بار صادرات روی دوش سیمان و لبنیات است

بار صادرات روی دوش سیمان و لبنیات است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۶ | ۱۳۹۹/۰۱/۱۶

صادرات حدود هزار تنی انواع کالاها نیز نتوانست مازندران را به آرزوی تحقق برنامه صادراتی از پیش تعیین‌شده برساند و همچنان ظرفیت‌های این استان بلااستفاده ماند.
به گزارش اخبار ساختمان، برنامه صادرات سه میلیارد دلاری سه سال پیش در استان مازندران تدوین شد و قرار براین بود طی برنامه پنج‌ساله این هدف محقق شود، با گذشته سه سال از این برنامه هنوز عملکرد با برنامه طراحی‌شده فاصله زیادی دارد.

اگرچه میزان صادرات سال گذشته در مقایسه با سال ۹۷ حدود ۴۴ درصد ازنظر وزنی رشد داشت اما درنهایت توانست ۲۱۷ میلیون دلار ارز نصیب مازندران کند که این رقم در مقایسه باهدف سه میلیارد دلاری کمتر از ۱۰ درصد است.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران بابیان اینکه میزان صادرات استان با برنامه تدوین‌شده فاصله دارد، نبود هلدینگ های بزرگ و تعرفه‌های بالا را ازجمله موانع مهم فراروی توسعه صادرات بیان می‌کند.

وی ایجاد شرکت‌های بزرگ و هلدینگ را لازمه توسعه صادرات عنوان می‌کند و می‌گوید: ظرفیت صادراتی مازندران بالا و این استان قادر است سالانه تا بیش از یک‌میلیون دلار صادرات داشته باشد اما موانع فراروی مانع تحقق این هدف تاکنون شده است.

وی افزود: دستیابی به صادرات سه میلیارد دلاری یکی از اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار جهش تولیدی به شمار می‌رود و بالابودن هزینه‌های حمل‌ونقل، نبود شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی، تعرفه‌های بالا و غیره سبب می‌شود تا بیشتر محصولات استان از کانال‌های پیله‌وری و به نام دیگر استان‌ها صادر شود.

مهاجر افزود: مازندران در حوزه آبزیان، طیور، برنج، مرکبات و محصولات کشاورزی ظرفیت‌های زیادی دارد و در بیش از ۱۴ محصول در کشور رکورددار است که باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات بهره گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: بیشتر صادرکنندگان استان خرد و دارای شرکت‌های کوچک هستند و در حال حاضر شرکت‌های هلدینگ و بین‌المللی در این حوزه نداریم.

در حال حاضر ۳۹ قلم کالا از مازندران صادر می‌شود که سه تا چهار قلم کالا ازجمله سیمان حدود ۸۰ درصد صادرات استان را تشکیل می‌دهد و عمده مقاصد صادراتی استان نیز کشورهای حاشیه ازجمله عراق است و مسائل و مشکلات ایجادشده، آینده صادراتی استان را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

مازندران تنوع کالا برای صادراتی ندارد

علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران نیز بابیان اینکه عمده کالاهای صادراتی استان مختص سه تا چهار قلم کالا و به چند کشور خاص محدود می‌شود، این وضعیت را تهدیدی مهم فراروی صادرات استان برشمرد و افزود: بیش از ۷۰ درصد حجم صادرات استان مربوط به سیمان است در حالی هفت درصد ارزش صادراتی را تشکیل می‌دهد و این یعنی آنکه باید بازنگری در حوزه صادرات صورت گیرد و محصولات صادراتی متنوع‌تر شود.

علی یوسفی منش با اشاره به روند روبه رشد صادرات کالا از گمرکات مازندران در سال ۹۸ اظهار داشت: سال قبل بیش از ۹۹۳ هزار و ۷۲۷ تن کالا به ۳۶ کشور جهان صادرشده که رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است.

وی ارزش اقتصادی میزان کالاهای صادرشده را بیش از ۲۱۷ میلیون دلار بیان کرد و گفت: کالاهای صادراتی شامل فراورده‌های لبنی، سیمان، بستنی، مواد پلاستیکی، کیوِی و غیره بوده که به ۳۶ کشور مختلف ازجمله فدراسیون روسیه، عراق، هند، قزاقستان و غیره صادرشده است.

ناظر گمرکات مازندران بابیان اینکه میزان واردات کالا در سال قبل از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن فرارتر رفت، ارزش اقتصادی این میزان واردات را بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دلار بیان کرد و گفت: کالاهای وارداتی شامل جو دامی، ذرت دامی، روغن‌های حیوانی، روغن‌پایه، چوب، کاغذ و غیره بوده که از ۲۹ کشور مختلف جهان نظیر روسیه، آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه و غیره به کشور واردشده است.

یوسفی منش درباره رشد واردات کالاها گفت: کالاهای وارداتی ازنظر حجم ۱۰ و ازنظر ارزش اقتصادی ۱۴ درصدی نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است.

وی درباره درآمد گمرکات مازندران در سال قبل نیز گفت: در سال ۹۸ بیش از ۳۹۸ میلیارد ریال درآمد در گمرکات استان کسب شد که رشد ۱۸ درصدی داشته است.

کشاورزی یک‌پایه صادرات مازندران

محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات یک‌پایه مهم صادرات مازندران را تشکیل می‌دهد و صادرات ۱۴۰ هزار تنی مرکبات در سال گذشته حاکی از آن است که ۱۵ درصد صادرات استان به این حوزه اختصاص دارد.

عزیز الله شهیدی فر بابیان اینکه سال ۹۸ سال خوبی برای حوزه صادرات محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات بوده است، ادامه می‌دهد: مرکبات استان بر سر سفره مردمان بیش از ۱۰ کشور جهان قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی صادرات مرکبات در استان ادامه داد: مهم‌ترین مشکل در حوزه صادرات مرکبات، ناوگان حمل‌ونقل است و بسیاری از صادرکنندگان ترجیع می‌دهند محصول را به مرزهای کشور انتقال دهند و ازآنجا با ناوگان برگشتی کشورهای دیگر اقدام به حمل محصول به کشور هدف داشته باشند.

وی بابیان اینکه در سال قبل رکورد صادرات ۴۰ ساله محصولات کشاورزی شکسته شد، یادآور شد: توسعه صادرات محصولات کشاورزی یکی از مؤلفه‌های مهم برای تحقق شعار جهش تولید در سال جاری است.

پایین بودن تنوع صادراتی مهم‌ترین مانع عمومی فراروی صادرات در مازندران به شمار می‌رود، احمد حسین زادگان استاندار مازندران بابیان اینکه ۷۰ نوع محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود، افزود: ۳۹ قلم کالا در سبد صادراتی استان جای دارد که باید تنوع کالاها را افزایش دهیم.

وی بابیان اینکه اگر مشکلی برای صادرات یک‌قلم کالا ایجاد شود باید کالاهای دیگر را جایگزین کنیم، خواستار تنوع محصولات صادرات شد و گفت: در حال حاضر نیمی از ارزش صادراتی استان را کالاهای لبنی تشکیل می‌دهند و سال قبل به دلیل بروز مشکلات در حوزه صادرات با عراق شاهد کاهش چشمگیر صادرات این کالا بودیم که تهدید به شمار می‌رود.

حسین زادگان همچنین بابیان اینکه بخش عمده‌ای از کالاهای صادراتی استان توسط یک شرکت انجام می‌شود، یادآور شد: برای توسعه صادرات باید موانع صادراتی شناسایی و رفع شود.

وی عقد تفاهم‌نامه با صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری و صادرات را در سال قبل گامی مهم برای حمایت از صادرات بیان کرد و گفت: امیدواریم در سال جاری با برنامه‌ریزی مدون نسبت به تحقق برنامه‌های صادراتی گام برداشته شود.

بهره‌های بالای بانکی، تحریم‌ها، روشن نبودن نقشه راه صادراتی، نبود رقابت‌پذیری، ناآشنایی با ذائقه بازارهای هدف از دیگر مسائلی است برنامه صادراتی مازندران را دستخوش چالش‌های فراوان کرده و این استان همچنان دررویای تحقق برنامه صادرات سه میلیارد دلاری مانده است.

بازار نیوز

برچسب ها:

صادرات ،سیمان ،مازندران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman