خرید خانه در شیراز سخت شد

خرید خانه در شیراز سخت شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۸ | ۱۳۹۹/۰۳/۱۲

رویای خانه‌دار شدن این روزها مخصوصاً در شیراز برای بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه جوانانی که تازه زندگی‌شان را آغاز کرده‌اند دست‌نیافتنی‌تر شده است!
به گزارش اخبار ساختمان، افزایش شدید قیمت مسکن و حتی رهن و اجاره‌بها شرایطی را بر بازار مسکن حاکم کرده است که مستأجران بیش از هر زمان دیگری با ترس و استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا بود که صحبت‌هایی در زمینهٔ بازار مسکن به گوش رسید که مهم‌ترینش دوساله شدن قراردادهای اجاره‌بها بود.

موضوعی که به‌هیچ‌عنوان از سوی موجران موردتوجه قرار نگرفت و تا حد زیادی به اجرای آن توجه نشد.

ماجرای پررمزوراز مسکن موضوعی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری در تب‌وتاب است و به‌نوعی مستأجران را از رویای خانه‌دار شدن دور کرده است!

افزایش شدید قیمت‌ها چه درزمینهٔ خرید و چه رهن و اجاره و عدم ثبات بازار مسکن بحثی است که تعداد زیادی از افراد جامعه با آن درگیر هستند.

به عقیده رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز افزایش نرخ دلار و طلا مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ مسکن است.

قاسم تابنده ماه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس معتقد است: تعیین نرخ خریدوفروش مسکن و یا حتی تعیین رهن و اجاره این روزها تنها از سوی مالکان صورت می‌گیرد و هیچ نهادی بر این اقدام نظارت نمی‌کند.

وی بابیان اینکه اتحادیه املاک تنها بر فعالیت مشاوران و بنگاه‌های املاک نظارت دارد و درزمینهٔ تعیین قیمت هیچ مسئولیتی بر عهده ندارد،تأکید کرد:چشم و هم‌چشمی مالکان بر اساس هیچ منطقی، موجب افزایش بی‌رویه نرخ مسکن و اجاره‌بها شده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی نیز خود یک عامل افزایش این قیمت است،گفت: متأسفانه دولت هم هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهد.

این فعال در حوزه مسکن در ادامه با اشاره به یکسان شدن قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر بیان داشت: در حال حاضر در خیابان‌های ارم، قدوسی،قصر دشت و نقاط شمالی شهر نرخ قیمت‌ها بسیار بالاست و به طبع در نقاط پایین هم قیمت‌ها افزایش‌یافته است.

تابنده ماه با اشاره به لزوم اجرای یک طرح فوریتی در حوزه مسکن اظهار داشت:در سال‌های پیش‌طرح اجاره به‌شرط تملیک اجراشده که نتایج خوبی به همراه داشت لذا امروز نیز دولت به‌جای اجرای طرح مسکن ملی که طرحی دراز مدت است و به‌طور مثال با پرداخت ۶۰ میلیون تومان وام که شاید نتوان سه چهار متر از یک آپارتمان هم با این پول خرید،می‌خواهد مردم را صاحبخانه کند،باید همان طرح اجاره به‌شرط تملیک اجرایی شود تا مردم در کوتاه‌ترین زمان خانه‌دار شوند.

وی با اشاره به شرایط کرونا و وخیم شدن اوضاع مسکن به ویژه برای مستأجران گفت:تنها حمایتی که در این شرایط از مستأجرانی که تاریخ اجاره‌شان در اسفند و فروردین تمام‌شده بود، انجام شد،تمدید مهلت قراردادها تا تیرماه است که بدون تغییر قرارداد و افزایش اجاره‌بها صورت می‌گیرد و دادگاه نیز حکم تخلیه را تا تاریخ ذکرشده صادر نخواهد کرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک گفت:در شرایط کرونا تنها تعداد اندکی از موجران باانصاف برای رضایت وجدانشان مبلغی از اجاره‌بها را بخشیدند ؛اما در همین شرایط مستأجرانی بودند که با اشک و آه از رفتار موجران شان در عدم همکاری گلایه داشتند.

لذا به نظر می‌رسد درآشفته بازار فعلی ،در کنار حمایت‌هایی که دولت باید داشته باشد تا مردم شرایط بهتری را به لحاظ مسکن چه در خرید و چه رهن و اجاره تجربه کنند،مالکان نیز باید باوجدان خود کنار بیایند و شرایط را برای هم‌وطنان شان سخت‌تر نکنند!

فارس

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman