رواج پدیده پشت‌بام فروشی در مشهد

رواج پدیده پشت‌بام فروشی در مشهد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۸ | ۱۳۹۹/۰۵/۱۴

یکی از معضلاتی که تازگی در مشهد رواج پیدا کرده پدیده فروش پشت‌بام خانه برای ساخت یک طبقه روی آن است. در این جریان مالک که به دنبال منفعت و سود خود است پشت‌بام منزلش را می‌فروشد و خریدار پشت‌بام آن را می‌سازد.
به گزارش اخبار ساختمان، یکی از معضلاتی که تازگی در مشهد رواج پیدا کرده پدیده فروش پشت‌بام خانه برای ساخت یک طبقه روی آن است. در این جریان مالک که به دنبال منفعت و سود خود است پشت‌بام منزلش را می‌فروشد و خریدار پشت‌بام آن را می‌سازد. حال اینکه ممکن است منزل استحکام بنای کافی نداشته و با زلزله کوچکی خانه فرو ریزد و شاهد فوت بسیاری از شهروندانمان باشیم!

«طبرسی شمالی، رسالت شمالی، بهمن و...» محله‌هایی هستند که به دلیل گستردگی و سکونت جمع زیادی از همشهریان پشت‌بام فروشی در آن‌ها رونق دارد. فقط کافی است سری به سایت‌های خرید و فروش یا بنگاه‌های املاک بزنید تا از نزدیک شاهد خرید و فروش این پشت‌بام‌های نه‌چندان ارزان شوید؛ البته این پدیده هنوز کل منطقه را در بر نگرفته و برخی محلات را درگیر کرده است. قیمت‌ها نیز بر اساس نوع طبقه، متراژ خیابان، نزدیکی به خیابان اصلی، نزدیکی به ایستگاه مترو و اتوبوس و نزدیکی به ابتدای بولوار متفاوت می‌شود.

یکی از شهروندان محله طبرسی شمالی که شاهد عینی خرید و فروش پشت‌بام بود، می‌گوید: حقیقتا افرادی که پشت‌بام را می‌خرند به دنبال سود هستند و آماری که من گرفته‌ام سود چربی هم دارد فقط باید پیچ و خم کار را بدانی و طبق همان عمل کنی!

شیوه پشت‌بام سازی را که می‌پرسم حیدری در پاسخ می‌گوید: بلافاصله بعد از اینکه پشت‌بام را می‌خرند شبانه مصالح می‌ریزند، تعدادی کارگر و بنّا می‌گیرند و به‌سرعت، قبل از اینکه پلیس ساختمان متوجه شود دیوار‌ها را بالا می‌برند. برای اینکه سود بهتری بکنند خیلی استحکام خانه برایشان اهمیت ندارد و زیاد خرج نمی‌کنند چراکه چیزی برایشان باقی نمی‌ماند. دیوارها، سقف و آهن را با مصالح ارزان قیمت کار می‌کنند در مقابل برای اینکه مشتری جذب کنند داخل خانه را شیک می‌سازند. کف سرامیک یا پارکت ارزان قیمت، کابینت ام. دی. اف، نور مخفی، حمام مستر و .... این موارد خرج آن‌چنانی ندارد تنها شاید با ۲۰ میلیون تومان یا کمتر، بیشترین سود را می‌برند.

حیدری در پایان صحبت‌هایش نکته عجیبی به نقل از بنگاه‌داران و فروشندگان مطرح و بیان می‌کند: متأسفانه خریداران ظاهربین هستند به استحکام بنا هیچ توجهی ندارند از طرفی در بین بنگاه‌داران و فروشندگان جا افتاده که خانه‌های این محله به هم چسبیده‌اند و همین امر استحکام بنا را بالا برده و در صورت وقوع زلزله خانه‌ها یکدیگر را نگاه می‌دارند و نمی‌گذارند تخریب شود!

شهرداری منطقه ما هم از این موضوع اطلاعات دقیقی دارد. حجت فرقانی، شهردار منطقه ۳، درباره این معضل می‌گوید: مدتی است که در شهر مشهد و به ویژه مناطق کم برخوردار با پدیده «بام فروشی» مواجه هستیم؛ پدیده‌ای که هر چند در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه‌نشین اتفاق می‌افتد؛ اما از لحاظ قیمت، خیلی هم ارزان قیمت نیستند و به گفته کارشناسان حقوقی، یکی از دلایل روی آوردن عده‌ای سودجو به پشت‌بام فروشی شفاف نبودن قانون در این‌باره است.

شهردار منطقه ۳ ادامه می‌دهد: از آنجا که منطقه ۳ مشهد بیشترین حاشیه نشینی را در بین مناطق دارد مدتی است که با «بام فروشی» مواجه شده و هم اکنون این پدیده در برخی از محلات حاشیه‌نشین منطقه کاملا مشاهده می‌شود و تازگی به دلیل افزایش چشمگیر قیمت مسکن و اجاره بها، این موضوع تشدید شده است و احتمال گسترش آن به دیگر مناطق نیز دور از ذهن نیست.

وی می‌افزاید: در حوزه اجاره‌نشینی نیز با افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر، شاهد افزایش چشمگیر نرخ اجاره بها بوده‌ایم، از این رو خانواده‌های با درآمد پایین در عمل نمی‌توانند به اجاره مسکن مناسب اقدام کنند، بنابراین مجبور خواهند شد به مناطق حاشیه‌ای و ارزان‌تر نقل مکان و در آنجا خانه اجاره کنند.

فرقانی نسبت به بروز پدیده جدید پشت‌بام فروشی در منطقه ۳ مشهد هشدار می‌دهد و می‌گوید: متأسفانه با افزایش نرخ اجاره‌بها، افراد کم بضاعت مجبور هستند به شرایط ویژه و غیرقابل قبولی مانند حاشیه‌نشینی در اطراف شهر یا پدیده‌های جدید مانند پشت‌بام نشینی و زندگی در کانکس در پشت‌بام خانه‌ها تن دهند؛ البته این مسائل بیشتر در رسانه‌ها مطرح شده و باید بحث و بررسی شود.

وی اظهار می‌کند: در واقع شهرداری به دلیل خلاء قانونی، هیچ اقدامی نمی‌تواند در این راستا انجام دهد و تنها کاری که می‌تواند بکند، این است که به محل ساخت‌وساز غیرمجاز مراجعه کند و با دخالت نیروی انتظامی، وسایل سازندگان را جمع یا بعد از وقوع تخلف به کمیسیون ماده ۱۰۰ گزارش دهد.

شهردار منطقه ۳ مشهد از جمله محلاتی را که با این معضل دست به گریبان هستند؛ محلات طبرسی شمالی، رسالت شمالی و بولوار ۲۲ بهمن معرفی می‌کند و می‌گوید: این یک موضوع جدی در شهر است که اگر از آن غفلت شود بعد از مدتی به یک فاجعه تبدیل خواهد شد.

شهرآرا نیوز

برچسب ها:

پشت بام فروشی ،مشهد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman