کلید وام مستاجران در دستان بانک مرکزی

کلید وام مستاجران در دستان بانک مرکزی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۸ | ۱۳۹۹/۰۱/۳۰

در حالیکه وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن پیگیر پرداخت تسهیلات به مستاجران هستند بانک مرکزی از نبود چنین تسهیلاتی در قانون بانکداری بدون ربا ابراز نگرانی کرده و آنرا نشدنی می داند.
به گزارش اخبار ساختمان، این روزها اگر چه بحث ویروس کرونا کل کشور را تحت الشعاع خود قرار داده و به نوعی تمام کسب و کارها را مختل کرده اما بازار مسکن ظاهرا تعطیل بردار نبوده و قصد ندارد از تحمیل قیمت ها به متقاضیان دست بردارد.

بازار مسکن و به خصوص بازار اجاره در روزهای کرونایی هنوز با روزهای پر شلوغ خود فاصله دارد و اینطور وانمود می کند که این روند خلوتی ادامه می یابد. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که به رغم تعطیلی بازار مسکن این روزها هنوز هم نرخ های اجاره بها نرخ های نجومی خود را دنبال می کند.

ادامه این روند تعطیلی برخی بازارها باعث خواهد شد تا در ماههای نقل و انتقالات مستاجران و اجاره نشینان آسیب جدی تر خواهند دید. با این وجود هنوز هم دولت و یا مجلس اقدامی که بتواند برای بخش اجاره و متعادل کردن آن وارد عمل شود ارائه نشده است. یکی از اقداماتی که ماههاست از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن پیگیری می شود بحث پرداخت تسهیلات به مستاجران است. موضوعی که از سوی این دو نهاد اصرار می شود و از سوی بانک مرکزی انکار. بانک مرکزی معتقد است که برای پرداخت وام به مستاجران باید قالب عقدی در بانکداری بدون ربا دیده شود.

به هر سوی بحث پرداخت تسهیلات به مستاجران ماه هاست که مطرح است بطوریکه حتی میزان سقف آن نیز در بانک مسکن مطرح و به نوعی به تصویب رسیده و به بانک مرکزی پیشنهاد شده است. اما این پیشنهاد دو بار از سوی بانک مرکزی رد شده و مجددا به بانک مسکن عودت داده شده است.

مدیر عامل بانک مسکن: برای پرداخت تسهیلات به مستاجران با بانک مرکزی در حال مکاتبه هستیم اما در حال حاضر فعلا برای اخذ مجوز ابهاماتی وجود دارد که در حال برطرف کردن آن هستیم.

مدیر عامل بانک مسکن: ابهام در پرداخت تسهیلات به مستاجران

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن گفت: ماههاست که برای پرداخت تسهیلات به مستاجران با بانک مرکزی در حال مکاتبه هستیم اما در حال حاضر فعلا برای اخذ مجوز ابهاماتی وجود دارد که در حال برطرف کردن آن هستیم.

مدیر عامل بانک مسکن سال گذشته و در یک نشست خبری در خصوص پرداخت وام به مستاجران گفته بود که در خصوص قالب عقدی این تسهیلات بانک مرکزی دو بار ایراد گرفته و آنرا به بانک مسکن بازگردانده است اما تلاش می کنیم این موضوع را به کمک بانک مرکزی برطرف کنیم چرا که بانک مسکن آمادگی پرداخت تسهیلات را دارد.

وی نرخ سود این تسهیلات را ۱۸ درصد عنوان کرده و گفته بود که این نرخ سود مصوبه شورای پول و اعتبار است.

این در حالیست که چند روز پیش محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته بود که پرداخت تسهیلات به مستاجران در دستور کار وزارت راه و شهرسازی به کمک بانک مسکن است و تلاش خواهد شد پس از شناسایی مستاجران وام به این افراد پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال یک سیستم پرداخت در سیستم بانکی هستیم تا این تسهیلات پرداخت شود گفته بود که نرخ سود این تسهیلات که ۱۸ درصد خواهد بود مناسب تر از اجاره بهایی است که مستاجران در حال حاضر به موجران پرداخت می کنند.

حال با گذشت چند ماه از اصرار وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن مبنی بر پرداخت تسهیلات به مستاجران بانک مرکزی سکوت کرده و آنرا به نوعی انکار می کند و به گونه ای برای آغاز این برنامه سنگ اندازی می کند.

مجوز پرداخت تسهیلات به مستاجران در دستان بانک مرکزی

در خصوص آخرین وضعیت این طرح از محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در این خصوص که آیا این تسهیلات تا قبل از آغاز فصل جابجایی ها به مستاجران پرداخت می شود پرسیدیم، او نیز با اشاره به اینکه مجوز پرداخت تسهیلات به مستاجران در دستان بانک مرکزی است گفت: بانک مرکزی در خصوص عدم پیش بینی قالب عقدی در وام مستاجران ایراداتی گرفته است که باید این ایرادات برطرف شود.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با تاکید بر اینکه ابتدا باید مشخص شود که این وام در قالب چه نوع قراردادی است، اظهار داشت: بانک مرکزی در ایرادات خود می گوید،باید مشخص شود که قالب عقدی اجاره چگونه باید باشد چرا که در قانون عملیات بانکداری موضوع و پرداخت تسهیلات و اجاره عادی دیده نشده است.

با توجه به اینکه در قانون عملیات بانکداری بدون ربا به موضوع اجاره به شرط تملیک دیده شده است اما چون این تسهیلات قرار نیست به شرط تملیک پرداخت شود باید هدف اعطای تسهیلات به مستاجران که همانا ودیعه مسکن است در قاتون بانکداری بدون ریا دیده شود.

حال سوال این است که چرا بعد از گذشت ماهها از پرداخت تسهیلات به مستاجران هنوز موضوع پرداخت تسهیلات به مستاجران در قانون بانکداری بدون ربا دیده نشده است. قطعا اگر در این مدتی که بانک مرکزی نسبت به قالب عقدی این برنامه به بانک مسکن ایراد گرفته اقدام و گام مثبتی در جهت پرداخت این تسهیلات برداشته می شد قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات شاهد پرداخت تسهیلات به مستاجران بودیم.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman