معامله واحدهای طرح ملی ممنوع است

معامله واحدهای طرح ملی ممنوع است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۳/۰۱

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که دست دلال‌ها را از طرح ملی مسکن کوتاه کنیم، بنابراین هرگونه نقل و انتقال واحد ممنوع شد.
به گزارش اخبار ساختمان، ایمان طاهر پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص اظهار داشت: در حوزه معاونت مسکن، پس از انتصاب مهندس اسلامی به عنوان وزیر، از طرف ریاست جمهوری ابلاغی انجام شد که در جهت خانه‌دار شدن مردم اقدامی صورت گیرد.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: مسکن فرآورده‌ای است که مردم باید از آن استفاده کنند و عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند تا مردم خانه‌دار شوند.

وی عنوان کرد: در هرنوع کالای مصرفی اگر عرضه و تقاضا تعادل نداشت، می‌توان با واردات در بازار آن کالا تعادل ایجاد کرد اما مسکن به این شکل نیست و مشمول چند گزینه می‌شود، در مرحله اول برای ایجاد، زمین مناسب است.

طاهر با بیان این‌که نوع زندگی مردم تغییر یافته است، اضافه کرد: در دهه‌های گذشته، خود مردم و شرایط زندگی ایجاب می‌کرد که ابتدا مسکن را ساخته و بعد از آن خدمات ارائه می‌شد، اما امروز با توجه به نوع زندگی بشر، مردم انتظار خدمات را دارند.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: از اساسی‌ترین نکات زمین مناسب برای ساخت است و کمبود زمین وجود دارد؛ در هر شهر یک محدوده قانونی شهر داریم که شهرداری مجاز کاربری تعریف می‌کند علت این که زمین کم داریم این است که وزارت راه و شهرسازی نمی‌تواند زمین الحاق کند، الحاق زمین به شهرها موجب مشکلاتی مانند کوچ روستایی‌ها به شهرها می‌شود.

وی افزود: از طرفی زمین دولتی در بسیاری از شهرها وجود ندارد و ما مجبور به تهیه زمین می‌شویم و مجبوریم خیلی راحت الحاق نکنیم.

طاهر عنوان کرد: مورد دیگر، بحث مصالح است، در دهه جدید سعی کردیم ۱۰۰ درصد مصالح مصرفی خود را در داخل تولید کنیم و در تهیه مصالح به خودکفایی رسیدیم و حتی آن را صادر هم می‌کنیم و در حال حاضر صادر کننده به کشورهایی مانند عراق، ترکیه و... هم هستیم.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌ها دستمزد نیروی کار است که در قیمت مسکن تاثیرگذار است؛ دولت باید طرحی را ارائه می‌کرد که هزینه تمام شده این مسکن‌ها را کاهش می‌داد.

ارائه طرح مسکن ۹۹ ساله برای کاهش قیمت زمین

وی ادامه داد: هیچ ابزاری به جز کاهش قیمت زمین وجود نداشت برای دولت وجود نداشت، زیرا در دستمزد نمی‌توان دخالت کرد پس تنها ابزار این بود که قیمت تمام شده زمین را کاهش دهد که این اتفاق سال ۸۶ با ورود مسکن ۹۹ ساله اتفاق افتاد و مجلس به دولت اجازه داد زمین را به‌ صورت ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار دهد.

طاهر در ادامه بیان داشت: این طرح موفق بود و ما توانستیم از سال ۸۸، تعداد ۱۶۰ هزار مسکن مهر را به غیر از موارد معدودی تکمیل کرده و تحویل مردم دهیم.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: هزینه زمین‌ها از هزینه تمام شده کسر می‌گردد، در طرح اقدام ملی نیز اجازه داده شد که دولت زمین را به صورت ۹۹ ساله به مردم دهد و اجاره بسیار محدودی در حد ۲۰ هزار تومان از مردم گرفته شود.

۱۳ هزار و ۲۷۴ نفر واجدشرایط شناخته شدند


وی در خصوص مراحل ثبت‌نام طرح اقدام ملی بیان داشت: مرحله اول ثبت‌نام از آذر تا بهمن سال گذشته آغاز شد و ۲۴ هزار و ۷۹۲ واحد ثبت‌نام داشتیم که ۷ هزار نفر در بهارستان، ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در فولاد شهر، هزار و ۵۰ نفر در شهر جدید مجلسی و در سایر مناطق استان نزدیک به ۷ هزار نفر ثبت‌نام داشتند.

طاهر ادامه داد: پالایش‌ها انجام شد، ۱۳ هزار و ۲۷۴ نفر واجد شرایط شناخته شدند، در قانون اساسی داریم که دولت باید شرایط خانه‌دار شدن مردم را مهیا کند و تا همه مردم خانه‌دار نشوند این تسهیلات به بقیه مردم که به هر نحوی خانه خود را از دست داده و در گذشته از امکانات دولتی استفاده کرده باشند، اختصاص ندارد.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: برای این ۱۳ هزار نفر آغاز تحویل مدارک شروع شده و سابقه سکونت هر فردی که برایش پیامک ارسال شود، بازرسی می‌شود؛ برای افرادی که در شهرهای جدید هستند، ثبت‌نام متناسب با حروف الفبا آغاز شده و بعد از تحویل مدارک، به بانک معرفی و ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان را در ابتدا واریز کرده تا بعد از شروع اجرا، متناسب با روند ساخت و ساز مابقی هزینه را دریافت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها هزینه ساخت را از مردم می‌گیریم و آن‌ها هزینه زمین را متقبل نمی‌شوند، متراژ واحدها بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر متناسب با ظرفیت مالی متغیر است.

واحدهای طرح ملی اقدام مسکن متری ۳ میلیون تومان است

طاهر افزود: پیش بینی ما این است که هزینه این واحدها متری ۳ میلیون تومان شود یعنی واحد ۱۰۰ متری حدود ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود که دولت ۱۰۰ تومان آن را تسهیلات با سود ۱۸ درصد می‌دهد، البته امید داریم که با توجه به کاهش سود سپرده گذاری‌ها سود این تسهیلات هم کاهش پیدا کند، پیش‌بینی زمان پرداخت نیز ۱۸ ماهه است.

کسانی که توانایی پرداخت حداقل ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان را ندارند ثبت‌نام را ادامه ندهند

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی استان اصفهان عنوان کرد: کارگزار ساخت این واحدها بنیاد مسکن است که هیچ‌گونه سودی از ما نخواهد گرفت، فراخوان پیمانکار را اعلام کردیم و سعی می‌کنیم تا به کمترین قیمت طرح را تمام کنیم؛ باید به این نکته توجه کرد که کسی که توانایی پرداخت حداقل ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان را ندارند، نمی‌تواند از این طرح استفاده کنند.

خرید و فروش واحدهای طرح ملی اقدام مسکن ممنوع است

وی در خصوص خرید و فروش این واحدها بیان کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی میک‌ردیم که دست دلال‌ها را از این طرح کوتاه کنیم، بنابراین هرگونه نقل و انتقال واحد ممنوع شد و افراد نمی‌توانند واحد خود را در میانه کار بفروشند، اگر متقاضیان این واحدها را برای خود نمی‌خواهند، گول دلال را نخورند زیرا این واحدها به هیچ‌وجه تا زمان تکمیل و تحویل سند به افراد قابل فروش نیست.

طاهر با بیان این‌که استفاده از این طرح پر سود است، عنوان داشت: یک متر مربع مسکن در شاهین‌شهر ۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت در این طرح به نصف می‌رسد، ولی به علت ممنوعیت انتقال برای سرمایه‌گذاری کار خوبی نیست.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی استان اصفهان گفت: ثبت‌نام مرحله اول در بهمن شروع و به اتمام رسید و ما باید از اواسط بهمن‌ماه مردم را فرا می‌خواندیم که به دلیل پروتکل بهداشتی این کار توقف یافت.

وی افزود: از شنبه به متقاضیان پیامکی ارسال خواهد شد، که باید به لینک ارسالی مراجعه کنند و متناسب با شهر به آدرس موردنظر مراجعه و مدارک را با خود ببرند تا در مرحله بعد هم به بانک مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز برای تکمیل ثبت‌نام

طاهر اظهار داشت: برای رفاه حال مردم در هر شهری دفتر پیشخوان دولت مشخص کردیم، متقاضیان که پیامک برایشان آمده، در محل مشخص شده با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی خود و افراد تحت تکفل و مدارک احراز سکونت مراجعه کنند.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی استان اصفهان در خصوص مدارک احراز سکونت عنوان کرد: این مدارک می‌تواند محل تولد خود یا همسر و فرزندان، جواز کسب، سابقه بیمه، معرفی‌نامه تحصیل فرزند و یا گواهی اشتغال به کار خود یا همسر باشد که باید آن را تحویل دهد‌؛ به غیر از این موارد چیزی به عنوان سابقه سکونت قبول نداریم، اجاره‌نامه را نیز قبول نداریم اگر متقاضیانی این شرایط را نداشتند که مثلا کارگر روزمزد بدون فرزند بود و این شرایط را ندارد، فعلا مراجعه نکند.

وی ادامه داد: درخواستی را از تهران داشتیم که دستورالعملی را برای این افراد داشته باشیم که در این آینده نزدیک آن را اعلام خواهیم کرد.

خانه‌های طرح ملی اقدام مسکن در برخی از شهرها ویلایی است

طاهر بیان داشت: در برخی از شهرها مانند آران و بیدگل و سده لنجان پروژه‌ای داریم که آماده تحویل است که فرد می‌تواند کلید واحد را دریافت کند، البته طرحی هم داریم که صفر درصد پیشرفت داشته است.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در شرق استان یا شهرهایی مانند سده لنجان که شهرهایی با تراکم بیشتر از دو طبقه نیست، مردم را مجبور به سکونت در آپارتمان نمی‌کنیم و یک پلاک را آماده کرده و آن یک پلاک را به دو نفر می‌دهیم تا خودشان پیمانکار را انتخاب و با نقشه موردنظر خودشان خانه را بسازند.

وی افزود: از اول خرداد ماه این پلاک‌ها را در ۴۰ شهر تحویل می‌دهیم، این افراد ۵۰ درصد تخفیف نظام مهندسی و گرفتن پروانه دارند و بسیاری از هزینه‌های آپارتمان را ندارند زیرا کار را به خودشان محول کرده‌ایم.

طاهر عنوان کرد: در نایین تجربه آپارتمان‌سازی داشتیم که موفق نبود، بنابراین طرح اقدام ملی مسکن را در این‌گونه شهرها به‌ صورت ویلایی می‌سازیم.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی استان اصفهان بیان داشت: در ثبت‌نامی هم اوایل امسال داشتیم، ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که پیش‌بینی می‌شود ۱۰ هزار نفر آن واجد شرایط باشند و تا دو ماه آینده برای آن‌ها زمین تأمین خواهیم کرد.

وی گفت: آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، تا امروز باید کار نیمی از واحد‌ها را آغاز می‌کردیم که به دلیل کرونا در آن توقف ایجاد شد؛ دولت باید استانداردها را رعایت کند زیرا خانه محل امنیت و آسایش است و نمی‌خواهیم که مشکلات گذشته تکرار شود.

بازار مسکن حباب دارد

طاهر درخصوص افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: امروز زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست، زیرا همیشه در بحران‌ها افزایش قیمت داریم و در حال حاضر در بازار مسکن حباب وجود دارد.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی استان اصفهان تأکید کرد: کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن شوند قطعا ضرر خواهند کرد، زیرا دولت به دنبال اختصاص مالیات بر خانه‌های خالی است و دلالان در این میان به طور قطع ضرر خواهند کرد.

وی در پایان عنوان کرد: در همین راستا از نمایندگان دوره جدید مجلس خواهشمندیم که بر روی این مسأله توجه داشته باشند و با بستن مالیات بر خانه‌های خالی جلوی دلالان بازار مسکن را بگیرند.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman