نبود توازن بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن

نبود توازن بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۷ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک گفت: متاسفانه توازنی بین عرضه و تقاضا در حوزه مسکن کشور وجود ندارد.
به گزارش اخبار ساختمان، «حسام عقبایی» افزود: نبود توازن بین عرضه و تقاضا از جمله عوامل ایجاد کننده افزایش شوک قیمتی در بازار مسکن است.

وی اظهارداشت: این شوک از پایتخت شروع و به ترتیب به شهرهای بزرگ، شهرستان ها، شهرهای کوچکتر و حتی روستا و مناطق خوش آب و هوا سرایت می کند.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور ضمن اشاره به اهمیت مسکن در سبد هزینه خانوار گفت: مسکن در کنار خوراک و پوشاک تشکیل دهنده نیاز اولیه هر انسانی است و به عبارتی در ثبات اقتصادی و بهزیستی خانواده ها نقش اساسی دارد.

وی افزود: بخش مسکن یکی از بخش های اقتصادی است که سهم عمده ای در تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و اشتغال دارد و به لحاظ داشتن ارتباط قوی پسین و پیشین با سایر بخش های اقتصادی و ایجاد زنجیره ای از فعالیت های تولیدی به عنوان محرک بسیاری از فعالیت های اقتصادی عمل می کند.

عقبایی تصریح کرد: پویایی و رونق فعالیت ها در این بخش نقش بسزایی در رونق و رشد مستمر اقتصادی دارد.
وی گفت: متاسفانه در حال حاضر یک سوم یا نصف نیاز واقعی جامعه تولید مسکن در کشور صورت نمی گیرد.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک افزود: گفته می شود سالیانه بین 800 تا یک میلیون فقره ازدواج در کشور صورت می گیرد حال اگر خوشبینانه ترین شرایط در نظر گرفته شود می شود 600 هزار فقره ازدواج اما تولید مسکن در مملکت زیر 300 هزار دستگاه است.

وی اظهارداشت: بطورکلی از مجلس هفتم، هشتم، نهم و دهم همواره کمیسیون های اقتصادی و عمرانی موافق تولید مسکن استیجاری در کشور بودند و دولت ها نیز از دوران اصلاحات تا تدبیر و امید همه با تولید مسکن استیجاری در گفتار حداقل موافق بودند اما در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاد.

عقبایی تصریح کرد: توسعه یافتگی نه تنها به فکر خوب بلکه به عمل انسان ها نیز بستگی دارد برای مثال ممکن است کسی فکر خوبی داشته باشد اما در عمل نتواند این فکر را پیاده سازی کند باز هم نتیجه ای نخواهد داشت.

وی گفت: خوشبختانه در حوزه مسکن برنامه جامع و خوبی وجود دارد اما خوب اجرا نمی شود.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور افزود: رشد تسهیلات بانکی کشورهای مثل دانمارک و بلژیک به عدد منفی رسیده است به عبارت ساده تر اگر 100 میلیون وام می دهند از طرف 80 میلیون تومان پس می گیرند.

وی اظهارداشت: این کشورها نه تنها بابت وام مسکن سود نمی گیرند بلکه 20 درصد از تسهیلات اعطای را به عنوان پاداش و سوبسید در نظر می گیرند تا فرصت خانه دار شدن را برای افراد فراهم کنند.

عقبایی تصریح کرد: اینکه نگاه سیاست کشور در حوزه اقتصادی نگاه توام با توسعه پایدار نیست یک موضوع غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: بخشی نگری و مدیریت جزیره ای در بخش های مختلف کشور چه دستگاه های دولتی و چه حکومتی فرقی نمی کند باعث این شده که مردم نا هماهنگی ها را در حوزه های مختلف بالاخص بخش مسکن را شاهد باشند.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: اگر رویکردها در جهت توسعه پایدار کشور رقم بخورد همه دستگاه ها و نهادهای که مرتبط با هر بخشی از حوزه اقتصاد مثل اقتصاد مسکن هستند با یکدیگر هم افزایی اطلاعاتی و سازمانی داشته باشند بیشتر می توان به مطالبات مردم رسیدگی کرد.

وی همچنین در خصوص سامانه ملی املاک و اسکان توضیح داد: سامانه مزبور می بایست خیلی زودتر از این حرف ها در کشور راه اندازی می شد.

عقبایی گفت: پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب بانک اطلاعات املاک و اسکان در کشور می خواهد راه اندازی شود باز هم خیلی از دستگاه ها و نهادها یا اطللاعات ندارند که ارائه دهند و اگر هم دارند با همان نگاه جزیره ای یا بخشی نگری همکاری لازم را انجام نمی دهند.

وی افزود: بطورکلی 17 تا 18 دستگاه باید با سامانه مزبور لینک شوند که بخش عمده ای از این دستگاه و نهادها دولتی هستند.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور اظهارداشت: سامانه ملی املاک و اسکان هم در بحث برنامه ریزی جهت تولید مسکن هم برای نیاز سنجی و هم برای توسعه پایداری که می تواند جلوی بخشی نگری و جزیره ای عمل کردن دستگاه ها را بگیرد بسیار موثر است.

«نرگس رزبان» مدیرگروه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در این برنامه گفت: عمر واحدهای مسکونی موجود در کشور چند سال است بر اساس سرشماری های نفوس و مسکن اطلاعاتی وجود دارد اما این اطلاعات بر خط و بروز نیست.

وی افزود: واحدهای نوساز نیز بر اساس پروانه های صادره و تعداد واحدهای مسکونی که شروع یا تکمیل می شوند قابل تخمین و برآورد است.

مدیرگروه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از وجود 27 میلیون واحد مسکونی در کشور خبرداد و گفت: تصور بر اینکه اداره ثبت اطلاعات همه املاک را دارد در صورتیکه این طور نیست.

وی افزود: بطورکلی از سال 1395 که سامانه الکترونیکی ثبت املاک در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شده این اطلاعات موجود است و قبل از آن اصلا قابل دسترسی نیست.

رزبان ادامه داد: علی رغم تمامی این مسائل و مشکلات وزارت راه و شهرسازی تمامی سازمان ها و ارگان های مرتبط را دور هم جمع کرده و همه داشته های خود را به میدان آورده اند البته مقداری سطح همکاری هنوز ضعیف است به حدی نرسیده که اطلاعات را بتوان در سامانه بارگذاری کرد.

وی یادآورشد: اکنون زیر ساخت های اطلاعاتی سامانه ملی املاک و اسکان کشور راه اندازی شده فقط باید اطلاعات را بارگذاری تا بتوان از سامانه خروجی مناسبی گرفت.

آریا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman