محرومیت زدایی می شود.

مهمترین فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اجرای طرح های تامین مسکن محرومان، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، تهیه و اجرای طرح هادی روستایی و صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری بوده است، براساس آمار موجود، بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم احداث و به بهره‌برداری رسیده، همچنین دولت دوازدهم در بودجه سال ۱۳۹۹ نیز همچون سنوات گذشته، منابع مالی خوبی را برای کمک به بازسازی مسکن روستایی اختصاص داده تا نشان دهد عزم دولت برای ساماندهی و بهبود وضعیت در این حوزه جدی است.

ساخت افزون بر ۹ هزار مسکن روستایی در استان یزد

مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد با تبیین توجه ویژه دولت تدیبر و امید به زندگی روستایی گفت: در هفت سال گذشته در استان ۹ هزار و ۱۴۲ قطعه زمین به منظور ساخت مسکن مناسب به متقاضیان روستایی واگذار و با ارائه تسهیلات ساخته شده است.

علیرضا قربانیان یکی از مهمترین فعالیت های عمرانی بنیاد مسکن در استان را اجرای طرح هادی روستایی دانست وافزود: در این دولت مطالعات این طرح در ۱۶۵ روستای استان انجام و ۵۲۹ پروژه در قالب این طرح در ۱۰۸ روستای استان اجرا شد.

وی اضافه کرد: طرح هادی طرحی است که به منظور هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد زمینه برای توسعه و عمران روستاها، ارائه تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستائیان، تامین عادلانه امکانات از طریق پیش بینی زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری و کشاورزی و نیز سایر نیازمندیهای عمومی روستایی اجرا می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد طرح هادی روستایی را الگویی کامل برای توسعه مناطق روستایی دانست و خاطرنشان کرد: در هفت سال اخیر ۷۷۱ هکتار تملک زمین برای ساخت و ساز مسکن روستایی برای افراد فاقد مسکن در استان واگذار شده است.

وی از صدور ۱۱ هزار و ۷۰۰ سند روستایی و سه هزار و ۴۹۴ سند شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در دولت تدبیر و امید خبرداد و اظهار داشت: هدف از سنددار کردن واحدهای مسکونی شهری و روستایی، ساماندهی و تثبیت نظام مالکیت زمین‌های روستایی، کاهش و رفع اختلافات حقوقی ، امکان بهره گیری از تسهیلات بانکی ، کمک به توسعه روستایی و فراهم کردن بستر قانونی برای استفاده از خدمات است.

این مسوول گفت: در این دولت چهار هزار و ۲۶۹ واحد مسکن روستایی با دریافت تسهیلات ارزان قیمت، در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی نوسازی و مقاوم سازی شد که برای این واحدها از ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

قربانیان خاطرنشان کرد: همچنین ۵۵۸ واحد مسکونی با ارائه تسهیلات قرض الحسنه تعمیر و تکمیل شد که میزان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن روستایی را به طور میانگین برای هر واحد مسکونی۲۰ تا ۶۰ میلیون ریال بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین ارائه تسهیلات بلاعوض به واحدهای نیمه تمام مسکن روستایی ۵۱۲ فقره در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت شد که این تسهیلات از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد با بیان اینکه ساخت مسکن شهری در دولت تدبیر و امید رونق گرفت گفت: در این مدت یکهزار و ۴۳۸ واحد با تسهیلات ارزان قیمت ساخته شده که این آمار نسبت به دوره‌های گذشته با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

دیدگاه روستاییان در خصوص اقدامات دولت در حوزه مسکن

یکی از ساکنان روستاهای یزد گفت: در سال‌های گذشته برخی روستاها به مخروبه تبدیل شده بود که اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در روستاها فرصتی برای بازگشت اهالی به مناطق روستایی فراهم آورد.

علی حسینی افزود: در گذشته روستائیان به دلیل نداشتن سند واحدهای مسکونی و ارزان قیمت بودن زمین‌های کشاورزی حتی از گرفتن تسهیلات بانکی محروم بودند اما اقدامات دولت لازم برای ارتقا وضعیت روستاها و کارآفرینی را فراهم کرده است.

یکی دیگر از ساکنان مناطق روستایی یزد گفت: دولت‌ها تلاش‌هایی را برای ماندگاری بهره برداران در روستاها انجام داده‌ اند که در برخی مناطق مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را شاهد هستیم.

فاطمه دهقانی افزود: اجرای طرح هادی ، تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن و بازسازی و مقاوم سازی خانه های روستاییان از اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در روستای ما بوده که باعث بازگشت تعدادی از ساکنان این روستا شده است.

براساس سرشماری سال ۹۵ از یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت استان یزد، ۸۷ درصد آنها در ۲۱ شهر و بقیه در روستا و آبادی زندگی می کنند.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن روستایی ،یزد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman