اما و اگرهای طرح مالیات بر خانه‌های خالی

اما و اگرهای طرح مالیات بر خانه‌های خالی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۹ | ۱۳۹۹/۰۴/۳۰

یک کارشناس اقتصادی گفت: قطعا طرح مالیات بر خانه‌های خالی در این برهه زمانی روند بهتری نسبت به گذشته طی خواهد کرد، مطالبه عمومی نیز در این زمینه اتفاق افتاده و شرایط کرونایی هم بر این موضوع دامن زده ‌است.
به گزارش اخبار ساختمان، رضا تنهایی‌مقدم در خصوص لزوم اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار کرد: طرح مالیات بر خانه‌های خالی بخش مهمی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه است. در کشور ما نقدینگی فراوانی وجود دارد که سرگردان بوده و اثر آن را در بازارهای طلا، ارز، بورس و... هر چند وقت یک‌بار می‌بینیم و اصلی‌ترین عامل تورم همین نقدینگی سرگردان است.

وی افزود: یکی از دلایلی که اقتصاد در کشور ما به جای تولیدمحور بودن، دلال‌محور بوده، وجود نقدینگی سرگردان است که برای عده‌ای منفعت زیادی ایجاد می‌کند. ما باید با استفاده از ابزارهای متفاوتی چون مالیات این نقدینگی را به بخشی که می‌خواهیم هدایت کنیم. مجلس تصمیم گرفته با توجه به اینکه وضعیت مسکن، وضعیت دشواری است و در خانواده‌های شهری به ‌طور متوسط یک‌سوم هزینه خانوار، خرج مسکن می‌شود، با استفاده از این طرح بازار مسکن را کنترل کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: کنترل بازار مسکن یک راه‌ حل کوتاه‌مدت و یک راه‌ حل بلندمدت دارد که اصلی‌ترین راه ‌حل بلندمدت آن، عرضه مسکن است. در کشور ما عرضه و تقاضای مسکن با یکدیگر همخوانی ندارند و تقاضا در طول این چند دهه همواره بیشتر از عرضه بوده‌، به همین‌دلیل همیشه مسکن با مشکل مواجه ‌است. برای حل این مشکل باید عرضه مسکن را افزایش دهیم و به‌طور متوسط سالانه ۸۰۰ هزار مسکن بسازیم، اما در کل هفت سال گذشته جمعا ۸۰۰ هزار مسکن ساخته نشده ‌است.

تنهایی‌مقدم در خصوص تاثیر مساعد طرح مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن، عنوان کرد: راه ‌حل کوتاه‌مدت کنترل این بازار، اخذ مالیات بر خانه‌های خالی‌ است. ما در حال حاضر حدود ۲ میلیون خانه خالی در کشور داریم، یعنی خانه ساخته شده‌، اما برای فروش و اجاره وارد بازار نمی‌شود و به دست مصرف‌کننده واقعی و نهایی نمی‌رسد. اگر این مالیات را پرقدرت اعمال کنیم، در کوتاه‌مدت می‌توانیم عرضه زیاد مسکن داشته ‌باشیم و این موضوع قیمت مسکن را بسیار تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: هنگامی که قیمت مسکن کاهش یابد، قیمت اجاره نیز کاهش خواهد یافت و نیاز چندانی به پویش‌هایی چون صاحبخانه خوب وجود نخواهد داشت. هرچند که این پویش‌ها نیز خوب هستند، اما یک کار فرهنگی بوده و برای حل مشکل مسکن نیاز به اصلاح سازوکارها است. باید درصد این مالیات به گونه‌ای باشد که نگه‌داشتن خانه خالی پرهزینه شده و صاحبخانه مجبور به عرضه آن در بازار شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این قانون در گذشته نیز به صورت ضعیف و قوی در دوره‌هایی وجود داشته و چالش‌هایی نیز در خصوص این قانون وجود دارد. زمانی که آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی بودند، این قانون را قبول نداشتند و قانون اجرا نمی‌شد، اما در حال حاضر وزیر جدید نگاه مساعدتری به این قانون دارند.

تنهایی‌مقدم با اشاره به لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌های اجرایی لازم، تصریح کرد: اگر فکری به حال اجرای این قانون نشود، ممکن است که به نتیجه‌ای نرسد و در سالیان بعد ۱۰ بار دیگر نیز به تصویب مجلس برسد و تاثیری بر بازار مسکن نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سختی‌های اخذ مالیات از خانه‌های خالی این است که ما سامانه جامعه املاک نداریم و اینکه ما چگونه می‌خواهیم خانه‌های خالی را بشناسیم، مسأله و چالش است. در واقع مشکل، نداشتن بانک اطلاعاتی دقیق است که همواره یکی از مشکلات در کشور ما برای شناسایی کارگران بیکار و آسیب‌دیدگان کرونایی، یارانه‌بگیران و شمارش خانه‌های خالی بوده است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص اهمیت اجرای این طرح، گفت: قطعا این قانون در این برهه زمانی روند بهتری نسبت به گذشته طی خواهد کرد، زیرا در چند ماهه اخیر ۵، ۶ بار توسط شخص رئیس‌جمهور در مورد مسکن صحبت شد، در حالی‌ که در هفت سال گذشته در مورد این موضوع این‌گونه صحبت نشده‌ بود که این امر نشان می‌دهد موضوع مالیات بر خانه‌های خالی در حال حاضر موضوع حائز اهمیتی‌ است. همچنین دید وزیر راه و شهرسازی به این قانون مساعدتر بوده و مجلس نیز تازه نفس‌تر و متشکل از افراد جوانی است که نسبت به مجلس قبل انگیزه‌های بیشتری دارند.

تنهایی‌مقدم افزود: مطالبه عمومی نیز در این زمینه اتفاق افتاده و شرایط کرونایی هم بر این موضوع دامن زده ‌است، همه این عوامل امید را برای اجرای این قانون بیشتر می‌کند و امیدواریم که این اتفاق به خوبی رخ بدهد.

وی در خصوص مقایسه تاثیر طرح اقدام ملی مسکن و طرح مالیات برخانه‌های خالی، عنوان کرد: قرار است طرحی به نام اقدام ملی مسکن اجرایی و تا آخر دوره ریاست‌جمهوری ۴۰۰ هزار خانه تحویل خریدار شود، اما اگر حتی ۲۰ درصد طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز اجرا نشود، باز هم تاثیر بهتر و مساعدتری نسبت به طرح اقدام ملی مسکن خواهد داشت. نیاز است تا در کنار این طرح که حتی در صورت اجرا تاثیر کوتاه‌مدتی خواهد داشت، مطالبه عرضه مسکن آغاز شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای بورس، گفت: هنگامی که صحبت از مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود، آن را مالیات بر عایدی سرمایه به ‌جز بورس می‌نامند، در حالی‌ که هرچند فضای بورس از خرید و فروش دلار و طلا بسیار سالم‌تر بوده، اما نیاز است تا در بلندمدت به سراغ بورس رفت، زیرا در حال حاضر فضای بورس نیز تبدیل به فضای دلالی شده‌ است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman