در پی افزایش چشمگیر قیمت مسکن؛

حاشیه نشینی پدیده رو به افزایش در بجنورد

حاشیه نشینی پدیده رو به افزایش در بجنورد
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۲۳ | ۱۳۹۸/۰۳/۲۸

سالی نیست که قیمت اجاره بها با نظر و سلیقه مالکان افزایش پیدا نکند و باعث کوچ برخی از اقشار مستأجر در بجنورد به مناطق کم برخوردارتر و یا نقل مکان به خانه‌ای کوچک‌تر و با اجاره‌ای کمتر نشود.
به گزارش اخبار ساختمان، با پایان فصل بهار به تدریج تب و تاب املاک اجاره‌ای ظهور و بروز پیدا می‌کند و بسیاری از مردم در شهر بجنورد همچون سایر شهرهای کشور به دنبال جابجایی منزل مسکونی خود هستند.

از این رو موضوع خانه‌های اجاره‌ای برای موجران و مستأجران بسیار جذاب می‌شود و هر دو طیف با حساسیت خاصی آن را دنبال می‌کنند، اگر چه مستأجران از این موضوع که قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد مطمئن هستند، زیرا سالی نیست که قیمت اجاره بها با نظر و سلیقه مالکان افزایش پیدا نکند!

اما درباره میزان دقیق آن دچار شک و تردید هستند، دلیل آن هم این است که قاعده و رویه خاصی برای مشخص کردن میزان اجاره بها وجود ندارد و میزان اجاره‌ها که معمولاً به خواست شخصی مالکان و بر اساس برخی عوامل بازاری نظیر تورم، سود بانکی و نوسانات ارزی افزایش پیدا می‌کند موجب می‌شود برخی از اقشار مستأجر با توجه به مشکلات اقتصادی مجبور به تخلیه واحدهای خود و کوچ به مناطق کم برخوردارتر و یا نقل مکان به خانه‌ای کوچک‌تر و با اجاره‌ای کمتر شوند.

مستأجران از جابجایی خودداری کنند

مرگانی یکی از مالکان واحدهای مشاور و املاک در بجنورد با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون رقم اجاره بهای ساختمان‌ها در این شهر بسیار افزایش یافته است، گفت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد توان اجاره کردن منزل در مکانی که تمایل دارند، را ندارند.

وی افزود: بیشتر افرادی که برای اجاره مسکن به این بنگاه مراجعه می‌کنند به دنبال اجاره منزلی با پول پیش ۱۰ میلیون تومان و اجاره کمتر از ۵۰۰ هزار تومان هستند.

مرگانی ادامه داد: برای تعدادی از شهروندان امکان پرداخت بیشتر از این رقم وجود ندارد این درحالیست که پیدا کردن چنین منازلی در مناطق خوب شهر نیز به سختی پیدا می‌شود در نتیجه مستأجران مجبور می‌شوند تا در سایر مناطق به دنبال منزلی با شرایط مالی خود پیدا کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه توان مالی بسیاری از شهروندان به اندازه‌ای رسیده که امکان اجاره کردن منازل در مناطق حواشی شهر بجنورد همچون الغدیر، شهرک فرهنگیان، آزادگان برای آنها به وجود آمده است.

مرگانی تصریح کرد: در گذشته تمایل چندانی بین مردم این شهر برای اجاره منزل در مسکن‌های مهر گلستان شهر وجود نداشت اما هم اکنون با وضعیت پیش آمده تعداد زیادی از افراد این مناطق را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

وی به اجاره نشین ها توصیه کرد: تا اندازه امکان از جابجا شدن خودداری کنند و محلی که در آن اجاره کرده بودند را برای مدت دیگری تمدید کنند چراکه برای جابجا شدن مجبور به پرداخت هزینه دیگری خواهند شد.

مستاجرانی که تمایل به تمدید قرارداد دارند

قهرمانی یکی دیگر از مشاور املاک‌های بجنورد در ادامه با بیان اینکه رقم اجاره بها در این شهر حداقل سه برابر شده است، گفت: در سال گذشته در برخی از مناطق شهر منزل با ۳۰ میلیون تومان پول پیش و ۱۰۰ هزار تومان اجاره بها، اجاره داده می‌شود اما امسال این رقم به ۶۰ میلیون تومان با ۶۰۰ هزار تومان رسیده که رقم بالایی برای مستأجران این شهر است.

وی افزود: تعدادی از افراد به این بنگاه مراجعه می‌کنند و بعد از شنیدن این ارقام به بنگاه‌هایی مراجعه می‌کنند که در مناطق حواشی شهر مستقر هستند.

قهرمانی ادامه داد: از سوی دیگر در حال حاضر بسیاری از افراد تمایل دارند تا مدت سکونت خود در منزل اجاره کرده را تمدید کنند چراکه از این امر مطمئن هستند که اگر از آنجا جابجا شوند دیگر نمی‌توانند چنین منزلی را اجاره کنند.

وی در ارتباط با خرید مسکن در این شهر نیز اظهار کرد: قیمت هر متر مربع مسکن نیز در این شهر افزایش یافته است و حداکثر رقم هر متر مربع خانه در این شهر در گذشته سه تا ۳.۵ میلیون تومان بوده این درحالیست که به حدود هشت میلیون تومان نیز رسیده است.

حاشیه‌نشینی مستأجران بجنوردی در پی افزایش اجاره بها

جلیل محمدزاده رئیس اتحادیه مشاور املاک بجنورد نیز گفت: افزایش اجاره‌بها، موجب شده تا شهروندان بجنوردی برای اجاره منزل به سوی مناطق حاشیه شهر گام بردارند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر روی قیمت ساختمان‌ها تأثیرگذار بوده و این امر بر روی اجاره بهای منازل مسکونی نیز تأثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه مشاور املاک بجنورد با اشاره به این‌که بجنورد شهر صنعتی نیست و درآمد خانوار نیز پایین است، اظهار کرد: اما این امر موجب شده تا مردم برای اینکه اجاره بهای کمتری پرداخت کنند به سوی اجاره کردن منازل در حواشی شهر سوق پیدا کنند.

محمدزاده تصریح کرد: اما هجوم مردم و تقاضای زیاد برای اجاره منزل در حواشی شهر موجب شد تا قیمت اجاره بهای منازل در این مناطق نیز خیلی زیاد شود.

رئیس اتحادیه مشاور املاک بجنورد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تأثیر و فشار ناشی از تورم اجاره منازل موجود در حواشی شهر بیشتر از منازل مستقر در مرکز شهر در بجنورد شده است.

به گفته وی، میزان افزایش اجاره بهای منزل در شهر بجنورد نسبت به سال‌های گذشته چند برابر شده است.

خرید و فروش مسکن در خراسان‌شمالی به کمترین سطح خود رسید

وی در ادامه بیان کرد: خرید و فروش مسکن در خراسان‌شمالی به کمترین سطح خود رسید.

وی افزود: در حوزه خرید و فروش مسکن رکود وجود دارد و سطح معاملات نسبت به چند سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز و بالارفتن قیمت مصالح ساختمانی اظهار کرد: این امر سبب شد تا شماری از مالکان منازل خود را با قیمت زیادی بسازند و یا بخرند و هم‌اکنون هیچ تمایلی بر فروش منازل خود با قیمت پایین نیست.

محمدزاده تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت مسکن در استان و در بجنورد تثبیت شده و میزان کاهش آن بسیار ناچیز بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون چند باب منزل مسکونی در بجنورد خالی از سکنه است؟ خاطرنشان کرد: آمار مشخصی در این رابطه وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره اجاره منازل در بجنورد نیز گفت: قیمت اجاره منازل حدود ۳۰ درصد افزایش یافت که فشار زیادی به اجاره‌نشینان وارد شده است.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،رهن ،اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman